Středa 19. února 2020, svátek má Patrik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. února 2020 Patrik

I nesnesitelná grotesknost v inscenaci Weissenstein může být atraktivní

  8:42aktualizováno  8:42
Poslední letošní premiérou pražského Divadla Komedie byla světová premiéra dramatizace povídky Johannese Urzidila Karl Weissenstein, v níž autor líčí osudy tří mladíků z předválečné Prahy plné kafkovské atmosféry.

Divadlo Komedie: Weissenstein - Stanislav Majer a Jiří Černý | foto: Divadlo Komedie - Kamila Polívková

Z kaleidoskopu osudů vzniká Urzidilův místopis města, které miloval a jež musel v roce 1939 opustit. V překladu Boženy Kosekové se dramatizace povídky a režie ujal David Jařab.

Karl Weissenstein byl reálnou postavou. Jde o příběh muže s velkou hlavou, malým sebevědomím, velkým pocitem viny, malou vůlí k životu a velkou tendencí potkávat smůlu.

Asi půl druhé hodiny dlouhou inscenaci nazvanou prostě Weissenstein umístil režisér do komorního prostoru jeviště, na němž sedí i diváci. Titulní postavu ztvárňují tři herci najednou – Jiří Černý, Martin Finger a Stanislav Majer.

Každý hraje jeden z jejích úzkostných stavů a charakterů. Jeden je nesmělý, křehký naiva (Černý), druhý neurotický zoufalec (Finger), třetí do sebe zahleděný pozér (Majer) a všichni dohromady k věčnému živoření odsouzení zatracenci. Prolamování do různých sfér jejich psýchy zdůrazňuje i trojlomná stěna na horizontu, žonglérské předávání jednoho a téhož textu a také práce se zvukem, kdy každý krok rozezvučuje desku na bok postaveného piana.

Mezi dvěma ženami

Atmosféru podporují i úzkostné písně v podání Lenky Dusilové. Osudovost a naléhavost textu a jeho schizofrenní působivost jsou základními prvky inscenace. Všichni herci zdůrazňují podprahovou přízračnost předlohy a grotesknost představ a situací, do nichž se hlavní postava dostává.

Dana Poláková si pohrává s provokativní smyslností ženy, jež Weissensteina lituje a současně jím pohrdá. Ivana Uhlířová nabízí další ze svých navenek bezbranných, pro muže však osudově nebezpečných naivek, do jejichž vnitřního světa nelze nahlédnout. Obě ženy téměř v jeden okamžik tragicky umírají a osamělý Weissenstein končí jako bezdomovec na hřbitově. Jeho smrt mezi hroby je důsledkem nesnesitelné grotesknosti bytí. Weissensteinova i našeho.

Touto inscenací dospěl David Jařab k divadelně přesvědčivému jevištnímu tvaru, jenž je mu blízký. V kontextu Divadla Komedie je to další z milníků svébytné, intelektuálně náročné, divácky atraktivní divadelní cesty nastoupené před sedmi
lety.

Hodnocení: 80 %

Autor:
  • Nejčtenější

RECENZE: Pád až na nula procent. Snímek Chlap na střídačku je nestydatost

Třebaže kritikovu odolnost už zocelily Špindl 2, Ženská na vrcholu, Šťastný nový rok či Příliš osobní známost,...

PRVNÍ DOJMY: Co až tvé nahé fotky uvidí mamka? I herečky V síti pláčou

Vít Klusák zažívá věk zralosti. Zatímco v debutu Český sen ubližovala mystifikace neškodným zástupům toužícím po...

RECENZE: The Kelly Family přivezli kýč, konfety a hromadu naučených póz

Jeden už by málem zapomněl, proč tuhle zpívající famíliji v polovině 90. let tak intenzivně nesnášel. Po pětadvaceti...

RECENZE: Přesná Zuzana Stivínová vyvádí Jiřinu Štěpničkovou z Pasti

Každý příběh herečky potřebuje jednu klíčovou podmínku: neméně silnou hereckou osobnost v hlavní roli. A to snímek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Billie Eilish představila titulní píseň k nové bondovce. Poslechněte si ji

Zpěvačka Billie Eilish zveřejnila píseň k novému filmovému dobrodružství agenta 007 Jamese Bonda. Zařadila se tak po...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Mládí vpřed. Nominace na Ceny kritiky ovládla tvorba divadla Komedie

Masivní produkce proměněných Městských divadel pražských nese plody na poli cen. Mezi nominacemi na Ceny divadelní...

Mladé diváky Hry o trůny už rozverně erotický Don Juan zkazit nemůže

Příběh Dona Juana jako rozverná erotická apokalypsa. Mnohoznačným popisem láká malý divadelní soubor Sektor pro hosty...

Brouskův Sancho Panza našel inspiraci v ostravském romském klanu

Slavný Don Quijote bude opět moudřet, práce Viktora Dyka inspirované Miguelem de Cervantesem se vrací na prkna Divadla...

RECENZE: To je divadlo! volají z poloprázdného vinohradského hlediště herci

Bravo! To je divadlo! zaznívalo z publika při závěrečné děkovačce reprízy Zmoudření Dona Quijota v pražském Divadle na...

OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby
OTESTUJTE: Vyzkoušejte s námi kosmetiku od Nivea Baby

Máme pro vás další krásné dárky. Kosmetiku Nivea Baby, která je velmi šetrná i k té nejjemnější dětské pokožce, otestuje dvacet z vás. Chcete ji také vyzkoušet?

Najdete na iDNES.cz