Pátek 4. prosince 2020, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 4. prosince 2020 Barbora

Řídit první scénu jen čtyři roky mi nedává smysl, říká Jan Burian

  14:56
Nechci, aby byl v budoucnu ředitel Národního divadla opět bezdůvodně odvolán, popisuje jeho současný šéf Jan Burian, kterému ministr kultury prodloužil mandát až do roku 2025.

Ředitel Národního divadla Jan Burian (25. září 2018) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Je to pět let, co se Jan Burian ujal funkce ředitele Národního divadla. Dělo se tak za velkého mediálního zájmu, protože jeho nástup provázely veletoče tehdejšího ministra kultury Jiřího Balvína. Ten nejdřív Buriana odvolal, aby ho následně po vlně protestů a hrozících hereckých odchodů vrátil zpět.

OBRAZEM: Kabely v šatně, Kytice v metru. Národní sází na výrazné plakáty

Plakát k inscenaci Kytice

Plakát k inscenaci Kytice

Nyní ho rok před koncem mandátu ve funkci na dalších šest let potvrdil současný ministr kultury Antonín Staněk. „Je to zcela standardní postup,“ komentuje Burian krok, který divadlo nečekaně oznámilo při zahájení sezony.

„Když se podíváte na situaci v jiných státních organizacích či divadlech, snadno zjistíte, že tam jsou úspěšní ředitelé jmenováni a ve funkcích setrvávají poměrně dlouho. Jediná scéna, která je neustále „pronásledována“, je Národní divadlo, kde byli ředitelé buď provizorní, nebo byli odvoláváni před koncem funkčního období. Ministerstvo kultury si snad uvědomilo, že se s tím musí systémově něco dělat,“ pokračuje ředitel.

Ten postup jste navrhl přímo vy?
Je to věc ministra kultury. Já jsem jen od svého prvního jmenování prosazoval, aby mezi Národním divadlem a ministerstvem kultury stál odborný orgán, se kterým bude ministerstvo konzultovat nejen, kdo bude ředitelem, ale i celou strategii rozvoje Národního divadla. Aby se neopakovalo, že je ředitel zase odvolán a nikdo neví proč. Některá moje rozhodnutí již dnes směřují do období za tři roky. Logicky tedy nedává smysl být ředitelem Národního divadla čtyři roky.

Když se podíváme na těch dosavadních pět let, na co jste nejvíce pyšný?
Dokázali jsme vstřebat všechny problémy kolem nepříliš přesvědčivé fúze Státní opery. Celá opera začala intenzivně pracovat. A začíná být vidět i na evropské scéně. Činohra se vydala novým, esteticky a divadelně vyhraněným směrem. Na baletu je vidět posun k velké mezinárodní prestiži. Dali jsme také do pořádku vnitřní prostředí divadla. Máme dobrý systém výběru uměleckých ředitelů. Jsme velice úspěšní u sponzorů i diváků.

A co se naopak nepovedlo?
Už léta jsem protivný s tím, že se příspěvkové organizace musí významným způsobem modernizovat. Potřebujeme rozumně hospodařit. Chybí kompetentní správní rady. Spoustu přípravných prací jsme udělali, ale teď to stojí. Model příspěvkové organizace funguje dobře třeba v sociálních službách. Když ale máte instituci, která je ze čtyřiceti procent závislá na vlastních příjmech, je to z ekonomického hlediska nešikovné. Na rozdíl od vysokých škol žijeme z hlediska systému správy v minulém století.

Novou sezonu jste rozjeli uvedením Libuše, proč jste se ji rozhodl režírovat přímo vy?
Mému rozhodnutí předcházela debata s vedením opery. Víme, že novou inscenaci budeme hrát dlouho. Libuše je v kontextu Národního divadla i české kultury výjimečné dílo – symbolizuje počátky naší profesionální kultury. I zdroje české státnosti. Důležitým gestem je, že jsme spolupracovali s exředitelem Danielem Dvořákem i bývalým šéfem baletu Petrem Zuskou.

Fotogalerie

Byla to pro vás příjemná změna?
Velice příjemná. Režírování v Národním divadle se vyhýbám a myslím, že dělám dobře. Bylo však příjemné vidět, jak umí všichni zaujatě pracovat. A poučné zažít „zezdola“ jak divadlo funguje.

Bývalý ředitel Činohry Michal Dočekal nyní nastoupil do Městských divadel pražských, spolu s ním tam odešla i herečka Eva Salzmannová, proč?
To se musíte zeptat jich. Odchod Evy Salzmannové nás mrzí, ale rozhodla se pro jinou příležitost, nic víc za tím není. Pan Dočekal se rozhodl po 13 letech šéfování sám odejít, protože si řekl, že to už stačilo.

Činohra nyní získala nový prostor, bude to něco komorního, jako bylo Divadlo Kolowrat?
Činohra nyní získala nové zázemí v Anenském areálu a novou zkušebnu. Vznik nového komorního prostoru chceme řešit rekonstrukcí Nové scény a Provozní budovy B. Tam by měla vzniknout velká zkušebna, která umožní občasné uvádění komorních představení.

Dostanou zde větší prostor zkušenější herci, kteří poslední roky spíše jen paběrkují?
V nové inscenaci Kytice je všechny uvidíte. Na rekonstrukci Nové scény máme hotovou studii a chystáme soutěž o projekt.

