"Bára, nekonformní, emancipovaná dívka, dráždí své bigotní okolí stejně, jako dráždila Němcová maloměšťáckou společnost své doby. A stejně jako Bára, i její autorka brala svůj osud do vlastních rukou a bojovala ztracený boj za právo na důstojný a svobodný život," říká dramaturgyně Věra Mašková.
Další impulz k adaptaci známé povídky je podle tvůrců jasný - Němcová je jednou z mála českých žen, které vzrušují i sto let po smrti literární vědce i bulvární redaktory. Pro mnohé je i největší žena české historie a její dílo dodnes vzbuzuje řadu otazníků a tím pádem láká ke zpracování.
Překvapivá výpověď, postupy, principy
Režijní taktovky se ujal v divadelním světě čím dál uznávanější slovenský dramatik a režisér Dodo Gombár. Zvolil si cestu radikální interpretace, vedoucí k překvapivé výpovědi.
Hra se totiž neopírá jen o povídku Divá Bára, ale i o vybrané pasáže ze spisovatelčiny korespondence. Příběh literární hrdinky se tak prolíná s neméně napínavým osudem interpretky, herečky, která roli Báry hraje.
"Inscenace Kauza Divá Bára odhaluje herecké postupy a principy divadelní práce - přímo před očima diváků probíhá předříkávání textů u kávy i finální jevištní tvar," dodává Mašková.
Doba, ve které povídka Divá Bára vznikla (tedy rok 1855), nebyla pro Němcovou nijak lehká. Liberalizace poměrů v Čechách byla v nedohlednu, manžel Josef Němec byl vyslán na Slovensko a rodina se potýkala s velkou bídou.
Získat honorář za knihu bylo nesmírně těžké a prosebné dopisy o zálohy Němcové nijak nepřidávaly. A do toho přišla jedna z nejkrutějších ran, když spisovatelce zemřel syn Hynek.
Konfrontace generací
To ale neznamená, že by Němcové tvorba nesla stopy po beznaději, naopak - zobrazuje se v něm její nesmírná duševní síla. K tomu se ještě přidává inspirace venkovským životem. A lze-li hovořit o nějakém osobním vkladu, pak jen v tom smyslu, že její hrdinové jsou vždy výjimečné a svobodomyslné postavy.
Nastudování v divadle Rokoko přinese kromě neotřelého pohledu na českou literární klasiku i konfrontaci mezi hereckými generacemi. Titulní hrdinku Gombár svěřil mladinké Barboře Polákové, proti ní se ale na jevišti objeví třeba Ljuba Skořepová.
Původně byla premiéra Kauzy Divá Bára naplánována už na jarní měsíce, z organizačních důvodů jí ale Městská divadla pražská musela přesunout až na listopad. Premiérově se tak diváci do hlediště divadla Rokoko posadí 22. listopadu.