„Kuponová privatizace položila základy současnému rozložení socioekonomických a politických sil ve veřejné sféře, ovlivnila stovky tisíc životů a stala se jakýmsi základním kamenem novodobého mýtu o znovunabytí svobody,“ uvádí Národní divadlo, které události spojené s malou i velkou privatizací prezentuje jako příběhy o svobodě, naivitě, ale také bratrovražedném boji o moc a majetek.
I proto se tvůrci rozhodli využít osudu konkrétního hrdiny – českého miliardáře Petra Kellnera, který zemřel 27. března 2021 při havárii vrtulníku na Aljašce. „Jeden z velkých osudů kuponové privatizace končí tragickou havárií. V době nejsilnějšího lockdownu daleko od civilizace na vrcholu ledovce umírá člověk, jehož do zřícené helikoptéry přivedl astronomický úspěch prožitý v devadesátých letech. Jeho život končí v absolutním tichu a izolaci, ve které se tak dlouho snažil skrývat před zraky veřejnosti,“ uvádí tvůrci.
Hru Privatizace uvede Národní divadlo na Nové scéně. Jejími režiséry jsou Petr Erbes a Boris Jedinák. Jejich autorský projekt vychází především z rozhovorů, vzpomínek a svědectví lidí, kteří byli nějakým způsobem ovlivněni aktivitami společnosti PPF založené Petrem Kellnerem a vyskytovali se v jeho okolí.
Respondenti odmítali rozhovory
„Mnozí z oslovených respondentů rozhovor nakonec odmítli, nechtěli se s námi sejít, na e-maily ohledně schůzky ani neodpověděli. Anebo naopak rovnou napsali, aniž by si záměr inscenace nechali vysvětlit, že nechtějí být jakkoliv spojováni se zjednodušenými, byť uměleckými interpretacemi devadesátých let: a už vůbec nechtějí pomáhat na svět zjednodušujícím hodnocením Petra Kellnera,“ uvádí dramaturgyně inscenace Ilona Smejkalová.
A dodává: „Osoba Petra Kellnera budí zákonitě emoce, často i poněkud přepjaté. Logicky – tento neviditelný člověk měl na českou politiku a společnost vliv jako málokdo. Motiv neviditelnosti i motiv opuštění a samoty na vrcholu moci nás proto na osudu ústředního hrdiny zaujaly především.“
Svůj komentář připojuje i jeden z režisérů a autorů textu Petr Erbes: „...do procesu privatizace, který nabádá – pojďte být draví, pojďte být zodpovědní sami za sebe – najednou vstoupí privatizační fondy, které tvrdí něco jiného: nebojte se, nemusíte být draví, my to uděláme a vyřešíme za vás, nabídneme vám bezpečí, stabilitu. Tedy vše, co odporuje pocitu, že bych měl aktivně jednat a rozumět pochodům kolem sebe.“
Národní divadlo bude hrát o naší privatizaci. K režii přizvalo i Krymova![]() |
„A tady vlastně vzniká fenomén Petra Kellnera a jeho byznysu. Navíc kuponová privatizace by bez vzniku investičních fondů možná proběhla úplně jinak, protože zájem o ni nebyl ze začátku příliš velký. Možná bychom se Petrem Kellnerem ani nemuseli zabývat, kdyby v české nátuře nebylo zafixováno neriskovat, volit bezpečnou cestu a čekat, že to někdo udělá za nás. Vedle toho Petr Kellner je jednoznačným vítězem privatizace, což z něj udělalo jednoho z nejvlivnějších lidé v této zemi, tak to je samozřejmě také důvod,“ popisuje dál.
Děj hry se odehrává v době nejsilnějšího lockdownu vyvolaného covidovu pandemií, a to během luxusní dovolené daleko od civilizace. Na vrcholu ledovce umírá miliardář, jehož do zřícené helikoptéry přivedl astronomický úspěch, který začal v devadesátých letech. Jeho život končí v absolutním tichu a izolaci, ve kterých do jisté míry byl tím, jak se vyhýbal širší veřejnosti.
V hlavních rolích se na jevišti představí David Prachař, Pavla Beretová, Igor Orozovič nebo Mark Kristián Hochman. Předpremiéra se uskutečnila 29. ledna a světové premiéry jsou v plánu na čtvrtek 30. a pátek 31. ledna.