GLOSA: Nuda v Brně? S berlínskou Věcí Makropulos rozhodně ne

  15:55
V Brně mohou být pyšní, že na letošní festival Janáček Brno zavítala berlínská Státní opera Pod lipami s orchestrálním koncertem a především se svojí inscenací Janáčkovy Věci Makropulos. A to přesto, že jejím kazem byla nedobrá hlasová kondice titulní představitelky.
Aleš Briscein, Dorothea Röschmannová a Adam Plachetka v berlínské inscenaci...

Aleš Briscein, Dorothea Röschmannová a Adam Plachetka v berlínské inscenaci Janáčkovy opery Věc Makropulos | foto: Marek Olbrzymek

Režisér Claus Guth patří k předním operním tvůrcům naší doby, ale i on má na kontě inscenace různé úrovně – k horším patří třeba Pucciniho Turandot loni ve Vídni, k těm lepším Janáčkova Její pastorkyňa v londýnské Královské opeře Covent Garden, jejíž záznam nedávno odvysílala Česká televize.

A určitě i berlínská Věc Makropulos. Koneckonců jde o operu z 20. století, která se v něm i odehrává, takže jí nehrozí aktualizace v tom smyslu, jako některým jiným operám… Ale i toto dílo samozřejmě vyžaduje imaginaci, ostatně civilnost se v něm zvláštně prolíná s fantasmagorickým příběhem o elixíru mládí, jejž kdysi musela pozřít titulní hrdinka.

Důmyslná scéna i režie

Guth inscenaci postavil na kontrastu realistického prostředí advokátní kanceláře, divadelní šatny a hotelové chodby na jedné straně a na druhé imaginárního bělostného prostoru, v němž se Emilia Marty převléká do různých kostýmů, čelí samotě, vzpomínkám na dávný pokus, jehož se stala obětí, a strachu ze stáří. To na první pohled může zavánět banální názorností, naštěstí se takový pocit v průběhu inscenace nedostavil.

Jednak výprava i její proměny jsou opravdu důmyslně vymyšleny (součástí scénografie je třeba i výtah) a na jevišti Janáčkova divadla působily efektně. A především, Guth umí svoji práci – ve smyslu vedení herců. Jeho režie je precizní, do hudebního toku někdy až choreograficky zapracovaná, takže občas vzniká dojem, jakoby i osoby v reálném prostoru v sobě měly něco nereálného. Přitom v podstatě nikdo ani na chvíli nepřehrává, všechna gesta jsou perfektně dávkovaná.

Nuda se tedy nedostavuje, a to dokonce ani při výstupech přidaných postav mladičké dívky v krinolíně, či naopak staré dámy o holi, jež Emilii upomínají na minulost i budoucnost. To, co v různých operních inscenacích bývají nadbytečné berličky upozorňující diváka třeba na to, že hrdina v dětství trpěl, je tady režisérem mnohem lépe zapracováno do děje.

Hudebně dílo nastudoval dirigent Robert Jindra, berlínský orchestr prokázal své kvality, byť hlavně na začátku působila jeho hra jakoby zdrženlivě, méně dramaticky než by člověk očekával. Nicméně jde o špičkový operní orchestr, jenž všechny obtíže Janáčkova díla zvládal se ctí.

Zpívalo se v češtině, což je u konverzační opery problém, zde nicméně zmírněný angažováním hned několika českých pěvců. Basista Jan Martiník se dokonale převtělil do role Dr. Kolenatého, nervózního advokáta, kterého i srozumitelně a výrazně deklamoval.

Adam Plachetka byl samolibým, hlasově uhlazeným Jaroslavem Prusem a Aleš Briscein šviháckým Albertem Gregorem, kterého jasným a průrazným tenorem přesně zazpíval. Českou sestavu doplnil ještě tenorista Jan Ježek coby pomatený Emiliin ctitel Hauk-Šendorf.

Dorothea Röschmannová jako Emilia Marty a její mladičká dvojnice v berlínské inscenaci Janáčkovy opery Věc Makropulos

Ocenění však zaslouží i další sólisté, jmenovitě polská sopranistka Natalia Skrycka jako Krista, která tu byla víc než pouhá naivka, holandský tenorista Linard Vrielink jako Janek Prus či představitelé menších rolí strojníka a poklízečky Dionysios Avgerinos a Adriane Queirozová. Jisté potíže s intonací nelehkého partu solicitátora Vítka měl herecky jinak rovněž výrazný Stephan Rügamer.

