RECENZE: Proč je Oidipús detektiv i papež? A proč jej vlastně Národní hraje?
Ti, kteří se na hlavní činoherní novinku této sezony do historické budovy pražského Národního divadla teprve chystají, prominou, či raději úvodní odstavec přeskočí, ovšem bude třeba začít od konce. Oslepený Oidipús s pokorou i úlevou přijímá svůj trest. Před diváky se vylupuje obří studeně žhnoucí kotouč, po němž Pavel Batěk stoupá, aby zaujal místo na pranýři věčnosti. Režisér Jan Frič závěry prostě umí. Podobně brilantně vygradoval i svou předchozí režii ve Stavovském divadle. Drtivé finále Misantropa tak přebilo veškeré předchozí rozpaky. I aktuální Král Oidipús, který se dočkal premiéry minulý čtvrtek, je v samotném konci zdaleka nejsilnější. Ovšem tentokrát to nestačí, Fričovi se jinak představení až překvapivě drolí množstvím nesourodých motivů.
Sofoklův příběh o králi Oidipovi, který pátrá po vrahovi svého předchůdce, pojímá jako detektivku. Detektivku specifickou v tom, že krom detektiva všichni tuší, že vinným je právě sám pátrající a že mrtvým je jeho otec. Oidipús tedy na sebe navléká typický baloňák, klišovitě zasedne na desku výslechového stolu a úkoluje svou mordpartu (sbor). Banální nápad se však brzy okouká. A navíc nabídne v podstatě jen jednu zajímavou scénu, když se Oidipús střetne s Kreontem (Igor Orozovič) uprostřed výkopů těla oběti a oba se tak válejí mezi předměty doličnými.
Divák podobně krčí rameny nad nápadem ze samotného úvodu, kdy Oidipús předstoupí v papežském rouchu, zatímco je Kněz Diův (David Prachař) oděn do kardinálského. S výjimkou obří kadidelnice se ani s tímto motivem příliš nepracuje.
Přitom nelze nic vytknout hereckým výkonům. Pavel Batěk podává svým úsporným herectvím Oidipa jako sebejistého, tvrdého technokrata, který si je vědom svých zásluh a jen těžko přijímá krutý osud. Jana Stryková dokázala od samého počátku do Iokasté až obdivuhodně dostat ambivalenci ochranitelské matky i milující manželky.
Inscenovat antickou klasiku v moderním hávu může být ošemetné a zde prostě není příliš jasné, proč to Činohra Národního divadla vlastně dělá. Vyniká to obzvláště v kontrastu s rok a půl starou (vydařenou) premiérou Vítejte v Thébách, kde autorka hry Moira Buffiniová zasadila děj Antigony (závěrečné části Sofoklovy trilogie) do dnešních mezinárodních měřítek. I pro přímou návaznost témat je proto překvapující, proč zdejší dramaturgie sáhla po Oidipovi právě nyní.
Král OidipúsNárodní divadlo premiéra 5. prosince 2019 režie: Jan Frič hrají: Pavel Batěk, Jana Stryková, Igor Orozovič, David Prachař, Jana Preissová, Alena Štréblová, Taťjana Medvecká, Lucie Polišenská, Martina Preissová, Filip Kaňkovský, Petr Vančura, Václav Marhold, Jiří Pěkný, Mikuláš Čížek |
Do historické budovy dosud za Špinarových časů mířila přístupná notoricky známá témata, která měla přitáhnout davy a následně je uhranout moderním divadlem. Proč ale po Manon Lescaut, Maryše a Kytici došlo právě na Krále Oidipa?
Frič to navíc se Sofoklem zkoušel už před třemi lety, když v A studiu Rubín nastudoval Antigonu. I v tamní inscenaci volil typickou nadsázku a popkulturní narážky, které sice budily úsměv, ovšem postrádaly hloubku. Co však komorní Rubín skryl ve svých temných koutech, vytanulo na velkém jevišti Národního divadla na povrch v plné nahotě.
Kdo by chtěl vidět práci jednoho z našich nejzajímavějších režisérů generace třicátníků, ať raději vyrazí na zmíněného Misantropa. A nebo ještě lépe na oceňovaného Fausta.
Tipy z televizního programu
Recenze: Marie Terezie 55 %, Známí neznámí 60 %, Pád Londýna 40 %, Corpus Christi 80 %, Santa je pořád úchyl 40 %, Jurský svět: Zánik říše 55 %, Světová válka Z 60 %, Střídavka 60 %, Hmyz 75 %, To Kapitola 2 55 %, Prokletý ostrov 70 %, Buko 70 %, Trable o Vánocích 35 %, Gran Torino 80 %, Reportérka 55 %, Venom 40 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Česko Slovensko má talent, Hana Podolská, Big Brother, StarDance, Advent a Vánoce
Zemřela slovenská zpěvačka Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara
Ve věku 43 let zemřela na Floridě slovenská zpěvačka Barbara Haščáková z pěveckého dua MC Erik &...
Zlomte kosti. Putin před haagským tribunálem dostává co proto
Ruský prezident Vladimir Putin je, zdá se, stále pevně u moci. Není však málo těch, kdo si ho...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Vypotíme bolest! Proč jsou Sestry z kouřové sauny nepřístupné
Premium Od začátku do konce sleduje prakticky jenom nahá ženská těla, ale to není důvod, proč film Sestry z...
Národní divadlo ruší 30 míst. Ohrožujete umělce, píší odbory ministrovi
Kvůli nutnosti ušetřit na mzdách v důsledku vládního konsolidačního balíčku se vedení Národního...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Lucie Vondráčková vydala desku Letokruhy. Proč vlastně? Bylo to třeba?
Premium Populární osobnost Lucie Vondráčková, jejíž aktivity čítají zpěv, tanec, hraní ve filmech...
Hračky agenta 007 jsou v Praze, přijela i československá bondgirl
Slavné Aston Martiny, okouzlující Lotus Esprit, ale také ohořelý supersport Jaguar či otlučené...
OBRAZEM: Mravenčí armáda v akci. The Prodigy rozžhavili pražskou halu Fortuna
V rámci evropské koncertní šňůry Army Of The Ants Tour vystoupila v pražské Sportovní hale Fortuna...
RECENZE: Krásné obrazy, ale jinak zmatek. Perinbaba měla zůstat jediná
Premium Filmové legendy, k nimž Perinbaba nepochybně patří, by neměly riskovat pokračování. Tím spíše, že u...
Seriálová herečka s Downovým syndromem podlehla zákeřné nemoci
Andrea Fay Friedmanová hrála v seriálech Walker, Texas Ranger, Pobřežní hlídka nebo Zákon a...

Aby byly potraviny čerstvé: Soutěžíme o chladící kapsy od Nowaca
Chladící tašky jsou užitečné pro udržení potravin a nápojů chladných, když jste mimo domov. Jsou skvělé i pro každodenní použití, například při...