Z opery Falstaff

Z opery Falstaff | foto: Národní divadlo - Hana Smejkalová

Falstaff podle Martina Huby je tragikomický

Novou operní premiéru připravilo pražské Národní divadlo. 7. a 9. května bude poprvé proveden Verdiho Falstaff v nastudování předního slovenského herce a režiséra Martina Huby.

Titulní roli sira Johna Falstaffa ztvární vynikající český barytonista Ivan Kusnjer v alternaci s anglickým pěvcem Andrewem Greenanem. Ti se zhostí barytonového partu, který patří – podobně jako sama opera Falstaff - k nejatraktivnějším v celé operní literatuře.

Giuseppe Verdi na základě motivů Shakespearových her Veselé paničky windsorské a Jindřich IV. rozehrál komický příběh domýšlivého rytíře, který se neúnavně snaží překonat své možnosti a dobýt srdce řady zadaných dam.

Verdi společně se svým libretistou Arrigem Boitem opus protkal romantickými i nepokrytě groteskními motivy. Falstaff, jenž byl poprvé uveden v milánské La Scale v roce 1893 za autorovy účasti, je skladatelovou nejen poslední, ale zároveň jedinou komickou operou.

"Je jasné, že Falstaff je hrdina dojemný, tragikomický, obsahující nejednu vrstvu zkušenosti každého z nás, kdo se střetl s hořkostí výsměchu, s pocitem jakéhosi permanentního zneuznání a opovržení. Myslím si, že disproporce mezi vitalitou jedince a možnostmi jejího využití je vlastně tématem v literatuře mimořádně frekventovaným," vysvětluje režisér Martin Huba.

Falstaff v kleci
Martin Huba, který na scéně Národního divadla jako režisér debutuje, se v případě Falstaffa rozhodl pro režijní koncept založený na groteskním realismu, okořeněný atributy commedie dell'arte a čilou komunikací s obecenstvem.

"Tvůrčí tým se rozhodl látku Falstaffa velmi zajímavým, symbolizujícím způsobem rozehrát v prostředí klece, voliéry. Ta bude i dominantním scénografickým elementem. V takové kleci vlastních možností a přání i předsudků není uzavřen jen sir Falstaff, ale i další postavy této opery," popisuje inscenační záměr Jiří Heřman, umělecký šéf opery Národního divadla.

Režisér Martin Huba staví svou interpretaci na tezi, že přijme-li člověk omezení, která mu život přináší, získá tím – možná paradoxně - svobodu a nadhled.

Slováci Čechům italsky
Režisér Huba, který se v dubnu českému publiku prezentoval při hostování Slovenského národního divadla jako režisér opery Juraje Beneše The Players, se při přípravě Falstaffa obklopil slovenskými divadelními tvůrci.

Dirigentem a autorem hudebního nastudování je Peter Feranec, scénu navrhl Jozef Ciller a kostýmy pocházejí z dílny Milana Čorby. Ten své pojetí líčí: "Kostýmy respektují dnešní vnímání oděvu. Bude rozehrána volná zábava původních tvarů, znaků a nálad. Práce s tvarem a barvou připomíná lidovou keramiku a každá z postav má své charakteristické barvy. V případě Falstaffa je to oranžová, modrá a bílá."

Opera je nastudována v italském originále a v představení jsou použity české a anglické titulky. Do konce sezony bude inscenace uvedena ještě ve třech reprízách, a to 22. 5., 4. 6. a 28. 6. Představení 22. 5. bude součástí festivalu Pražské jaro.