Německá sopranistka Dorothea Röschmannová odvedla v titulní roli úctyhodný jevištní výkon – měnila se ze zlomené, téměř plešaté bytosti v charismatickou dámu či operní primadonu v kostýmu z opery Madama Butterfly, která využívá poslední síly, aby znovu získala elixír mládí. Její závěrečné gesto, kdy se po zničení receptu celým tělem napíná ke zlatavému světlu, jakoby vyjádřilo ideu inscenace – k životu patří i smrt.

K dokonalosti jejímu výkonu chybělo jediné – skutečně dramatický, deklamovaný zpěv. Röschmannová se v minulosti proslavila hlavně v mozartovském repertoáru, v němž zářil její plný lyrický soprán. Pokud časem dospěla k závěru, že může zpívat i dramatičtější role, tak v případě Emilie Marty je to omyl.

Při sobotním představení hlas nepříjemně přepínala, forzírovala, lyrické kouzlo zmizelo a skutečně dramatický její zpěv nebyl. Navíc o nějaké výrazné české deklamaci v roli, kde má váhu každé slovo, nemohla být řeč, což ale bude při zpívání v českém originále vždy potíž.

Orchestr s Hrůšou a Bartošem

Orchestr berlínské operní scény, neboli Staatskapelle Berlin, se v Janáčkově divadle představil i následující den, tentokrát na koncertě, který měl původně dirigovat hudební ředitel Státní opery Pod lipami Christian Thielemann. Kvůli zdravotním problémům však nemohl přijet.

Zaskočil za něj Jakub Hrůša, který před pouhými dvěma týdny na festivalu Janáček Brno účinkoval s Bamberskými symfoniky. Změnil se tak i program. Pokud se člověk těšil na dílo Arnolda Schönberga Pelléas a Mélisanda, mohl být zklamán, ale Staatskapelle Berlin, jedno z nejlepších německých těles, stojí za to si poslechnout v jakémkoli repertoáru.

S orchestrem vystoupil dle plánu český pianista Jan Bartoš, pouze místo Klavírního koncertu č. 2 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho zazněl Beethovenův Klavírní koncert č. 5, zvaný „Císařský“. Bartoš hrál známou a rozmáchlou skladbu niterně, vznosně, ale bez přehnaného patosu; kouzelně mu vyšla zvláště druhá, ztišená věta. Souhra s orchestrem fungovala bezvadně. Jako přídavek sólista zvolil – jak jinak – Leoše Janáčka, a to Frýdeckou Pannu Marii z cyklu Po zarostlém chodníčku.

V druhé půli zazněla Symfonie č. 1 Johannesa Brahmse, která svým způsobem jakoby navazovala na Beethovena, ostatně lze v ní zaslechnout ozvuky Beethovenových symfonií – třeba poslední věta připomene slavnou melodii z Beethovenovy „Deváté“.

Orchestr hrál štíhlým, měkce zpěvným zvukem, upoutával krásně sladěnými nástrojovými skupinami a vyvolával pocit pozorného muzicírování, které Jakub Hrůša dotvářel do výsledku, jenž zněl ušlechtile a s citovou hloubkou. S orchestrem ještě secvičil český přídavek – Dymáka z Janáčkových Lašských tanců. Akci Berlín v Brně lze považovat za nesporný úspěch.

Hrál vraha, co vystřílí školu. A pak se to stalo kus ode mě, vzpomíná Dolanský

Nejčtenější

Russell Crowe jako Hermann Göring. Gladiátor ztvární nacistickou dvojku

Události okolo Norimberského procesu dostanou novou filmovou podobu. Drama Norimberk scenáristy a režiséra Jamese Vanderbilta přijde do kin začátkem listopadu letošního roku. Tvůrci slibují silný...

KVÍZ: Krupp Essen! Jak dobře se vyznáte v díle jedinečného komika Jiřího Voskovce?

Ve čtvrtek 19. června si připomínáme 120. výročí narození jedinečného herce – komika, scenáristy, spisovatele, dramatika a textaře Jiřího Voskovce. Poloviny dvojice Voskovec & Werich, která v rámci...

Do moře už bezstarostně nevlezete. Před 50 lety se žraloci naštvali na Spielberga

Thriller Čelisti amerického režiséra Stevena Spielberga patří ke klasice žánru. Adaptace bestselleru spisovatele Petera Benchleyho o lidožravém žralokovi se stala prvním snímkem, který utržil v USA...

Zemřel Stanislav Šárský, držitel Thálie se prosadil v rozhlasu. Hrál i v seriálu Lajna

Ve věku 85 let zemřel herec Stanislav Šárský. Držitel Thálie za celoživotní přínos činohře působil dlouhé roky v Národním divadle moravskoslezském, které informaci o jeho úmrtí přineslo. Vedle toho...

Ewa Farna nadchla návštěvníky Holešovské Regaty. Je showmanka, pochvalovali si

Vystoupení Ewy Farne bylo vrcholem letošního ročníku festivalu Holešovská Regata, který se konal o víkendu v areálu zámeckých zahrad v Holešově. Sledoval jej plný areál a společně s Farnou si...

Program KVIFF 2025: slavný Formanův film v nové verzi, sestřih videohry Kingdom Come

Letošní ročník festivalu v Karlových Varech od 4. do 12. července nabídne více než 130 celovečerních filmů, z toho 34 snímků v soutěžních sekcích Hlavní a Proxima a nesoutěžní sekci Zvláštní uvedení....

24. června 2025  18:27

Porod Phoebe jsem prožívala víc než svůj. Stanislava Jachnická líčí práci v dabingu

Premium

Se ztřeštěnou Phoebe ze seriálu Přátelé je Stanislava Jachnická neodmyslitelně spjatá. Hlas jí propůjčovala patnáct let. Za tu dobu i samotný dabing prošel velkou proměnou. „Dnes je práce mnohem...

24. června 2025

Kapela Citron je opět bez Křížka. Slavné album Radegast vyšlo v reedici na vinylu

Na vinylové reedici vyšlo album Radegast skupiny Citron z roku 1987. Po deskách Tropic Of Cancer a Plni energie jde o její třetí dlouhohrající počin a zároveň první, na němž se představil zpěvák...

24. června 2025  14:30

Každý je fotogenický. Stačí jen najít světlo, nápad a správnou chvíli, tvrdí Robert Vano

Vysíláme

Ohlásil poslední autorskou výstavu i biografickou knihu. Robert Vano se však rozhodně neloučí a vyvrací takové zprávy po svém – s úsměvem, nadsázkou a hlavou plnou plánů. V rozhovoru s Monikou...

24. června 2025

Dosud neviděné záběry. Tereza Kerndlová v klipu vzpomíná na Helenu Zeťovou

Zpěvačka Tereza Kerndlová připravila klip k další písni z alba Diamanty. Písnička Black mlíko je průletem jejím životem, vzpomínkou na zásadní momenty, které ovlivnily její cestu. Vzpomíná v něm i na...

24. června 2025  10:01

V Krušných horách vyrostl dřevěný kostel pro drama. Filmaři natočí, jak shoří

Podmanivá scenerie kulis dřevěného kostelíku usazeného do krušnohorské louky nedaleko Louchova na Chomutovsku se na několik týdnů stala domovem filmového štábu České televize. Ten zde našel vhodnou...

24. června 2025  9:36

Tvrdohlavec Skála si v Trafo Gallery pohrává s abstrakcí a minimalismem

Malíř, sochař a performer František Skála v prostorách holešovické Trafo Gallery vystavuje svou aktuální tvorbu. Tvrdohlavec, který nejvíce proslul svými plastikami, na nejnovější expozici kombinuje...

24. června 2025  6:30

Historik: Burianova likvidace byla velká show, někdo si s ním chtěl vyřídit účty

Premium

Burianova likvidace byla obrovská a hnusná show, říká Dalibor Vácha, autor nového románu Vlasta. Přibližuje v něm život legendárního krále komiků od třicátých do padesátých let minulého století, tedy...

23. června 2025

OBRAZEM: Jak vznikaly Čelisti. Spielbergův žralok změnil Hollywood i filmový strach

Když se v roce 1975 vynořil z hlubin, změnil pravidla hry. Mechanický žralok z Čelistí, viditelný na plátně sotva čtyři minuty, se stal symbolem filmového děsu. Steven Spielberg proměnil technické...

23. června 2025

Megalomanské Jacksonovy sochy už nikdo nechce. Jednu odstranili šéfové McDonaldu

V červnu 1995 se obyvatelům Londýna naskytl pohled na obří sochu Michaela Jacksona, která se tyčila v centru města. Byla jednou z deseti, které tehdy úřadující král popu nechal vyrobit v rámci...

23. června 2025  15:30

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dvojité jubileum. Festival Hrady CZ slaví společně s Pepou Vojtkem z Kabátu

Jubilejní 20. ročník festivalu Hrady CZ se pojí s životním jubileem Josefa Vojtka. Zpěvák kapely Kabát oslavil 21. června šedesáté narozeniny, takže se dá předpokládat, že vystoupení dlouhodobě jedné...

23. června 2025  15:07

RECENZE: Ufouni, uneste mě, prosí malý Elio. A Pixar ho vyslyšel

65 % Premium

Pod prvoligovou animovanou značkou Pixar sice už vznikly působivější filmy, ale to vůbec neznamená, že by se novinka kin pojmenovaná po malém hrdinovi Elio nepovedla. Pořád zručně kombinuje zábavnou...

23. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.