Podle předlohy zdejšího dramaturga Jana Tošovského ji režíruje Jan Frič.
„Činohře bývá vyčítáno, že dělá jen depresivní inscenace. Tohle je zcela seriózní pokus pojmout smrt jako příběh s happy endem,“ hlásí Frič. „Je to takový pokus, jak a co se dá v dnešní ironické a nedůvěřivé době říkat z jeviště vážně a upřímně,“ dodává režisér.
Tvůrci si všímají, že se popis procesu odchodu z tohoto světa více méně shoduje napříč všemi kulturami. „Vize zářivého světla, cesta tunelem či pád do propasti, překročení mostu nebo řeky, setkání s moudrou světelnou bytostí. To jsou typické atributy zážitků, s nimiž se setkáváme u lidí, kteří prožili blízkost smrti a zase se z ní vrátili,“ uvádí autoři novinky v čele s Tošovským. Právě ono pověstné světlo na konci tunelu dalo novince i název.
„Strukturálně je předloha poskládaná z mnoha zdrojů. Nevím, zda se tomu dá říkat děj, ale v základě jde o příběh duše, a co se s ní může dít po smrti,“ upřesňuje Tošovský.
„Herci mají různé role, jen onou duší bude Magdalena Borová,“ upřesňuje k obsazení. Vedle ní se v Koncovém světle představí Saša Rašilov, Jindřiška Dudziaková, Matyáš Řezníček či hostující Mojmír Měchura. Posledně jmenovaný je i autorem hudby.
„Naše inscenace nechce být oslavou smrti, spíš pokusem o její staronové pochopení jako nedílné součásti života. Má být modlitbou za život, výzvou k pokoře před jeho velikostí,“ upozorňuje autor a dramaturg Tošovský.
„Protože život všech bytostí vychází z jediného základu, je hluboce vnitřně spojen. A pokud se nám podaří tuto jednoduchou skutečnost znovu pochopit a prožít, může to být krok k uzdravení našich životů i naší planety – jediné, kterou máme,“ dodává.
Koncové světlo si totiž pohrává s myšlenkou, že právě snaha západní společnosti smrt ignorovat je jedním z důvodů přehlížení horšícího se životního prostředí.
Novinka bude po čtvrteční a páteční premiéře k vidění 11. března. „Trochu tentokrát pozměňujeme usazení diváků. Normálně na Nové scéně prodáváme střed, boky zůstávají volné. Nyní to ale rozšíříme i do boků, aby nám diváci byli blíž,“ dodává ještě Tošovský.