RECENZE: Babčáková je papoušek Kakadu. V Dejvickém provází světem autistů

  16:59aktualizováno  16:59
Neúnavná Simona Babčáková táhne náročnou inscenaci Dejvického divadla v režii Jiřího Havelky. Jeho hra Kakadu nechává diváky s nadhledem nakouknout za těžkou oponu uzavřeného světa autistů.

Simona Babčáková ve hře Kakadu | foto: Dejvické divadlo

První ze dvou novinek sezony pražského Dejvického divadla pod sebou nese podpis jednoho z našich nejtalentovanějších mladých režisérů. Jiří Havelka připravil spolu s dramaturgem Karlem Františkem Tománkem hru nejen na motivy knihy Donny Williamsové, ale i dalších autorů postižených autismem. Tvůrci se ve hře Kakadu rozhodli z pohledu hlavní hrdinky představit uzavřený svět, jejich tužby, nepochopení a často liché snahy o komunikaci či vyjádření citů.

Fotogalerie

Havelka obsadil do hlavní role Simonu Babčákovou, která se přetěžké úlohy chopila s obdivuhodnou bravurou. Svou Wendy, jež je na obtíž rodičům, vše opakuje jako papoušek, těžko hledá své místo ve společnosti, a čelí dokonce zneužívání, sehrává s citem a pokorou, ale zároveň se nebojí poukázat na komické zkratky autistického myšlení. Právě díky ní Kakadu velice dobře balancuje na hraně přetěžkého tématu, aby zároveň dovedl pobavit.

V úvodu vyznívá spíše v depresivním duchu, Dejvice do diváka v těkavém rytmu ládují náročné obrazy plné výkřiků, ostrých světelných přechodů a nepříjemných domácích situací. Nesourodé úlomky roztříštěného světa hraničí až s noční můrou a jen velice pozvolna přecházejí do příběhu mladé ženy. Linie příběhu se však před diváky náhle vyloupne úplně nenásilně.

Kakadu

Dejvické divadlo

premiéra 19. prosince 2014

režie: Jiří Havelka

hrají: Simona Babčáková, Veronika Kubařová, Jana Holcová, Barbora Poláková, David Novotný, Jaroslav Plesl, Stella Ginger Janáčková

Hodnocení­: 80 %

Pomáhá i vtipně řešená scéna, která je jakýmsi hybridem mezi Wendiným pokojíčkem a obsahem její hlavy. Zdejší silný herecký ansámbl Babčákové cíleně sekunduje, zaujme David Novotný v trojroli otce, floutka a Wendiny náhodné známosti či tradičně křehká Veronika Kubařová.

Z příběhu pak jakoby mimoděk vyčnívá scéna s doktorkou v podání Báry Polákové, odlišným pojetím odděluje první a druhou polovinu kusu, který se hraje bez přestávky.

Celkově nese Kakadu svou smutnou autistickou tíhu se zajímavou lehkostí. Havelka totiž spolu s herci našel vynikající kompromis, který dosáhl toho, aby diváci ze hry odcházeli zasaženi, ale nikoli rozdrceni.


Nejčtenější

PRVNÍ DOJMY: Koptashow, krycí jméno pro reklamu na StarDance

Z pořadu Koptashow

Co mají společného tanečnice Tatiana Drexlerová, sportovec Aleš Valenta a herec Jiří Dvořák? Přece StarDance, kde ona...

Případ Kursk, kde z tragédie ponorky vypustili roli sympatického Putina

Záběr z filmu Kursk

Vypjaté události, které popisuje premiérový snímek Kursk, přicházející právě do našich kin, se začaly odehrávat 12....

RECENZE: Jak Strážmistr Topinka vede do Beskyd Policejní akademii

Ze seriálu Strážmistr Topinka

Seriál Strážmistr Topinka odvozený z Doktora Martina, který v pátek startuje v České televizi, je o jeden ovčí chloupek...

RECENZE: Cena za štěstí sešla na scestí. Ještěže se k Samotářům nehlásí

Vanda Hybnerová a Ivana Chýlková ve snímku Cena za štěstí

Ještěže první letošní domácí novinka kin Cena za štěstí upustila od původního názvu Děti samotářů, odkazujícího ke...

KOMENTÁŘ: Takže opět boduje Ordinace, Všechnopárty... A co novinky?

Ze seriálu Strážmistr Topinka

Televizní svět by občas potřeboval tlumočníka do prozaické řeči smrtelníků. Například již začalo vysílání podle...

Další z rubriky

Lednová divadla zvou na zvukovou virtuální realitu i intimitu z ráje

Binaurální mikrofon je součástí techniky, kterou využívá divadelní novinka NoDu...

Tím, jak začnou divadelníci po Novém roce usilovně zkoušet, přináší obvykle druhá polovina ledna větší množství...

RECENZE: Škoda, že Zach s Horváthovou neprolamují von Trierovy vlny sami

Záběr z divadelní adaptace Prolomit vlny

Roman Zach a Petra Horváthová herecky táhnou divadelní adaptaci Prolomit vlny, kterou uvádějí v pražské La Fabrice.

DIVADLA ROKU: Nejlepší byli Dejvičtí, zklamala Janžurová a tradičně opery

Záběr z představení Elegance molekuly

V tradičním žebříčku upozorňujícím na pětici nejlepších i pětici nejhorších premiér končícího roku letos obsadilo první...

Najdete na iDNES.cz