Z představení Heroes

Z představení Heroes | foto: František Ortmann

RECENZE: Novocirkusoví Hrdinové trochu doplácejí na příliš dokonalý start

• 0
Vynikající nápady, skvělá pantomima i bezchybné akrobatické výkony přináší nejnovější inscenace novocirkusového souboru Losers Cirque Company. Pracovaly na ní ostatně špičky svého oboru. Po dechberoucím začátku však představení trochu ztrácí švih.

Úvod tvoří koncert pantomimy. Radim Vizváry nasedá do imaginárního auta a pomalu se rozjíždí. Jen pár pohybů mu stačí, aby vykreslil interiér vozu. Dalších pár gest a divák zná povahu řidiče i dopravní situaci. Nádhernou práci mimova talentu doplňuje pouze zvuk a trocha světla. Jak jízda skončí, je už od startu jasné, přesto je náraz vykreslen tak realisticky, že tuhne krev v žilách.

Tak začínají Heroes (Hrdinové), novinka novocirkusových Losers Cirque Company, kterou uvedli poprvé na pražském festivalu Letní Letná.

Když soubor loni představil v La Fabrice komorní kus Ego, nabídl velký příslib na letošní léto. Stejně jako v současných Heroes se i v podzimním Egu totiž potkala režijní práce Daniela Špinara, choreografie Radima Vizváryho a akrobacie členů Losers. Spolupráce se tehdy více než vydařila, což navýšilo očekávání. Ovšem zatímco v Egu Vizváry pouze chystal choreografii, v Heroes rovnou hraje hlavní roli.

Novocirkusový soubor v novince výrazně potlačil jednu rovinu, která zdobila všechny jeho poslední produkce. Celé představení se obejde bez projekcí a výrazného light designu.

Výprava je strohá. Na pódiu leží jen několik vrstev bílého plátna. Právě s ním však tvůrci dělají divy. Jakmile totiž Vizváryho řidič dopadne po havárii na zem, plátno kolem něj se rozvlní. Vplazilo se pod ně několik postav, aby znázornily nešťastníkův boj se smrtí. Pružné plátno se vzdouvá a napíná, okolo bezvládného Vizváryho se objevují hororové obličeje a výjevy evokující cestu na onen svět. Skvělý nápad podtrhuje vynikající choreografie členů souboru i výtečná hudba. Dramatický moment je zcela v kontrastu s předchozí zábavnou Vizváryho pantomimou a dává tušit, že diváky čeká rozmanitý večer.

Pod plachtou jsou skryti akrobaté v černých overalech, kteří se náhlým střihem mění v tým na operačním sále. Začíná boj o život.

Heroes

65 %

Losers Cirque Company

premiéra 23. srpna 2019

režie: Daniel Špinar

hrají: Radim Vizváry, Jindřich Panský, Matyáš Ramba, Vítězslav Ramba, Lukáš Macháček, Jiří Bělka, Mates Petrák, Jana Telcová, Kristýna Stránská, Martina Illichová, Nikola Kopáčová

Vizváry před premiérou předesílal, že titul představení lze vysvětlit více způsoby. Hrdinou může být hlavní postava bojující o život, ale stejně tak operující lékaři či řidičovy poraněné orgány. Všechny zřejmě v následující hodině tým ztvárňuje. Po hororové scéně s bílou tkaninou totiž přichází na řadu série akrobatických čísel, kde Losers Cirque Company s řemeslnou přesností ukazují to nejlepší ze své tvorby. Skoky, přemety, silová akrobacie, ale i tanec a několik humorných vsuvek – to vše je značkou soboru. Vizváry jim skvěle sekunduje, skoro se zdá, že je jedním z nich.

Problémem představení však je, že ve vší akrobacii se vytrácí v úvodu naznačený příběh. Divák může jen tápat, co rej na pódiu právě znamená, a pokud si nevychutnává vycizelovaná čísla, začne se brzy úplně ztrácet a počítat opakující se motivy. Představení možná při své délce doplácí na příliš dokonalý úvod.

Ač tedy Losers nabídli stejně kvalitní výkony jako v předchozích letech a Vizváry překonal sám sebe, Heroes mezi jejich nejlepší práce (Walls & Handbags, Kolaps) bohužel nepatří. Ovšem kdo na tento novocirkusový soubor půjde poprvé, bude zcela jistě fascinován.