RECENZE: Nejen Stárková zdobí Bowieho muzikál. Chybí však trochu odvahy

  10:59aktualizováno  10:59
Pěvecký i herecký výkon Eriky Stárkové a vůbec hudební a pěvecké nastudování je ozdobou české verze Bowieho muzikálu Lazarus. V nehudebních částech však mohl být režisér Marian Amsler v divadle Komedie odvážnější.

Záběr z českého nastudování muzikálu Lazarus | foto: Patrik Borecký

Postava leží zhroucená na lůžku, náhle se zvedne a trhavými pohyby se vydává na poslední pouť. Tam, kde veřejný život Davida Bowieho končí, začíná jeho Lazarus. Jedna z úvodních scén muzikálu, který slavný umělec přichystal před svou smrtí, se totiž prolíná s jeho posledním stejnojmenným klipem.

Fotogalerie

Obdobný začátek nabízí i první české nastudování komorního díla, které režisér Marián Amsler přichystal do pražského divadla Komedie. Hlavní postavu Thomase Jeroma Newtona zde ztvárňuje Ondřej Ruml. Jeho hrdina není hybatelem děje, spíše nezúčastněným pozorovatelem. Vzhledem k tomu, jak citlivě civilně se zpěvák role zhostil, po herecké stránce více než obstál.

Je tedy na divákovi, jak Newtona přijme. Je to troska, která lituje svých činů v opileckých vizích? Mimozemšťan ztracený na naší planetě, který zoufale hledá cestu zpět ke hvězdám? Anebo snad samotný Bowie pečetící svou plodnou kariéru těžko srozumitelným testamentem? Alternace se zkušeným Igorem Orozovičem možná nabídne postavu Newtona v jasnějších obrysech, režisér nicméně důsledně nechává na divákovi, aby si komorní dílo vyložil po svém.

Pomáhá tomu i působivá scéna Juraje Kuchárka. Hraje se v jakési jeskyni / opilcově mysli / vesmírné lodi, kde každá místnůstka má svůj smysl. V jedné z takových komor je umístěná i kapela pod vedením Jana Aleše.

Lazarus

divadlo Komedie

premiéra 12. října 2019

režie: Marián Amsler

hrají: Igor Orozovič / Ondřej Ruml, Nina Horáková, Erika Stárková, Pavol Smolárik, Michael Vykus, Huyen Vi Tranová / Tereza Marečková, Michal Bednář, Martin Klapil, Tomáš Bareš, Josefína Horníčková / Michaela Jonczyová, Veronika Vítová

Hodnocení­: 70 %

Muzikálové nastudování Bowieho písním sluší, podtrhuje jak jejich okázalost, tak intimitu. Diskutabilní je možná jen mdle vyklidněné aranžmá hitu The Man Who Sold the World, ovšem to je výtka mířící k originální verzi muzikálu. Pražská živá kapela si s Bowieho písněmi poradila skvěle. A stejně tak až na výjimky i zpěváci. Prim hraje Erika Stárková v roli tajuplné Dívky. Její hlasový rozsah je překvapivý, hitu Life on Mars? navíc dodává vlastní výraz. Skvělý zpěv však nabízí i Nina Horáková či Pavel Smolárik a samozřejmě Ondřej Ruml.

Český Lazarus tedy po hudební stránce až obdivuhodně funguje. Režisér mohl být nicméně odvážnější v činoherních částech představení, kde se kýženou atmosféru plně budovat nedaří. A mohl dát větší důraz na choreografii. Jak naznačily nápady ve skvěle odvedených Where Are We Now a Absolute Beginners, které patří k vrcholům, trochu více vynalézavosti by neškodilo.

Co se žánru týče, je každopádně skvělé, že se Městská divadla pražská nebála na svá prkna zařadit komorní muzikál s písněmi podanými v originále. Kéž by takových produkcí u nás přibývalo.

  • Nejčtenější

ANKETA: Jaký byl největší hit od revoluce? Zvolte hit třiceti let svobody

Revoluce roku 1989 přinesla umělcům možnost konečně svobodně tvořit. Dramaturgové hudební stanice Óčko STAR vybrali ve...

RECENZE: Komedie Ženská na vrcholu předvádí, jak ukrást velrybě legraci

Proti současné domácí epidemii romantických komedií už by se mělo v Česku očkovat. Nejnověji divákovu odolnost prověří...

Štědrý večer přinese na ČT novou pohádku Princezna a půl království

Podle tradice připravila Česká televize pro každý ze tří vánočních dní novou pohádku. Na Štědrý večer se představí...

KOMENTÁŘ: Ani Terminátor, ani Rambo. Legendy vydrží jen jednu generaci

Kdykoli kdekoli vyhoří jasný papírový favorit, strhne se pozdvižení. Ale že by se něco takového mohlo přihodit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Odlišné názory dnes někteří označují za fake news, řekl Vašut v Rozstřelu

Ve čtvrtek do kin vstoupí snímek Jonáše Karáska, který na filmová plátna přináší největší vzpouru ve vězeňské historii...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Napůl bondovka, napůl sci-fi. Raritní scénář Havla a Němce konečně ožije

O skutečnosti, že Václav Havel s legendárním režisérem Janem Němcem společně napsali scénář k akčnímu filmu, se příliš...

OBRAZEM: Suchý otevřel Kufřík. Najdete v něm oponu i školní pochvalu

Kufřík, do něhož život sám nasypal hrst divadelních vzpomínek. Tak se oficiálně jmenuje „výstavní síňka“, kterou tento...

Zuzana Stivínová se do Národního vrací jako marnivá herečka na doma

Po celých devatenácti letech se do angažmá v Národním divadle vrátila Zuzana Stivínová. Obecenstvo ji poprvé může vidět...

RECENZE: Ve dvacetiletém střetu Wericha s Holanem vítězí ten první

Téma poválečné deziluze Voskovce a Wericha je vděčné. Devět let stará veleúspěšná inscenace Korespondence V+W se hraje...

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz