V Německu zkoušíme Ples upírů devět hodin denně, říká herec Jan Kříž

  10:47aktualizováno  10:47
Zkoušky ve Stuttgartu jsou intenzivnější než v Česku, vzkazuje z Německa Jan Kříž, který tam stráví celou příští sezonu. Zahraje si v původní verzi slavného muzikálu Ples upírů.

Herec Jan Kříž | foto: archiv Divadla Kalich/Lenka Hatašová

Jan Kříž se po zisku dvou Thálií naplno prosadil do první ligy muzikálu v Česku. Diváci jej mohli vidět v hlavních rolích Srdcového krále v domovském Divadle Kalich či v titulní roli české verze muzikálu Rocky. Jedenatřicetiletý herec a zpěvák nyní míří dál.

V Německu se mu podařilo uspět v konkursu na roli Grafa von Krolocka v novém nastudování původní verze Plesu upírů. Tu chystají k dvacátému výročí prvního uvedení tohoto muzikálu, který vznikl podle stejnojmenného snímku Romana Polanského.

Jak jste se k nabídce dostal?
Poslední dva roky jsem o konkurzu v Německu dost uvažoval, ale měl jsem toho v Praze hodně, takže to zůstávalo jen v úrovni teorie. Až před čtvrt rokem jsem se začal po informacích o konkurzech v Německu víc pídit a našel odvahu zajet na jeden den na otočku do Hamburku.

Po týdnu mě pozvali do finálového kola a den po něm mi volali, že by se mnou rádi spolupracovali. Pak už bylo jen komplikované sladit to vzhledem k mé vytíženosti u nás. Nicméně musím říct, že domovské Divadlo Kalich i další scény, se kterými spolupracuji, projevily obrovské pochopení a vyšly mi maximálně vstříc, aby to celé šlo uskutečnit a abych zároveň nezmizel z české scény.

Fotogalerie

Jak probíhal konkurz?
Samotný konkurz byl skvělá zkušenost. Náročný, ale velmi jasně vedený. Všichni se mnou jednali mile a s jakýmsi profesním respektem. Finálové kolo už mi přišlo spíš jako workshop. Měl jsem pocit, že mě chtějí poznat a vyzkoušet si mě hlavně v osobní rovině – jak se se mnou pracuje a jestli se mnou skutečně dělat chtějí. Dost si zakládají na osobním přístupu a jde jim tu, myslím si, o dobrou pracovní atmosféru.

Dají se německé zkoušky náročností srovnat s českými?
Jsou hodně jiné tím, že už při zkouškách je člověk „zaměstnancem“ divadla a bere za to honorář. Proto je divadlu k dispozici po celou „pracovní dobu“. Zkoušky tady ve Stuttgartu trvají osm devět hodin denně, což u nás nebývá zvykem. Jsou dost intenzivní, protože se jedná o show, která se v tomto tvaru hraje už dvacet let. Je celá jasně definovaná, všechny choreografie, významy situací, pomalu každý krok je konkrétně daný.

Samozřejmě, jakási volnost pro herce taky existuje, ale informací co, proč a jak tu člověk dostane už na začátku opravdu hodně. Pracovní morálka se drží vysoko a pracuje se dost intenzivně. Ale přitom se udržuje velmi přátelská a osobní atmosféra. Opravdu velmi zajímavá zkušenost. Celkově mám pocit, že divadlo dělá maximum pro to, abychom byli na jevišti co možná nejlepší a měli k tomu co nejvíce informací a prostoru.

Němčina na mě nepůsobí jako moc muzikálový jazyk. Je to pro vás komplikace?
Ples upírů zpíváme německy. A sám jsem překvapený, jak je ten jazyk zpěvný. Velmi zajímavé jsou zkoušky s fonetikem, který s námi pracuje na našem akcentu. Celé obsazení je hodně mezinárodní, zpívají tu lidé z celého světa a on s námi velmi intenzivně dělá. Musím říct, že po pár hodinách sezení s ním dost měním názor na němčinu. Jevištní, kultivovaná němčina je velmi melodický jazyk.

