Margot, plastický obraz temné doby

  22:52aktualizováno  22:52
Inscenaci Královny Margot v Mahenově divadle lze označit za pilotní představení nového vedení Národního divadla v Brně.

Z inscenace Královna Margot | foto: Jana Hallová

Autor dramatizace Dumasova románu Jiří Šimáček se nesoustřeďuje pouze na krvavé děje bartolomějské noci a neromanticky začínající romantický příběh Markéty z Valois a Jindřicha Navarrského, pozdějšího krále Francie.

Snaží se rovněž vhlédnout do nitra hlavních postav: jejich vyznání prolínající se často s úkladnými úmysly a provázená vražednými skutky se mohou dnešním očím jevit jako karikatura zbožnosti, ale režie Zdenka Plachého se k žádným karikaturám neuchyluje.

Vzniká tak plastický obraz temné doby náboženských válek, v němž hranice mezi dobrem a zlem vedla jinudy než mezi dvěma na smrt znepřátelenými tábory.

Představení přineslo několik pozoruhodných hereckých výkonů. Dita Kaplanová v roli královny matky Kateřiny Medicejské dokázala uměřeně propojit královskou urozenost postavy nejen s devalvujícím intrikánstvím, ale i s typicky dumasovským odérem travičství - to vše stmeloval v jedno zvláštní, téměř taneční krok a výraz.

Martin Dohnal složité postavě krále Karla IX. propůjčil chlapecky nevinné až infantilní rysy, nerozhodnost, ale na druhé straně i neoblomnou umíněnost ve chvílích zásadní volby. Eva Novotná dokázala u vzdorné Markéty při vší až koloraturní křehkosti a citlivosti výrazně odlišit také zásadní otřes a prozření.

Petr Halberstad svědčil o zaťatém „helvítství“ spíše svým zjevem, byť po vynucené konverzi cítíme v chování jeho Jindřicha Navarrského stín zlomenosti. Zato hostující Petr Jeništa dokázal vtisknout fanatické umanutosti vévody de Guise autentickou pečeť „živého stříbra“.

Scéna Daniela Dvořáka je velice výpravná, aniž by plýtvala efekty a gesty. Hromadné scény jako například lov, při němž Jindřich zachrání králi život, ale především masakr hugenotů, kdy bezvládná těla obětí visí v propojení na velké červené desce, „doznívají“ v divácích ještě dlouho po představení.

Sugestivně působí i jizba alchymisty Reného, u kterého si královna matka objednala jed. Michal Zavadil předvádí magické umění sugestivně, ale hrozí nebezpečí, že soustředění se na řadu detailů odvádí pozornost od smyslu hry - platí to i o natahovaném „mučeníčku-potěšeníčku“ při výslechu hugenotských šlechticů.

Zdenek Plachý, současný ředitel Mahenova divadla, se vrací na první brněnskou scénu po necelých pěti letech - v roce 2003 zde nastudoval Bulgakovova Moliéra. Na propracovanosti nynější inscenace je při srovnání s Moliérem patrný jeho nesporný umělecký růst.

ALEXANDRE DUMAS A STŘEŽENÝ PARNASS
- Královna Margot

Mahenovo divadlo Brno. Režie Z. Plachý, scénář J. Šimáček, scéna D. Dvořák, hudba Parnass Pain
Hodnocení MF DNES: 90%

Autor:

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Českou stopu v Teorii velkého třesku podporuje představitelka Amy

Mayim Bialik jako Amy Farrah Fowler v seriálu Teorie velkého třesku

V americkém seriálu Teorie velkého třesku, jehož závěrečnou řadu nyní vysílá Prima Cool, se občas objevují odkazy k...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

Filmový Freddie Mercury je hit „zbytku světa“, rekordy neláme

Záběr z filmu Bohemian Rhapsody

V Česku i na Slovensku ovládl loni návštěvnost kin. Jak si Bohemian Rhapsody, životopis Freddieho Mercuryho ze skupiny...

VIDEO: Od Hitlera po Sheldona. Jak se Česko proslavilo nejen v seriálech

Sheldon Cooper v seriálu Teorie velkého třesku s českou a slovenskou vlajkou

Sheldon Cooper v seriálu Teorie velkého třesku opakovaně vytahuje reference k české historii. A zdaleka není sám. Stopy...

Další z rubriky

Vstupte do Kouzelné země. Na první scéně poprvé zahrají Jáchyma Topola

Záběr z představení Kouzelná země

Příběh země, v níž je možné úplně všechno, slibuje pražské Národní divadlo v nejnovější premiéře nazvané Kouzelná země....

RECENZE: O strašlivém lobbingu za pesticidy hrají s vtipem a nadsázkou

Záběr z představení Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských...

Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách. Název novinky pražského Divadla Letí bude...

RECENZE: Révai je hrdina, ale Slečně Julii by bez zpěvu bylo mnohem lépe

Záběr z představení Slečna Julie

Ani soustředěný výkon Jana Révaie nezachránil nejnovější inscenaci Strindbergovy klasiky Slečna Julie. Po elektrizující...

Najdete na iDNES.cz