GLOSA: Adéla ještě nevečeřela, ale lid už se nakrmil parodií Zemana

  10:57aktualizováno  10:57
Před osmi lety při premiéře muzikálu Adéla ještě nevečeřela se psalo o nejlepším domácím původním titulu svého žánru. A nic se na tom nemění ani při nynější obnovené premiéře s novým obsazením. Až na to, že představení zbytečně sklouzává k levné satiře.

Z prvního uvedení muzikálu Adéla ještě nevečeřela | foto: Divadlo Broadway

„Proč se k Adéle vracíme? Protože se nám to vyplácí,“ řekl v úvodu oprášené inscenace v pražském Divadle Broadway na rovinu Michal David. A to je v pořádku: jestliže se dobrý muzikál dobře prodává, je to dobrá zpráva. Adéla má totiž všechno, co podívaná oddechového typu potřebuje.

Především legendární filmovou předlohu, se kterou si příjemně hraje, pokud nic nad její rámec nepřidává. Dále nápaditou hudbu s překvapivě bohatým zvukem; sice postrádá jeden jasný hit, ale zase si pomáhá zábavnými melodickými odkazy od dobových stylů až po Jamese Bonda.

Texty písní ční nad obvyklou produkcí o dvě patra. A co se jevištního aranžmá týče, může se hlavně ve sborových výjevech poměřovat s tím nejlepším, co pražské muzikálové produkce nabízejí, v čele s Horečkou sobotní noci v Divadle Kalich. Vrcholné scény mají nápady a pointy, mají švih i spád.

O to víc zamrzí, že stylizace c. a k. šantánu se zábavnými detaily cítí potřebu se podbízet. Jednak vulgaritami moderního jazyka, které z noblesní předlohy vyloženě trčí, jednak připomínkami jiných oprášených kusů divadla včetně Kleopatry, což působí jako televizní upoutávky typu „a zítra uvidíte“.

Hlavně však Adéla podlehla pokušení komunální satiry, takže si v karikatuře rýpne třeba do Miloše Zemana. Jistě, je to vděčné a nasycený lid rád tleská. Jenže pak se muzikál mění v estrádu, což je jednak zbytečné a jednak nefér vůči filmu, který by s podobně laciným humorem dávno upadl v zapomnění.


Nejčtenější

RECENZE: Stoprocentní hecíř Habera a jeho věrní málem zbourali O2 arenu

Pavol Habera a Team 9. června 2019 v pražské O2 areně

Pavol Habera s kapelou Team je opět na turné. Nemají novou desku, nemají žádné výročí, jen byl po třech letech zase čas...

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Ed Sheeran na svém prvním pražském koncertě 12. 2. 2015 v pražské Tipsport Areně

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijedou Ed Sheera, Metallica nebo Billie Eilish, na...

Hudební kalendář 2019: Největší koncerty českých a slovenských interpretů

Skupina Kabát na festivalu České Hrady CZ ve Švihově

Rok 2019 je jubilejní pro řadu českých a slovenských interpretů a nejčastější volbou pro velkolepou oslavu je O2 arena....

RECENZE: Kabát i na turné ke třicetinám sází po čertech na jistotu

Kabát, Po čertech velký turné, Ostrava, 8. června 2019

Člověk nemusí být ani skalní fanoušek, aby z proslovů mezi jednotlivými skladbami většinou poznal, jaká bude...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

Další z rubriky

Záviše, satiru i sexy burlesku slibuje divadelní stan Mighty Sounds

Koťátko zkázy

Hudebně-divadelní stan jako stabilní součást doprovodného programu festivalu Mighty Sounds nabídne širokou škálu...

RECENZE: Rašilov či Vilišová promlouvají k národu sarkasticky, ale trefně

Saša Rašilov a Petr Vančura v představení Proslov k národu

Nejdřív jen kape. Pak prší. A prší tak nesmlouvavě, že je třeba představení přesunout na jeviště. Poslední činoherní...

RECENZE: Romeo a Julie s Piškulou a Marečkovou cílí na mladé. Úspěšně

Tereza Marečková v představení Romeo a Julie

Beatbox, stand-up, graffiti, streetart, taneční párty. Záplavou moderních prvků opentlil Michal Dočekal svou režii...

Najdete na iDNES.cz