V Německu strávíte celou sezonu. Jak se musel upravit váš tuzemský harmonogram? Stíháte odehrát vše?
V Německu se Ples upírů hraje osmkrát týdně. Ale stejně jako mi vyšla vstříc česká divadla, tak i z německé strany se snaží udělat maximum. Takže řadu představení v Praze zvládnu odehrát. Jednotlivé termíny pořád ladíme. Pokud mě diváci budou chtít v Praze zastihnout, všechny potvrzené termíny už teď najdou na mých webových stránkách a další budou přibývat průběžně, jakmile se na nich shodneme.

Slavnostní představení muzikálu k dvacátému výročí se odehrají v Hamburku. Kam dále nové nastudování zamíří?
V Hamburku bude inscenace až do konce ledna. Na premiéru se moc těším, prý půjde o velkou událost. V Německu je tento muzikál skutečný fenomén, takže slavnostní uvedení ke dvaceti letům bude určitě zážitek. Pak se muzikál přesouvá do Kolína nad Rýnem, kde tuším uvedou Ples upírů úplně poprvé.

Věříte, že vám taková role otevře dveře k dalším nabídkám v zahraničí?
Netuším, co přesně mi přinese. Vždycky jsem se snažil přijímat role, na kterých jsem se mohl něco nového naučit. Mám rád výzvy a vím, že na nich člověk roste. Proto jsem šel do takového dobrodružství. Už teď mi to do života přineslo hodně nového a věřím, že tím to zdaleka nekončí.

Kříž je úspěšným muzikálovým hercem. Střihnul si i Rockyho:


Nejčtenější

PRVNÍ DOJMY: Koptashow, krycí jméno pro reklamu na StarDance

Z pořadu Koptashow

Co mají společného tanečnice Tatiana Drexlerová, sportovec Aleš Valenta a herec Jiří Dvořák? Přece StarDance, kde ona...

Zlaté glóby má příběh Freddieho Mercuryho i protirasistická komedie

Rami Malek získal cenu za roli Freddieho Mercuryho ve filmu Bohemian Rhapsody.

Černobílé stužky či náramky jako symbol ženského hnutí proti sexuálnímu nátlaku Time's up (čas vypršel) provázely...

RECENZE: S nadsázkou Rapl 2 vyrostl, aniž by ztratil napětí i logiku krimi

Záběr z druhé série krimiseriálu Rapl

Jen přesídlili z Jáchymova do Ústí nad Labem a přidali na šibeničním humoru. Jinak jsou v seriálu Rapl 2, jenž večer...

Případ Kursk, kde z tragédie ponorky vypustili roli sympatického Putina

Záběr z filmu Kursk

Vypjaté události, které popisuje premiérový snímek Kursk, přicházející právě do našich kin, se začaly odehrávat 12....

RECENZE: Jak Strážmistr Topinka vede do Beskyd Policejní akademii

Ze seriálu Strážmistr Topinka

Seriál Strážmistr Topinka odvozený z Doktora Martina, který v pátek startuje v České televizi, je o jeden ovčí chloupek...

Další z rubriky

Lednová divadla zvou na zvukovou virtuální realitu i intimitu z ráje

Binaurální mikrofon je součástí techniky, kterou využívá divadelní novinka NoDu...

Tím, jak začnou divadelníci po Novém roce usilovně zkoušet, přináší obvykle druhá polovina ledna větší množství...

DIVADLA ROKU: Nejlepší byli Dejvičtí, zklamala Janžurová a tradičně opery

Záběr z představení Elegance molekuly

V tradičním žebříčku upozorňujícím na pětici nejlepších i pětici nejhorších premiér končícího roku letos obsadilo první...

RECENZE: Škoda, že Zach s Horváthovou neprolamují von Trierovy vlny sami

Záběr z divadelní adaptace Prolomit vlny

Roman Zach a Petra Horváthová herecky táhnou divadelní adaptaci Prolomit vlny, kterou uvádějí v pražské La Fabrice.

Najdete na iDNES.cz