RECENZE: Je hra o uprchlících jen Fidlovačka pro pražskou kavárnu?

  6:56aktualizováno  6:56
Vystihnout pocity uprchlíků v nejmenovaném příhraničním městě střední Evropy se v alternativním prostoru NoD pokusila režisérka Viktorie Čermáková inscenací hry Evropa od britského dramatika Davida Greiga. Jak se jí to podařilo, zhodnotili diskuzí redaktoři iDNES.cz Adam Hájek ze zahraniční rubriky a Tomáš Šťástka z kulturní.

Z kusu Evropa, jenž uvádí pražský NoD. | foto: NoD

Adam Hájek:
Je to blbé. Bohužel, protože režie je poctivá, scéna chytře vymyšlená a i herci až na výjimky, které se dají přičíst trémě, nejsou úplná polena.

Tomáš Šťástka:
Jak říkáš - scéna, která důsledně v úvodu rozděluje jednotlivé postavy podle barev, i zde zcela srozumitelná režie Viktorie Čermákové (což v některých jejích kusech pro alternativní scény není úplnou samozřejmostí) jsou pozitivy kusu. Co tedy přesně ti přišlo tak blbé? Samotný námět britského dramatika Davida Greiga?

Adam Hájek:
Ano! Ta hra ve mně vyvolává pocit, že jsem to všechno už někdy někde viděl. Ospalé městečko na hranicích, na opuštěné nádraží přijíždějí dva uprchlíci. Místní v hospodě cvičí okoukanou disciplínu „pivo buřty nenávist“, výpravčí mrzout v sobě objeví člověka a sbratří se s uprchlíkem. Chápu, že NoD chce tématem migrační krize popichovat a být aktuální, jenže ten kus je až příliš plochý, takže ve výsledku je z toho Fidlovačka pro pražskou kavárnu, která se jde do divadla ujistit o svém morálním stanovisku. Hra je nejsilnější ve chvíli, kdy neřeší maloměstský šovinismus, ale manželské debaty na téma „Proč už spolu nespíme“.

Fotogalerie

Tomáš Šťástka:
On je neméně zajímavý i fakt, že autor hru psal v devadesátých letech, kdy v ní vedle pádu železné opony reflektoval i válku na Balkáně.

To je možná důvod, proč z nynějšího zpracování tak čouhají často omílaná klišé. Co bylo aktuální před dvaceti lety, prostě nyní ztratilo na poutavosti. Na druhou stranu v některých místech, třeba náhlém vzedmutí onoho - jak píšeš - „buřtového“ nacionalismu, vystihl některé nálady docela přesně.

Adam Hájek:
No jo, ale tohle demaskování Švejka a víření pivních puchů česká divadla provozují už dvacet let. A pořád stejně. Ovšem nejprotivnější je ta hra ve chvíli, kdy příběh obohatí lesbickou romancí. Výpravčí utápějící se v manželství se zahořklým šovinistou se zamiluje do uprchlice protože... proč? Aby divák v sobě objevil další odstíny tolerance? Navíc se obávám, že režisérce motiv homosexuality posloužil hlavně jako příležitost zavděčit se divákovi - čuňákovi, protože teplá výpravčí druhou půlku představení poskakuje po jevišti už jen v podprsence a kalhotkách.

Tomáš Šťástka:
To zcela souhlasím, lesbická linka nemá s tématem absolutně nic společného, nijak neposunuje děj a vyznívá jako pustá manýra. Vraťme se ale k inscenaci samotné - polopatická Čermákové režie, kterou jsem prve chválil, mne vlastně překvapila. Viděl jsem od ní náročné kusy ve Švandově divadle, Meetfactory i Strašnicích, kde divákovi nic nedarovala a nutila ho přemýšlet nad každou metaforou. Zde se ale jde asi až příliš po povrchu, vše je nekomplikované, srozumitelné. Skoro jako by tvůrci cílili do širších vrstev. Taková snaha je v úzce profilované scéně, jakou pražský NoD je, podle mne zcela mimo.

