Havlovo Odcházení nastudoval v královehradeckém Klicperově divadle Andrej Krob.

Havlovo Odcházení nastudoval v královehradeckém Klicperově divadle Andrej Krob. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Krob udělal z královehradeckého Odcházení hořkou tragikomedii

  • 2
Už samotná hra Václava Havla Odcházení byla úspěchem minulé sezony stejně jako první pražské uvedení v režii Davida Radoka. Velkým aspirantem na událost sezony nynější je i druhé české nastudování v hradeckém Klicperově divadle, které připravil Andrej Krob.

z inscenace OdcházeníRežisér opět prokázal výsostnou empatii "pro svého autora" a nejednoznačný text vyložil "zevnitř", jako hořkou tragikomedii s humorem až cimrmanovským, s důrazem na slovo, rytmus, havlovské paradoxy i sebeironii.

Krob po hercích nežádá víc než civilní projev a pochopení textu. Odcházení zbavil všech zbytečných efektů, strohé scéně Jana Duška  kraluje zrcadlově obrácený oprýskaný nápis Odcházení, jenž mizí v horizontu. Písmena ohraničují kancléřovu vilu s višňovým sadem, teprve za nimi je "skutečný" svět. Výborným Krobovým nápadem bylo zhmotnění hlasu autora, jenž v podání Jiřího Zapletala jako Hopkirkův duch v bílém vstupuje do děje, zastavuje ho, vrací i pochybuje.

. Váckav havel a Odcházení

Recenze inscenací

Po humbuku pochvala − Odcházení se podařilo
Po všem humbuku, který kolem nové hry a inscenace Václava Havla vznikl, je úlevné to konstatovat: Odcházení v Arše v režii Davida Radoka je dobrá inscenace.

Britské Odcházení Václava Havla ztrácí závažnost
Havlovo Odcházení konečně začíná žít životem běžné divadelní hry. Tedy kusu, jehož se zmocňují různí režiséři a Havlovy postavy odívají do šatů utkaných z vlastní imaginace.

Herci na jeho napomínání reagují, odpovídají mu a  "otráveně" plní jeho vůli, třeba když si žádá méně patosu v místě, kde přichází vulgarismus. Je to dokonalá relativizace divadelních principů včetně těch typicky Havlových.

Ani aktualitka, ani fraška
z inscenace OdcházeníZcizování a odstup v Krobově Odcházení nenápadně podtrhuje hořké vyznění odchodu kdysi mocného kancléře-humanisty, na jehož místo nastupují elegantní gauneři, strůjci nového světa – Lopachinové z Višňového sadu. Čechovův smutný podtón zániku, už z vůle autora, je v celé inscenaci přítomen, což divákovi dává šanci citového spoluprožívání, u Havla až nebývalého. Jemně trčí jen learovský monolog. Ten však Hynek Pech, skvělý představitel kancléře Riegra, odříkává spíše mimoděk, bez teatrálních gest.

z inscenace Odcházení

Pech hraje ve střídmých náznacích, není sólistou, ale navenek důstojnou obětí své funkce i okolí. O to silnější je, když závěrečnou řeč, hanebné zdůvodnění totálního ponížení, diktuje redaktorovi bulváru se stejnou vehemencí a důležitostí jako na počátku hry své humanistické ideály. Tady je Krobův výklad nejpůsobivější. Pavle Tomicové se z role Ireny podařilo vystavět mnohostrunnou živočišnou ženu, milující, soucitnou i vypočítavou, ve chvíli zlomu statečnou.

Krobovo Odcházení není aktuální politickou satirou ani plakátovou fraškou, ale podobenstvím, citlivou analýzou i gogolovským zrcadlem dobrovolně přijatých mechanismů současného lidského konání.

Václav Havel - Odcházení
Hradec Králové, Klicperovo divadlo. Režie: Andrej Krob. Scéna a kostýmy: Jan Dušek. Dramaturgie: Daniel Přibyl a Magdalena Frydrychová. Hrají: Jiří Zapletal, Hynek Pech, Pavla Tomicová, Martina Eliášová, Martina Nováková, Pavlína Štorková, Zora Valchařová-Poulová, Josef Čepelka, Eliška Boušková, Ondřej Malý, Lubor Novotný, Vlastimil Čaněk, Radek Bár, Vojtěch Dvořák, František Staněk, Lenka Loubalová, Jan Čížek a další.
Hodnocení: 90 %