Máchův deník není skandální, spíše dětinský a nudný

  11:24aktualizováno  11:24
Pokud první scéna otevře háklivé téma a vyvolá pořádný skandál, může to mít smysl. Dobrý skandál totiž podněcuje diskusi. Operní novinka Emila Viklického Máchův deník, komponovaná na objednávku Národního divadla, která měla světovou premiéru ve čtvrtek v Divadle Kolowrat, byla avizována jako provokace, která nepředstaví Karla Hynka Máchu jako národní mýtus, nýbrž jako bohéma v osidlech chtíče.

Už v tomto bodě však lze zapochybovat, zda Mácha je tím pravým příkladem národního symbolu, a co by vlastně mělo být šokujícího na zjištění, že zrovna básník výjimečné povahy a ne právě konformního života si zaznamenával do deníků erotické hrátky se svou Lori.

Tyto pasáže jsou beztak v době televizních Peříček a dalších padlých tabu už jen roztomilé - rozhodně ne skandalózní. Je tu ovšem ještě styl romantismu, dnešnímu divákovi falešně splývající s nekomplikovanou líbivostí. Ale o ten snad zadavatelům ani nešlo.

Emil Viklický se netajil počátečními pochybnostmi o smysluplnosti celé zakázky. Snad u nich měl setrvat a se svým dramatickým talentem, jejž nedávno prokázal ve Státní opeře na díle Oráč a smrt, hospodařit uvážlivěji.

Hudebně Máchův deník připomíná profesionálně zpracovanou "směsku", v níž se klipovitě střídají big beat, "vážná" árie a vtíravé kvazimuzikálové melodie, ale nic víc. Celistvost tentokrát chybí.

Libreto izraelského autora Yohanana Kaldiho, rozdělené na dvanáct výstupů, jež glosují jednotlivé momenty Máchova života, lavíruje na hraně pornografie a temné brutality - nicméně je to postoj. Zdá se, jako by libretista žil v představě, že se bude tvrdě demaskovat právě zažitá představa o romantismu.

Konečná podoba inscenace, kterou připravila režisérka Nina Vangeli a výtvarník Jiří David, se však naopak blíží jakémusi povrchně infantilnímu kabaretu z komerční televize, který pouze využívá Máchovo jméno pro obyčejnou "srandu".

Po jevišti poskakují postavy se zvířecími hlavami, mezi nimi český lev a další heraldické symboly, divákům se mává před nosem červenobílými prapory, nejspíš aby i Nováci pochopili, že na jevišti se tvůrci vypořádávají s národním mýtem, který v jedné scéně - ó, jaký to šok! - dokonce čichá povzbuzující látky pod igelitovým pytlíkem.

Máchovi doboví protivníci mají hlavy prasečí, občas jevištěm propluje obří ženské ňadro, vzadu svítí - jak jinak - neonové srdce, ze zákulisí se příležitostně ozvou vulgární zvuky. To je v podstatě vše.

Oba protagonisté, Robert Šicho a Gabriela Kopperová, jsou herecky nepřirození, takže pokud zrovna neběží estráda s heraldicky zvířecím "křovím", vládne nuda.

Pronikavý zpěv Kopperové navíc nemá daleko ke křiku. Určitou divadelní chytlavost vykazuje snad jen výstup popravčího ve fraku a s taktovkou, kterého si suverénně vystřihl Oldřich Kříž.

Vlastní téma neboli básník Mácha se však v tomto guláši, na němž se podíleli i členové orchestru Národního divadla s dirigentem Tomášem Hálou, nakonec ztrácí.

Je příznačné, že v tištěném programu sice nechybějí rozhovor s Viklickým a víc než obecné rozklady inscenátorů na téma mýtus, ale vlastní literární odkaz K. H. Máchy, potažmo generace romantiků, nestál Národnímu divadlu za jedinou stať.

Fotografie z z operního představení Emil Viklický: Máchův deník na scéně Národního divadla v Praze


Nejčtenější

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

Filmový průmysl stojí na prahu změn, vzkazují z Hollywoodu Pitt a DiCaprio

Leonardo DiCaprio a Brad Pitt ve filmu Tenkrát v Hollywoodu

Najdete v Hollywoodu zářivější hvězdy? Oba se na absolutním vrcholu popularity drží téměř třicet let. Nyní se poprvé...

Husákovy děti „sjíždějí“ na internetu veselé seriály po více dílech

Jim Parsons s kolegy ze seriálu Teorie velkého třesku na hollywoodském chodníku...

Muži online nejvíce sledují filmy, ženy zase seriály, jejichž fanoušky je také generace zvaná Husákovy děti, která...

RECENZE: Tenkrát v Hollywoodu se najde vše, co má (nejen) Tarantino rád

Leonardo DiCaprio a Brad Pitt ve filmu Tenkrát v Hollywoodu

Dobám, kdy se muži nebáli být chlapy a ženy uplatnit svůj půvab, kdy z hereckých karavanů duněl kuřácký kašel a hvězdám...

Zemřel americký herec Peter Fonda, motorkář z Bezstarostné jízdy

Peter Fonda (Palm Springs, 2. ledna 2018)

Ve věku 79 let zemřel v pátek v Los Angeles americký herec Peter Fonda, informoval podle agentury Reuters časopis...

Další z rubriky

O smrti a neřestech, tedy pro dospělé, varují loutky vyrobené podle soch

Příprava marionet podle Braunových soch pro představení Jedem s medem

Představení není primárně určeno dětem! Jasná informace doprovází nejnovější loutkové představení souboru Geisslers...

Zemřel brněnský herec a režisér František Derfler, signatář Charty 77

František Derfler, portrét z 80. let.

V sobotu odpoledne zemřel sedmasedmdesátiletý František Derfler, herec, režisér, pedagog a dlouholetý principál Divadla...

Mim Vizváry coby pacient na operačním sále slibuje nevídané triky

Radim Vizváry

Novocirkusová skupina Losers Cirque Company měla projekt v plánu už hodně dlouho. Na jejích oficiálních stránkách po...

Najdete na iDNES.cz