Konec loňského roku se nesl ve znamení velkých divadelních loučení. Už dříve jsme psali o konci souboru Masopust, který nastal v prosinci. Makabrózní Funerální konferencí pak ukončily svou činnost i Depresivní děti, tedy soubor Jakuba Čermáka, který po celých dvacet let ozvláštňoval pražský divadelní svět neortodoxním přístupem a silnou interakcí s diváky.
Kdo si bude chtít užít další tvorbu tohoto autora, musí vyrazit do Jihočeského divadla v Českých Budějovicích, kde se Čermák stal uměleckým šéfem a kde tak učinili další krok směřující k evropskému městu kultury 2028.
Skutečný konec masopustu. Oceňovaná scéna končí po 16 letech |
Vedení se ale měnilo i jinde. Od prvního ledna nastupuje na post uměleckého šéfa Dejvického divadla Jiří Havelka. Spojení originálního a už zavedeného režiséra a našeho nejúspěšnějšího souboru věští velké věci. Havelka se nicméně bude muset především popasovat s aktuální rekonstrukcí scény, která Myšičku, Krobotovou, Formanovou a spol. dočasně vyšle na periferii: od září budou Dejvičtí hrát na pražských Hájích v bývalém multikině Galaxie.
Do té doby stihnou ještě jednu premiéru: režisér Jan Frič zde chystá na 9. března Krkavce s Ivanem Trojanem, Klárou Melíškovou či Jaroslavem Pleslem. Podobnou situaci zažije i Divadlo Spejbla a Hurvínka, které od března hraje v Grand Hotelu International.
Pročištění mysli bylo pro můj život klíčové, popisuje Martin Myšička |
Otázkou zůstává, jak se Havelkovo divadelní vytížení projeví v tvorbě jeho rodného souboru Vosto5.
A jiné scény? Národní divadlo chystá hned na konec ledna na Novou scénu novinku Privatizace, ve které se zaměří na fenomén 90. let. V historické budově pak 6. února uvedou Oresteiu, v moderní verzi Aischylovy klasiky se představí Zuzana Stivínová, Zdeněk Piškula či David Matásek. Událostí bude i dubnové uvedení novinky „Don Quijote. Pustá země“, ve které si duo SKUTR poradí s T. S. Elliotem i Miguelem Cervantesem. Koncem sezony pak Stavovské divadlo nabídne autorskou inscenaci Dmitrije Krymova Tři mušketýři a já, která volně pracuje s tvorbou A. Dumase i J. Verna.
Kam zmizely vanilkové rohlíčky? A co Žeryk? Hurvínek řeší vánoční záhadu |
Koho oslovila Knausgardova brutální knižní zpověď Můj boj, měl by si v diáři zaškrtnout 13. června. V ten den totiž Divadlo Na zábradlí uvede v režii Jana Mikuláška adaptaci druhého dílu Zamilovaný muž. Vzhledem k tomu, že první díl před lety zinscenovali v MeetFactory, jde o příjemnou návaznost.
Lotr intelektuál. Sám Lotrando si zrežíruje muzikál Lotrando a Zubejda |
Co se muzikálů týče, už 20. února uvede Jiří Strach svou první divadelní režii, v Divadle Broadway totiž poprvé zahrají Lotranda a Zubejdu. A letní hraní? Na to je zatím brzy. Pouze českokrumlovské Otáčivé hlediště oznámilo na červenec premiéru rodinného Herkula.