Ještě k Nové scéně: vedle Laterny magiky zde dostávají prostor činoherní experimenty, které často její prostory nenaplní a dlouho nevydrží. Jak se k této dramaturgii stavíte?
Profilujeme Novou scénu pro soudobé divadlo. Musíme být trpěliví, podoba Nové scény se v minulosti neustále měnila. Po třech letech zájem vzrůstá. Pomáhají i naše nové operní a činoherní festivaly. Další zlom nastane až po rekonstrukci, což pozitivně ovlivní i skladbu repertoáru našich divadel. Současný prostor Nové scény má fatální divadelní omezení a dávno se vyžil.

Martin Pechlát ve Faustovi
Z inscenace Fausta ve Stavovském divadle

Záběry z nového nastudování Fausta, které pro Stavovské divadlo připravil Jan Frič.

Jak se současnou profilací činohry souzníte vy osobně jako režisér?
Jsem otevřený vůči divadlu jakéhokoliv typu. Daniela Špinara obdivuji za jeho energii a nasazení. Jeho razantní vedení má své vášnivé příznivce i odpůrce. Tak to ale u divadla má být. Můj osobní vkus není důležitý.

Takže jako ředitel se soustředíte na manažerskou stránku a uměleckým šéfům do toho nemluvíte?
Za umělecký profil souboru odpovídá umělecký ředitel. Mou úlohou je ho najít. A mít dobré nástroje k hodnocení jeho práce. Umělečtí ředitelé musí mít prostor pro realizaci svého programu.

Špinar sází výhradně na režiséry své generace, to vám nevadí?
Ne. Je to zcela legitimní. Třeba Fričův Faust je pozoruhodná a přesvědčivá inscenace. Daniel Špinar obnovil systém stálých režisérů a spolupracovníků. Toho si vážím.

Co byste divákům z ohlášených premiér obzvlášť doporučil?
Nádherné taneční představení Kylián – Mosty času. Plukovníka Švece režiséra Jiřího Havelky, který bude originálně interpretovat významnou část našich dějin spjatou se založením státu

  • Nejčtenější

Zemřel Darth Vader. Britskému herci Davidu Prowseovi bylo 85 let

David Prowse ztvárnil v původní filmové trilogii Hvězdných válek ikonického záporáka Darth Vadera. Zemřel po krátké...

Pro Netflix se rýsuje čas rekordů a možná i příval oscarových šancí

V éře zavřených kin zažívá streamovací služba Netflix úspěch. Právě oznámila, že její Dámský gambit, příběh dívky ze...

Prince Williama musí hrát herec s pasem EU. Dianou bude hvězda Stmívání

Kuriózní podmínku si stanovili filmaři, kteří hledají herce do připravovaného životopisného snímku o britské princezně...

Český aukční rekord. Kupkovo Divertimento II se prodalo za 90 milionů

Obraz Františka Kupky s názvem Divertimento II se na aukci v Praze prodal za 75,2 milionu korun, včetně aukční přirážky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vítězné snímky Czech Press Photo zrcadlí pandemii. Uspěla i MAFRA

Fotografií roku 2020 se v soutěži Czech Press Photo stal snímek Romana Vondrouše z ČTK, který zachycuje účastníka...

Jaro jsme zpackali, řídila to parta ambiciózních analytiků, bilancuje Balík

Premium Česko jarní vlnu epidemie koronaviru nezvládlo, lockdown byl zbytečně tvrdý a jeho následky pocítí lidé teprve v...

Drsná svědectví z českých „callcentráků“: trestání baseballkou, celý den bez WC

Premium Ponižování, výsměch i fyzické tresty. To vše zažili lidé v některých call centrech. Jedni vzpomínají na minimální čas...

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

  • Další z rubriky

VIDEO: Dobrý skutek zahřeje a svařák taky. Hvězdy čepují před Rock Café

Pražský kulturní prostor Rock Café využívá dobu uzavřených sálů po svém. Před vchodem na Národní třídě otevřel vlastní...

Kanadští Cirque du Soleil unikli bankrotu, pracují na obnově provozu

Cirque du Soleil oznámil, že překonal bankrot. Kanadský novocirkusový soubor přitom musel na jaře kvůli pandemii zrušit...

Udržet kondici. Čas online divadelních premiér je tu, začínají v Ústí

Co se na jaře mohlo zdát jako nejčernější představa, na podzim působí už jako realita. Pro neustále zavřená divadla,...

Kotek a Kopta si na Kampě zahrají Wericha. Jeden mladého, druhý zralého

Letní divadelní hraní na pražské Kampě příští rok nabídne novinku Werich. V titulní roli slavného herce se zde podělí...

Hledáme 30 maminek, které vyzkouší nové mluvící hračky od Fisher-Price
Hledáme 30 maminek, které vyzkouší nové mluvící hračky od Fisher-Price

Ve spolupráci se světoznámým výrobcem hraček Fisher-Price hledáme testerky s malými dětmi, které chtějí vyzkoušet nové mluvicí hračky Linkimals.

Jaká je smrtnost? Kde hrozí nákaza covidem? Nové důkazy vědců nepotěší

Jaké jsou vědecké důkazy o účinnosti roušek a respirátorů? V jaké situaci je největší riziko nákazy? Kolik procent...

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Fronty u kadeřníků, obchody počítají zákazníky. Velké rozvolnění začalo

Sledujeme online Po více než měsíci se ve čtvrtek opět otevřely obchody, restaurace a provozovny služeb. Obchodníci se na něj dlouhodobě...

Před 40 lety měla nehodu Marika Gombitová, papaláš ji nazval mrzákem

Noc z 30. listopadu na 1. prosince 1980 byla na jihu Moravy nevlídná. Foukal silný vítr a hustě sněžilo. Po posledním...