Krobotův Idiot je hra, jakých není v divadlech mnoho

  2:17aktualizováno  2:17
Dostojevskij, ač nedramatik, je na současných evropských jevištích jedním z nejhranějších autorů. Snad proto, že právě on se s obrovským osobním nasazením zabývá rozkladem společnosti a jejích hodnot ve jménu idejí, jež zachvacují tento svět od Dostojevského dob dodnes.

Inscenace Idiot | foto: Dejvické divadlo

Román Idiot je pro pochopení autora ústřední. Vykreslil v něm postavu mimo soudobou ruskou společnost, která svou téměř absolutní "jinakostí" staví dané společnosti zrcadlo, s nímž je nucena konfrontovat se.

Svou přirozenou prostotou a přímočarostí klade otázky: Jak žít? Jak se chovat? Co to znamená, být "normální"?
A právě tuto otázku si klade i divadelní adaptace Miroslava Krobota v Dejvickém divadle.

Krobot téměř opustil dramatickou linii díla a soustředil se jen na několik ústředních dějových motivů a základní dějovou kostru. Tu však nevnímá divák přímo, ale zprostředkovaně z dialogů hlavních postav.

Myškin: komentátor z opuštěného nádraží
Celá hra se odehrává v prostoru jakéhosi opuštěného nádraží v opuštěném koutu světa, na cestě knížete Myškina ze Švýcarska do Ruska. Na začátku sedí na lavičce osamělý Myškin a hlavní postavy dramatu kolem něj jen tak "nahodile" procházejí. Pak se u něj zastavují a začínají s ním vést dialog.

Myškin je po celý čas v podstatě jen sleduje. Občas některou situaci okomentuje, ale je vlastně osobou vnější, do konce hry neproniknutelnou, tajemnou, záhadnou. Krobot tak posouvá optiku vnímání tohoto románu.

Bláznivý, divný, "nenormální", idiotický není Myškin, ten dokonce ani netrpí nějakou duševní nemocí, ale svět a lidé kolem něj. Důslednou výtvarnou i hereckou stylizací do téměř neměnné, chladné, neexpresivní polohy vzniká až minimalisticky působící inscenace.

Postavy zpité alkoholem
Precizní, na každý citový i gestický detail soustředěné herecké výkony otevírají neobvyklé dimenze ve vnímání postav. Nastasja Filipovna Kláry Melíškové je v podstatě intelektuálka bez emocí, vášně a citu.

Rozdává i přijímá statisíce a životy druhých a v podstatě i svým vlastním pohrdá. Jen v tomto světě "existuje". Bez emocí, bez citů. Jako by byla chycena do pavoučích sítí jí vzdáleného světa, s nímž nemá nic společného.

Rogožin Martina Myšičky je obdobně chladný bohatec a flákač, provokatér, cynický hráč s osudem svým i druhých.

Ostatní postavy jsou už jen nudní, zoufalí "bídníci" bezcílně přežívající na tomto nádraží, bezdomovci tohoto světa. Jsou zpití alkoholem, poznamenaní chudobou a pasivitou, neschopností aktivně žít a řídit své činy. Takový je infantilně se chovající Gaňa Václava Neužila, vyhaslý starý Ivolgin Jána Sedala, nemocný Ippolit Richarda Fialy i Petrem Kouteckým komicky pojatý Pticyn.

Trochu naděje a světla dávají divákovi ženy. Z Lenky Krobotové jako Myškinovy snoubenky Agláji i Jany Holcové coby Gaňovy sestry Varvary vyzařuje přes prohry, spory a zoufání přece jen touha po citu a opravdovosti.

A jaký je Myškin Pavla Šimčíka? Vinou dramatizace, i hercovým nenalezením Myškinova charizmatu, který je spíše tušen než hrán, se o něm mnoho nedozvíme. Je zkrátka obyčejný, průměrný, nijaký člověk v divném, vykloubeném světě jednoho nádraží. A právě o tom inscenace je.

Idiot v Dejvickém divadle je precizně vystavená inscenace, jež dokázala důsledně civilní, neafektovanou introvertní formou objevit v Dostojevského románu aktuální témata současnosti – temný, znivelizovaný svět bez Boha, bez emocí a citu. Takto soustředěných, seriózně pojatých, závažných inscenací v českém divadle mnoho není.

F. M. DOSTOJEVSKIJ, M. KROBOT  Idiot
Dejvické divadlo, Praha. Režie Miroslav Krobot, délka představení 135 minut, premiéra 12. ledna.
Hodnocení MF DNES: 80 %

Autor:
  • Nejčtenější

Vivat Vlasta! Do „života čtvrtého“ vyprovodil Chramostovou dlouhý potlesk

Státní hymna a dlouhotrvající potlesk v zaplněném Národním divadle vyprovodily zesnulou herečku Vlastu Chramostovou....

RECENZE: Eurokriminálka Princip slasti. Cestopis zabírá líp než vražda

Části ženských těl poházené po třech městech mají účel i efekt. Horší je, že vyšetřovatelé z daných zemí se v...

RECENZE: Angelina Jolie a Michelle Pfeifferová vedou Hru o trůny tchyní

Pět let po prvním snímku se Angelina Jolie a Elle Fanningová vracejí do rolí kouzelné vládkyně temných blat a její...

RECENZE: Pánská jízda pro pokročilé. Mrkvička a Schmitzer jsou Staříci

Už nemají co ztratit, takže se vydají na společnou cestu bez návratu. Ovšem na cestu značně klopotnou, protože dva...

RECENZE: První akční školka či co to je. Rambo by je rozstřílel na cucky

Něco takového v českém filmu vážně ještě nevzniklo. Na druhou stranu nelze tvrdit, že by takový úkaz chyběl. Neboť...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Nobelista Handke píše hru o Čechovi, který se upálil u Palachova pomníku

Rakouský spisovatel a letošní laureát Nobelovy ceny za literaturu Peter Handke chystá divadelní hru o českém mladíkovi...

Ondřej Vetchý posílí Cimrmany, ač ho po škole nejprve jako herce zapudili

Do své 52. sezony vstoupilo Divadlo Járy Cimrmana po smutném létě, kdy brzy po sobě odešly jeho dvě výrazné tváře. I...

Vivat Vlasta! Do „života čtvrtého“ vyprovodil Chramostovou dlouhý potlesk

Státní hymna a dlouhotrvající potlesk v zaplněném Národním divadle vyprovodily zesnulou herečku Vlastu Chramostovou....

Neúprosný konverzační lynč i výpověď čtyřicátníků. Říjnová divadla zaujmou

Polovinu podzimu zdobí množství divadelních premiér. Svou první novinku sezony nachystala pražská Xdesítka, v ABC pak...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz