RECENZE: Pomerančový koktejl v Národním má dost barev, ale chybí hlasy

  18:55aktualizováno  18:55
Prokofjevova pohádková opera Láska ke třem pomerančům se po mnoha letech vrátila do Národního divadla. Díky fantazii režiséra Radima Vizváryho se na ni příjemně dívá.

Marie Fajtová a Aleš Briscein v Prokofjevově opeře Láska ke třem pomerančům | foto: Dasa Wharton

Opera, která se poprvé a naposledy v Národním divadle objevila roku 1963, je surrealistickou, bláznivou taškařicí, jejíž předlohou se stala hra Carla Gozziho z 18. století, respektive její pozdější ruská adaptace. Libreto bylo pak přeloženo do francouzštiny a světová premiéra se konala roku 1921 v USA.

V ději není snadné se orientovat. Vystupují v něm různé obskurní figury, lepšího i horšího charakteru, především hypochondrický princ, na kterého je uvalena kletba v podobě lásky ke třem pomerančům. V nich se skrývají princezny, z nichž tu třetí, „pravou“, princ po různých peripetiích získá. Radim Vizváry si v opeře dosud udělal jméno hlavně jako choreograf inscenací Daniela Špinara Z mrtvého domu a Billy Budd, méně šťastně do ní vstoupil jako režisér, to když se pokusil převést na jeviště Donizettiho Poprask v opeře. Lépe než klasická italská buffa 19. století mu však nyní zjevně sedla kosmopolitní absurdní burleska 20. století.

Teď se teprve ukázalo, proč respektovaný mim a choreograf může být i režisérem. To už nebyla trapná a přeplácaná show komerční televize jako Poprask v opeře. Režisér a jeho tým měl dostatek fantazie i schopnosti vystavět a rozpohybovat scénu po scéně tak, aby divákova pozornost neochabovala. V dvouhodinové féerii si divák jistě zapamatuje obří pomeranče stylizované do ženských ňader, nápadité kostýmy či různé kousky v podání skupiny Losers Cirque Company. Je to prostě „divadlo pro divadlo“, potřeštěné, ale přesně dávkované a esteticky vypracované - ostatně jako samotná opera.

Fotogalerie

Šedivé zpívání

Prokofjevova hudba, konfrontující mnoho stylů a zpracovaná do rafinovaně burleskního tvaru obsahuje stejně tak primitivně znějící popěvky jako komplikované fráze. Na posluchače působí v prvé řadě rytmem, pak barvou, teprve nakonec melodickými úseky. 

Pořád je to ale hudba a měla by se umět na jevišti podat. Jenže většina sólistů premiérového večera, snad s výjimkou Zdeňka Plecha jako Krále a Marie Fajtové jako Ninety, jakoby měla problém party přirozeně zazpívat a na hlasy neustále tlačila, nejvíc bohužel tenorista Aleš Briscein v roli Prince. A pakliže tato opera je hodně o barvách, tak barvy v hlasech chyběly, vše znělo uniformně šedivě.

Lépe se poslouchal orchestr, který vedl britský dirigent Christopher Ward. Ten už pro první scénu, tehdy s orchestrem Státní opery, úspěšně nastudoval Brittenova Billyho Budda a dařilo se mu i s orchestrem Národního divadla. Prokofjevův originální „pomerančový koktejl“ dokázal namíchat se všemi „přísadami“, neboli kontrasty tvořícími jedinečný celek, který ani neohlušoval, ani nebyl příliš matný. Celkový dojem z inscenace je tedy smíšený - bez zpěváků se nedá dělat ani romantická a starší „klasika“, ani hudba dvacátého století.


Nejčtenější

RECENZE: Stoprocentní hecíř Habera a jeho věrní málem zbourali O2 arenu

Pavol Habera a Team 9. června 2019 v pražské O2 areně

Pavol Habera s kapelou Team je opět na turné. Nemají novou desku, nemají žádné výročí, jen byl po třech letech zase čas...

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Ed Sheeran na svém prvním pražském koncertě 12. 2. 2015 v pražské Tipsport Areně

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijedou Ed Sheera, Metallica nebo Billie Eilish, na...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

RECENZE: Kabát i na turné ke třicetinám sází po čertech na jistotu

Kabát, Po čertech velký turné, Ostrava, 8. června 2019

Člověk nemusí být ani skalní fanoušek, aby z proslovů mezi jednotlivými skladbami většinou poznal, jaká bude...

Hudební kalendář 2019: Největší koncerty českých a slovenských interpretů

Skupina Kabát na festivalu České Hrady CZ ve Švihově

Rok 2019 je jubilejní pro řadu českých a slovenských interpretů a nejčastější volbou pro velkolepou oslavu je O2 arena....

Další z rubriky

Trhni si, otče! A ze skříní začnou v Ungeltu padat kletby i kostlivci

Bára Štěpánová a Petr Stach během zkoušek Trhni si, otče!

Bláznivá komedie, kterou světoznámý dramatik Peter Quilter napsal přímo pro Divadlo Ungelt. Tak uvádí pražská scéna...

Díky thrillerovému konci světa chytá Divadlo Bez zábradlí druhý dech

Karel Heřmánek ml.

Opravdový thriller slibuje pražské Divadlo Bez zábradlí v novince Po konci světa, kterou v pátek večer uvádí v...

RECENZE: Není mezi vámi barista? Misantrop tepe do hipsterů asi až moc

David Matásek, Kateřina Winterová a Vladimír Javorský v novém nastudování...

S kultem kávy, nazdobeného jídla i mobilního telefonu, tedy světem hipsterů, se vtipně vyrovnali tvůrci nejnovějšího...

Najdete na iDNES.cz