RECENZE: Neškodný tatík. Zedníčkova Lakomce by člověk skoro litoval
Záběr z představení Lakomec v Divadle Kalich | foto: Richard Kocourek
Třebaže sama inscenace, kterou režíroval Juraj Nvota, místy vychází divákům až příliš v ústrety, Zedníčkův výkon dokonale naplňuje pravidlo, že dokud je na scéně sám Harpagon, text z roku 1668 jiskří napříč stoletími. Veškeré ostatní postavy včetně skrblíkových dětí řešících milostné trampoty pouze slouží konverzační zápletce.
Zdálo by se, že na postavě, kterou v historii ztvárnilo tolik hereckých velikánů, v dochovaných divadelních záznamech či adaptacích třeba František Filipovský, Miloš Kopecký a Viktor Preiss, ze zahraničních hvězd Louis de Funes či Alberto Sordi, už nelze objevit nové rysy. Ale v Kalichu to zkusili.
Stařík zamilovaný do svých zlaťáků se zpravidla pojímá jako hysterický křikloun, zatímco Zedníčkův Harpagon je jiný: směšně dojemný, něžně ztrápený, dokonce vyděšeně bezbranný. Člověk by ho nakonec snad i politoval, útrpně pohladil po ustarané hlavě a rozdělil se s ním o poslední vlastní korunu.
Fotogalerie |
Ať prohlašuje rozhodné „Banky? Nikdy!“, nebo se při poslechu lichotek koupe v samolibých rozpacích, nikdy nesklouzne do jednostrunné šablony sobeckého padoucha. Lehce zmatený, svým způsobem neškodný tatík se zdá být až ztracen uprostřed svých nejbližších, takže s úlevou přijímá rady protřelé dohazovačky Frosiny v podání Jany Švandové, jejíž generační souhra se Zedníčkem dává příjemné zábavě odstín navíc. Nelze však opomenout ani jubilantovu fyzickou zdatnost, již situační prvky vyžadují.
Jisté pochyby ovšem provázejí zbytečnou modernizaci klasické hry. Nejde ani tak o posun v čase událostí včetně stylizovaných kostýmů, ale o podbízivé hudební aktualizace typu Money Money nebo Je t’aime, které do divadelního tvaru vnášejí levné estrádní prvky.
LakomecDIvadlo Kalich premiéra 1. listopadu 2019 režie: Jakub Nvota hrají: Pavel Zedníček, Ondřej Novák / Aleš Petráš, Marika Procházková, Roman Štabrňák / Lukáš Král, Sarah Haváčová, Jana Švandová, Mojmír Maděrič, Kristián Kašpar, Zdeněk Palusga Hodnocení: 65 % |
Na druhé straně je však vyvažuje jednoduchá účelná scéna, jejíž „mramor“ skýtá vděčnou záminku k žertům, dále půvabná finální přestřelka po italsku s jazykovými hříčkami a v neposlední řadě fakt, že se Lakomec obešel bez časté klatby současných produkcí, tedy prvoplánové komunální satiry v podobě politických narážek.
Divadlo Kalich zkrátka oslavuje dvacet let své existence bez dotací slušným důkazem, že se dá přežít i bez křiklavého nevkusu, a dokonce tu a tam s klasikem. Byť se dá předpokládat, že diváci nepůjdou na Lakomce, nýbrž na Zedníčka – ale to je v pořádku. Protože jeho Harpagon rozhodně nedělá slavným předchůdcům ostudu.
Tipy z televizního programu
Recenze: Za plotem 60 %, Temný rytíř 80 %, Studená válka 70 %, Steve Jobs 80 %, Hanebný pancharti 70 %, Shrek Třetí 60 %, Česká spojka 50 %, Sherlock Holmes: Hra stínů 50 %, Bolest a sláva 70 %, Zrodila se hvězda 70 %, Příliš osobní známost 20 %, Terminátor: Temný osud 60 %, Twilight sága: Zatmění 40 %
Klíčová slova: Poldové a nemluvně, Všechnopárty, Like House, Vladimír Menšík, Šíleně smutná princezna, Pražské jaro
Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali
Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...
Proč naše hlasy v Eurovizi anulovali a přidělili Ukrajině? ptají se Rumuni
Rumunská televize se ohradila proti rozhodnutí organizátora mezinárodní písňové soutěže Eurovize, který anuloval hlasy...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Skupina We Are Domi postoupila do finále písňové soutěže Eurovize
V druhém semifinálové kole Eurovize uspěla česko-norská kapela We Are Domi a společně s dalšími devíti interprety...
RECENZE: Vyznavači ohně. Rammstein živě jen těžko hledají konkurenci
Marschieren Marsch! chtělo se občas zvolat během pražského koncertu metalové úderky Rammstein. Německá preciznost a...
Válka na Altaji, Čína na Sibiři. Co všechno předpověděl Vladimir Sorokin
Jako bychom vraždili vlastní matku, líčí ruský spisovatel Vladimir Sorokin válku na Ukrajině. Postmodernímu autorovi...
V kritických alejích bude dost „nablito“. Režisérka Špinar uzavírá éru v Národním
Premium V Mnoho povyku pro nic jsem si dovolila absolutně všechno. Včetně snad všech svých fetišů, slibuje končící šéfka...
RECENZE: Mnoho povyku pro generaci singles. Špinar bude na scéně chybět
Režisérka Daniela Špinar se rozloučila s Národním divadlem režií komedie Mnoho povyku pro nic. Ač představení v první...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Nejnáročnější projekt? Cirk La Putyka kráčí správnou cestou
Skvělá režie, atmosféra manéže, působivá hudební složka a standardně bezchybné artistické výkony. Cirk La Putyka vrátil...
Biograf láska. Hana Zagorová svolila k muzikálu složenému z jejích hitů
Několikrát prý již zpěvačku Hanu Zagorovou oslovili, aby dala své písně k dispozici pro vznik nového muzikálu. Teprve...