Pondělí 27. ledna 2020, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. ledna 2020 Ingrid

RECENZE: Národní láká děti na perníček. Mělo přidat víc koření a medu

  15:52aktualizováno  15:52
Operou Jeníček a Mařenka alias Perníková chaloupka se první česká scéna rozhodla přitáhnout dětské publikum. To je v dnešní době nelehký úkol a nejspíš proto povolala jako režiséra Matěje Formana v přesvědčení, že dodá poetiku a úsměv.

Scéna z opery Jeníček a Mařenka | foto: Národní divadlo/Hana Smejkalová

Forman se před pár lety podílel jako scénograf na povedené dětské opeře Čarokraj, kterou režíroval jeho bratr Petr. Jenže to bylo nové dílo, kdežto teď se jako režisér musel vejít do rámce daného skladatelem Engelbertem Humperdinckem koncem 19. století.

U něj začíná příběh ve skromném příbytku výrobce košťat, z něhož Forman udělal divadelního principála. Jeho úvaha, že chudoba popsaná v libretu je dnešním dětem vzdálená, může být správná, otázka je, nakolik blízké je jim prostředí kočovných komediantů. Třeba ano, ale tento nápad nešlo ústrojně zapojit do opery a stavět na něm, koneckonců doma se děti nalézají jen na začátku příběhu. Vypadá to, jako když se do jedné pohádky mechanicky vsune jiná a pak není jasné, co s ní.

Scéna z opery Jeníček a Mařenka

Na čtvrteční večerní premiéře ve Státní opeře dětí logicky mnoho nebylo, těžko tedy soudit, jak zareagují. Asi je pobaví některé kousky zvířátek nebo loutky dublující postavy Jeníčka s Mařenkou. Jenže to všechno působí jen jako povrchně dodané špílce. Ve scéně v lese se Forman se scénografkou Andreou Sodomkovou nejvíc přiblížili kouzlu Čarokraje a jeho fantasmagorických postav, ale samotná Ježibaba se svým příbytkem dopadla překvapivě fádně.

Po perníkové chaloupce ani stopy, ani po nějakém jiném efektním nápadu, tedy kromě několika obřích kusů perníku, do nichž Ježibaba zaklela děti. Nicméně není to druh invence, který i našemu publiku před několika lety zprostředkovala Metropolitní opera v kinopřenosu téže opery. Režisér Richard Jones tehdy pro newyorské děti stvořil ryze moderní verzi této pohádky, zato plnou vtipu a fantazie.

Není jim rozumět

Pokud Formanově režii chybí koření, hudebnímu nastudování zase med. Jakoby dirigent Martin Leginus začal operu studovat teprve předchozí den. Sotva mu drží pohromadě. Jímavé melodické pasáže zhořkly, protože zůstaly nerozezpívány, hutnější orchestrální plochy, v nichž Humperdinck nezapře obdiv k Richardu Wagnerovi, zase zněly nesnesitelně ryčně.

Zpívá se v českém překladu, který požadavkům inscenátorů přizpůsobil germanista Radek Malý. Jenže co je to platné, když – snad s výjimkou Svatopluka Sema v roli tatínka - zpěvákům není rozumět a jejich vokální projev postrádá kouzlo.

Engelbert Humperdinck: Jeníček a Mařenka

Státní opera

premiéra 23. dubna 2015

dirigent: Martin Leginus

režie: Matěj Forman

Hodnocení­: 60 %

Michaela Kapustová (Jeníček), Jana Sibera (Mařenka) i Alžběta Poláčková (Víla) prostě cosi pronášejí a divák raději loví titulky. Ani Jaroslav Březina coby Ježibaba na tom není s dikcí lépe, přitom obsazení této role tenoristou mělo být hlavním trumfem, jakkoli ve světovém kontextu nijak novým. Navíc úporná snaha být hodně legrační má spíš opačný efekt.

Dětem jistě inscenace neublíží, ale je to suchý perníček.

  • Nejčtenější
Premium

Je z ní druhá Greta. Z Emmy Watsonové se stala ekologická aktivistka

Filmová čarodějka to dopracovala k důležitým proslovům a boji za ženská práva. Co všechno už má Emma Watsonová vlastně...

TELEVIZNÍ CENY: Modrá krev, či poslední trabanty? Vyberte dokument roku

Na portálu iDNES.cz pokračuje pátý ročník televizních cen. Čtenáři vyberou postupně nejlepší český i zahraniční seriál,...

Hudební kalendář 2020: jaké největší zahraniční hvězdy letos přijedou?

Česká republika už se stala důležitou zastávkou zahraničních hudebních hvězd. V roce 2020 přijedou i ty, které ji dosud...

Ceny Trilobit mají Most! i herci Staříků, anticeny hned tři moderátoři

Český filmový a televizní svaz udělil ve 33. ročníku ceny Trilobit. Vyhráli je seriál Most! či Jiří Schmitzer a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Překvapený Hus, chuligán Žižka, mohykán Roháč. Husitská trilogie v jednom

Tvář celá zbrocená krví má jen jedno čisté místo tam, kde jsou jasně znatelné kontury sejmuté pásky přes oko. Výmluvným...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

RECENZE: Úlisné panoptikum. Skvělému Vyorálkovi stačí jen zatěkat očima

Stísněná atmosféra, zajímavá scéna, přesné herecké výkony. Nejnovější inscenace pražského Divadla Na zábradlí oplývá...

Turandot v Národním divadle oblékl návrhář slovenské prezidentky

Patří k nejpopulárnějším kusům operního repertoáru, obsahuje možná vůbec nejslavnější árii Nessun dorma. Pucciniho...

Zemřela uznávaná operní pěvkyně Naděžda Kniplová, před lety odmítla Thálii

Ve věku 87 let zemřela světově uznávaná česká sopranistka Naděžda Kniplová, sólistka Národního divadla v Praze a Státní...

Jak řešit stárnutí populace? V satiře mají důchodci měsíc na vyvraždění

V pražském Divadle v Dlouhé budou v pondělí večer poprvé bojovat důchodci o přežití. Ve formě scénického čtení zde...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz