I nesnesitelná grotesknost v inscenaci Weissenstein může být atraktivní

  8:42aktualizováno  8:42
Poslední letošní premiérou pražského Divadla Komedie byla světová premiéra dramatizace povídky Johannese Urzidila Karl Weissenstein, v níž autor líčí osudy tří mladíků z předválečné Prahy plné kafkovské atmosféry.

Divadlo Komedie: Weissenstein - Stanislav Majer a Jiří Černý | foto: Divadlo Komedie - Kamila Polívková

Z kaleidoskopu osudů vzniká Urzidilův místopis města, které miloval a jež musel v roce 1939 opustit. V překladu Boženy Kosekové se dramatizace povídky a režie ujal David Jařab.

Divadlo Komedie: WeissensteinKarl Weissenstein byl reálnou postavou. Jde o příběh muže s velkou hlavou, malým sebevědomím, velkým pocitem viny, malou vůlí k životu a velkou tendencí potkávat smůlu.

Asi půl druhé hodiny dlouhou inscenaci nazvanou prostě Weissenstein umístil režisér do komorního prostoru jeviště, na němž sedí i diváci. Titulní postavu ztvárňují tři herci najednou – Jiří Černý, Martin Finger a Stanislav Majer.

Každý hraje jeden z jejích úzkostných stavů a charakterů. Jeden je nesmělý, křehký naiva (Černý), druhý neurotický zoufalec (Finger), třetí do sebe zahleděný pozér (Majer) a všichni dohromady k věčnému živoření odsouzení zatracenci. Prolamování do různých sfér jejich psýchy zdůrazňuje i trojlomná stěna na horizontu, žonglérské předávání jednoho a téhož textu a také práce se zvukem, kdy každý krok rozezvučuje desku na bok postaveného piana.

Mezi dvěma ženami

Atmosféru podporují i úzkostné písně v podání Lenky Dusilové. Osudovost a naléhavost textu a jeho schizofrenní působivost jsou základními prvky inscenace. Všichni herci zdůrazňují podprahovou přízračnost předlohy a grotesknost představ a situací, do nichž se hlavní postava dostává.

Divadlo Komedie: Weissenstein

Dana Poláková si pohrává s provokativní smyslností ženy, jež Weissensteina lituje a současně jím pohrdá. Ivana Uhlířová nabízí další ze svých navenek bezbranných, pro muže však osudově nebezpečných naivek, do jejichž vnitřního světa nelze nahlédnout. Obě ženy téměř v jeden okamžik tragicky umírají a osamělý Weissenstein končí jako bezdomovec na hřbitově. Jeho smrt mezi hroby je důsledkem nesnesitelné grotesknosti bytí. Weissensteinova i našeho.

Touto inscenací dospěl David Jařab k divadelně přesvědčivému jevištnímu tvaru, jenž je mu blízký. V kontextu Divadla Komedie je to další z milníků svébytné, intelektuálně náročné, divácky atraktivní divadelní cesty nastoupené před sedmi
lety.

Hodnocení: 80 %

Autor:

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Zemřel herec a dabér Petr Oliva. Hlasu Pierra Richarda bylo 75 let

Petr Oliva

Pět dní před svými 76. narozeninami zemřel herec a dabér Petr Oliva. Oznámilo to Divadlo Radka Brzobohatého. Oliva mimo...

Českou stopu v Teorii velkého třesku podporuje představitelka Amy

Mayim Bialik jako Amy Farrah Fowler v seriálu Teorie velkého třesku

V americkém seriálu Teorie velkého třesku, jehož závěrečnou řadu nyní vysílá Prima Cool, se občas objevují odkazy k...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

Filmový Freddie Mercury je hit „zbytku světa“, rekordy neláme

Záběr z filmu Bohemian Rhapsody

V Česku i na Slovensku ovládl loni návštěvnost kin. Jak si Bohemian Rhapsody, životopis Freddieho Mercuryho ze skupiny...

Další z rubriky

RECENZE: O strašlivém lobbingu za pesticidy hrají s vtipem a nadsázkou

Záběr z představení Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských...

Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách. Název novinky pražského Divadla Letí bude...

RECENZE: Playboy Galileo vrátil muzikálového diváka o patnáct let zpět

Janek Ledecký v titulní roli obnoveného muzikálu Galileo

Muzikál Galileo nabízí návrat do období vrcholné renesance. Ovšem nejen to, obnovená premiéra patnáct let starého díla...

Thálie v březnu nebudou. Nedostatek peněz na přesun vliv nemá, říká Kepka

Alena Vránová s cenou Thálie

Tradiční kaskáda oborových cen, které si zabírají víkendové vysílací časy od ledna až po duben, bude letos o jednu show...

Najdete na iDNES.cz