Evropa

Experimentální prostor NoD

premiéra 22. února 2017

režie: Viktorie Čermáková

hrají: Elizaveta Maximová, Marie Štípková, Josef Horák, Hynek Chmelař, Václav Marhold, Richard Němec, Jiří Pěkný, Zdeněk Velen

(Pozn. Výsledné netradiční hodnocení vzniklo jako průměr hodnocení obou redaktorů.)

Hodnocení­: 43 %

Adam Hájek:
No tak možná hledají nové publikum. Udělali rekonstrukci, mají nový program, tak třeba už nestojí o usmolenou alternativu. Já ostatně proti srozumitelné režii nic nemám, jako občasný návštěvník divadla jsem rád, když v představení netápu.

Čermáková použila jednoduchý nápady jako rozdělení scény na tři barvy - bílá hospoda, červené nádraží, černí uprchlíci - a tyto triky fungují. Zadní projekci s vlky zachycenými fotopastí si mohla odpustit, to už je také trochu okoukané. Ale hodně tomu pomáhají herci, hlavně Marie Štípková z postavy homovýpravčí vykřesala víc, než by jeden čekal. Takže za mě 40 procent.

Tomáš Šťástka:
Na originalitě celkové výpravy od Ivany Kanhäuserové se shodneme. Vlci hře dodávali mystický nádech. Mne z hereckých výkonů zaujal Jiří Pěkný ve zmíněné roli výpravčího či Václav Marhold jako jeden z hospodských povalečů. Ke kusu bych byl mírnější, kdyby se hrál na nějaké větší scéně, v NoDu mi to prostě přijde jako výstřel mimo cílové publikum. Já dávám 45 procent.

  • Nejčtenější

Hudební kalendář 2019: Největší koncerty českých a slovenských interpretů

Rok 2019 je jubilejní pro řadu českých a slovenských interpretů a nejčastější volbou pro velkolepou oslavu je O2 arena....

RECENZE: Komedie Ženská na vrcholu předvádí, jak ukrást velrybě legraci

Proti současné domácí epidemii romantických komedií už by se mělo v Česku očkovat. Nejnověji divákovu odolnost prověří...

ANKETA: Jaký byl největší hit od revoluce? Zvolte hit třiceti let svobody

Revoluce roku 1989 přinesla umělcům možnost konečně svobodně tvořit. Dramaturgové hudební stanice Óčko STAR vybrali ve...

Štědrý večer přinese na ČT novou pohádku Princezna a půl království

Podle tradice připravila Česká televize pro každý ze tří vánočních dní novou pohádku. Na Štědrý večer se představí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Ani Terminátor, ani Rambo. Legendy vydrží jen jednu generaci

Kdykoli kdekoli vyhoří jasný papírový favorit, strhne se pozdvižení. Ale že by se něco takového mohlo přihodit...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Jak skončila Vémolova pohádka o lvech. Végha přitom zatracoval

V rozlehlé O2 areně vypadal tak malý, když se v kleci bezvládně zhroutil k zemi. V tu chvíli se z Karlose Vémoly jindy...

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

RECENZE: Neškodný tatík. Zedníčkova Lakomce by člověk skoro litoval

K sedmdesátinám dostal Pavel Zedníček od pražského Divadla Kalich titulní roli v Moliérově komedii Lakomec. Příhodnější...

Premium

Lidé si dokonce malovali vlastní vstupenky. Šedesát let Semaforu v jedné knize

Semafor nestvořily hvězdy, ale písničky, humor a slovní hříčky, říká publicista Lukáš Berný, který s Jiřím Suchým...

Zuzana Stivínová se do Národního vrací jako marnivá herečka na doma

Po celých devatenácti letech se do angažmá v Národním divadle vrátila Zuzana Stivínová. Obecenstvo ji poprvé může vidět...

RECENZE: Čarodějův učeň možná příliš dává svůj osud všanc živým školákům

Dětem od jedenácti let určilo pražské Divadlo D21 své minimalistické nastudování hororové pohádky Čarodějův učeň.

TIP: Které dětské kapsičky se nám osvědčily?
TIP: Které dětské kapsičky se nám osvědčily?

Kapsičky s ovocnými přesnídávkami i jinými dobrotami si maminky pochvalují. Zvláště na výlety a procházky jsou skvělou volbou. Na co byste si při jejich výběru měli dát pozor?

Najdete na iDNES.cz