Saburo Tešigawara patří v současnosti k velmi žádaným tvůrcům. Jeho díla měl v nedávně době na repertoáru například Forsythův Frankfurtský balet nebo Kyliánovo Nizozemské taneční divadlo. V Praze uvedené Para-dice bylo vytvořeno přímo pro Ženevu.
Jde o choreografii čistou, se zřetelnou, i když úspornější, pohybovou strukturou, umně zvýrazněnou citlivou autorskou světelnou režií. Zprvu se v takřka minimalistickém náčrtu odhalí několik specifických kroků a tanečních schémat, které se posléze rozvíjejí a později se v náznacích znovu připomínají.
V Tešigawarově choreografii je zdůrazněno detailní, pozvolné vedení pohybu. Jako by těly tanečníků procházel impulz, rozvlnil je a pak v jejich konečcích zanikl anebo byl předán dál.
Energickým vyvrcholením programu byla třicet let stará Neumeierova verze Svěcení jara. John Neumeier v ní akcentuje téma oběti jakéhosi podivného zautomatizovaného rituálu tance smrti. V prologu na ticho se polonazí tanečníci nepřítomně, mechanicky míhají po scéně, na níž leží bezvládné tělo.
První tóny Stravinského hudby znovu iniciují nekončící rituál vedoucí k oběti. Ve druhém dějství balet kulminuje dvěma strhujícími sóly muže a ženy. Jejich sebedestruktivní tanec sahá na samu mez lidských možností. V jeho závěru vydají oba zbytky své energie a pak se zhroutí k zemi. Jeden cyklus tance k oběti tím na chvíli končí...
John Neumeier je výborný divadelní stratég. Už v tomto jeho raném díle se objevují některé typické znaky, s nimiž pracuje dodnes. Vytváří působivé pohybové obrazy a důmyslně se přelévající skulpturální seskupení sboru.
A pokud v jeho choreografii zůstanou méně nápaditá místa, dokáže je zamaskovat efektním rozvržením tance do prostoru nebo světelným designem. Po tanečnících vyžaduje choreografie maximální soustředění a emocionální vypětí. V tomto díle, náročném na časovou orientaci, tančí Ženevský balet s přesností příslovečných švýcarských hodinek.
A hlavně: do tance dává vše. Energie, razance pohybů z jeviště přímo sálá. Proto prožili rituál spolu s tanečníky i diváci, kteří po jeho skončení nešetřili potleskem.