Už ve čtvrtek se v pražském Divadle Komedie představí nezvyklý projekt Stigmata, který mapuje devadesátiletou historii této scény.
„Pojmenovali jsme projekt Stigmata, protože z prostor Divadla Komedie, z jeho historie jako by vyvěraly krvavé rány. Divadelní osobnosti se tu střídaly pod výrazným vlivem ideologických či ekonomických důvodů a ozvěny takových odchodů pro nás zanechávají v mramorových stěnách divadla nesmazatelné stopy,“ vysvětluje název režisér Tomáš Loužný, který do novinky pozval Andreu Bereckovou, Kryštofa Krhovjáka, Petra Ťopka či třeba Agátu Červinkovou.
Loužný novinku charakterizuje jako divadelní procházku Komedií.
„Forma kombinuje klasičtější přístup komunikace s divákem z jeviště spolu s různými zastávkami ve zbytku divadla od kavárny po předsálí nebo zázemí,“ vysvětluje. „Nejde však o historickou učebnici nebo dokument, celá inscenace je spíše satirická hyperbola neúprosného divadelního světa. Obecněji je to také pokus o tematizaci mezí svobodné umělecké tvorby, do které neustále zasahují ideologická či ekonomická omezení.“
Nedaleké Divadlo Bez zábradlí týž den v premiéře uvede vlastní zpracování Cabaretu, klasický jazzový muzikál zde uvedou s živou hudbou Jakuba Šafra a jeho orchestru. Režie se chopil Adam Skala a diváci se mohou těšit na Michaelu Tomešovou v alternaci s Rozálií Havelkovou, Karla Heřmánka mladšího či Filipa Kaňkovského.
Jen o den později pak zajímavé novinky chystá Studio Hrdinů a Divadlo Na zábradlí. Prvně jmenované v pátek uvede premiéru Vraždy ing. Čerta. Divadelní adaptaci dle předlohy Ester Krumbachové, kterou proslavil stejnojmenný film s Jiřinou Bohdalovou a Vladimírem Menšíkem, zde režíruje Ivana Uhlířová. Oceňovaná herečka si v novince i zahraje spolu s Michalem Kernem a Vasilem Fridrichem.
Zábradlí pak na stejný den chystá premiéru Ztracených iluzí. Divadelní adaptaci slavného díla Honoré de Balzaca upravil a zrežíroval Jan Mikulášek, ve scéně Marka Cpina si zahrají Robert Mikluš, Miloslav König či Jana Plodková.
Vlnu různorodých ohlasů jistě zdvihne i páteční premiéra v ostravském Divadle Petra Bezruče. Tomáš Dianiška zde totiž režíruje vlastní hru nazvanou Špinarka. Slibuje „dokumentární fikci o předčasně zesnulé známé české zpěvačce“.