Díky SuperStar jsem ztratil ostych, říká muzikálový Robin Hood

  14:51aktualizováno  14:51
Vyhrál televizní konkurz Cesta ke slávě. Jan Kříž od začátku září bude zpívat hlavní mužskou roli v muzikálu Robin Hood.

Je mladý, talentovaný, chytrý a disciplinovaný – obvykle pracuje na více projektech naráz, kromě těch muzikálových v několika oblastních divadlech i v Praze pracuje jako scénograf. Jan Kříž má našlápnuto. V pražském Kalichu od 1. září alternuje v muzikálu Gabriely Osvaldové a Ondřeje Soukupa Robin Hood s Václavem Noidem Bártou a Jánem Jackuliakem coby legendární zbojník ze Sherwoodu.

Jste rozkročený mezi herectvím a scénografií...
Původně mě to táhlo na jeviště, protože na těch prknech jsem vyrostl. Chtěl jsem se hlásit na konzervatoř, ale rozmluvili mi to. V momentě, kdy se neuchytíte jako herec, nemůžete s konzervatoří dělat nic jiného. Poprvé jsem hrál selské dítě v Prodané nevěstě v divadle v Českých Budějovicích. Pamatujete si ten moment Spaste duši, medvěd se utrhl? Tak já jsem byl jedno z těch pištících dětí. To mi mohlo být tak osm. Pak přišly dětské role v Beckettovi, v Macbethovi, v Našich furiantech, první mluvenou jsem dostal v patnácti. Měl jsem říct šestnáct vět v Divotvorném hrnci, kde jsem hrál Joea. Konečně jsem měl roli se jménem, nejen nějaké bezejmenné dítě v komparzu.

Studoval jste však tvorbu hraček na střední škole uměleckých řemesel.
Tam jsem ale šel hlavně kvůli Jaroslavu Milfajtovi, scénografovi, který mě začal připravovat na přijímačky na JAMU. Tam jsem se dostal ke scénickému čtení, kde mě odchytila kamarádka režisérka, že shání někoho na roli takového feťáka. A to mě chytlo. Došlo mi, že chci opravdu stát na jevišti. Ale dál se živím i scénografií. Obojí je pro mě ůležité.

A přišla vaše účast v SuperStar. To byl milník?
SuperStar mě odblokovala. Řekl jsem si, že bych mohl zpívat, díky té soutěži jsem ztratil ostych.

Jak může mít kluk, který vyrostl na jevišti, ostych zpívat před lidmi?
Právě proto. Mám vůči jevišti respekt. Vážím si lidí, kteří na ně vyjdou, ne z plezíru, ale proto, že mají oprávnění hrát, že jsou zkrátka tak dobří. Po SuperStar jsem zkusil dva konkurzy do muzikálů a oba vyšly. Pak už na sebe projekty navazovaly.

Jan Kříž

Proč jste se tedy kvůli Robinovi hlásil do televizního konkurzu?
U pražských muzikálů je tohle, na rozdíl od oblastních divadel, hodně složité. Nejsem slavná osobnost, a tedy ani tahák na plakát. K rolím v Praze jsem se vždycky dostal přes konkurz jako druhá nebo třetí alternace. Věděl jsem, že se Robin Hood chystá a že v něm chci hrát, zároveň mi však bylo jasné, že je v tom představení jen jedna role, na kterou se věkově a typově hodím, a to je právě Robin. A na něj byl jeden jediný konkurz. Ten televizní. Konal se ve stejné době, na kterou jsem měl nasmlouvanou scénografii pro muzikál Je třeba zabít Davida, zkoušel jsem v muzikálu Monty Python’s Spamalot v Plzni a přebíral roli v Jacku Rozparovači právě v Divadle Kalich.

Takže náročné zkoušení Robina Hooda teď o prázdninách je vlastně relax?
Poprvé za čtyři roky se můžu plně soustředit na jednu věc. Tedy ještě chystám dvě menší dekorace, ale ne tak náročné. Dlouho jsem si myslel, že je možné dělat scénografa i hrát, ještě loni jsem měl víc scénografických premiér než hereckých. Ale tu práci to rozmělňuje. Přestávám tolik vyhledávat scénografickou práci. Ale když si ona najde mě, neodmítám ji.

Máte profesionální deformaci, když hrajete Robina? Stavěl byste scénu jinak?
Užívám si, že mohu hrát v cizích dekoracích a nemusím řešit, co padá. Cítím to spíš opačně. Když dělám scénu a jsem u zkoušení, říkám si někdy, když pozoruji herce, že bych to hrál jinak.

Jan Kříž a Petra Janů

Vyhrál jste konkurz, před kamerami jste strávil víc času než vaši kolegové, hvězdy z divadla, přesto nebudete zpívat premiéru. Nemrzí vás to?
To je citlivé téma. Snažím se nad tím nepřemýšlet. Muzikály v Praze jsou v tomhle postavené trochu jinak. Na oblastech si premiéry užívám, ale v Praze je logické, že bude Robina jako první hrát Vašek Noid Bárta. Dřív by mě mrzelo, že si na premiéru nesáhnu, dnes jsem smířený s tím, že to tak v Praze zatím je. Je to velký rozdíl, hrát v muzikálu v oblastním divadle a v Praze, kde cítím velký tlak. Vždycky, když třeba v Johance z Arku vylezu na jeviště a zpívám s Bárou Basikovou a Kamilem Střihavkou, sám sebe se ptám, jestli na to mám.

V čem je Robin v Kalichu nejtěžší?
Obsah je náročný jako činohra, je v něm hodně šermování, tance i náročných písní. Ale nejtěžší je pro mě jiná věc: jako Robin Hood musím vejít na jeviště a strhnout ostatní postavy, pokořené lidi zahnané do lesa, navíc být archetypem chlapa pro Mariannu. Robin je hodně dominantní postava. Taková pozitivní síla se hraje často mnohem hůř než záporák.

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Zemřel herec a dabér Petr Oliva. Hlasu Pierra Richarda bylo 75 let

Petr Oliva

Pět dní před svými 76. narozeninami zemřel herec a dabér Petr Oliva. Oznámilo to Divadlo Radka Brzobohatého. Oliva mimo...

Českou stopu v Teorii velkého třesku podporuje představitelka Amy

Mayim Bialik jako Amy Farrah Fowler v seriálu Teorie velkého třesku

V americkém seriálu Teorie velkého třesku, jehož závěrečnou řadu nyní vysílá Prima Cool, se občas objevují odkazy k...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

Filmový Freddie Mercury je hit „zbytku světa“, rekordy neláme

Záběr z filmu Bohemian Rhapsody

V Česku i na Slovensku ovládl loni návštěvnost kin. Jak si Bohemian Rhapsody, životopis Freddieho Mercuryho ze skupiny...

Další z rubriky

Thálie v březnu nebudou. Nedostatek peněz na přesun vliv nemá, říká Kepka

Alena Vránová s cenou Thálie

Tradiční kaskáda oborových cen, které si zabírají víkendové vysílací časy od ledna až po duben, bude letos o jednu show...

Je libo specialitu Pralin? Malá inventura ochutná Berlín všemi smysly

Ukázka z představení Poledne, které Divadlo Continuo hraje ve Švestkovém dvoře...

Už sedmnáctý ročník zavedeného divadelního festivalu Malá inventura láká na hosty z Berlína. Vedle nové programové...

RECENZE: O strašlivém lobbingu za pesticidy hrají s vtipem a nadsázkou

Záběr z představení Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských...

Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách. Název novinky pražského Divadla Letí bude...

ČPZP se stará o zdraví a pohodu nastávajících maminek i jejich dětí
ČPZP se stará o zdraví a pohodu nastávajících maminek i jejich dětí

Začátek nového života přináší do rodiny spoustu radosti, ale i starostí. Doprovází ho obavy o zdraví, změna režimu a zařizování nezbytné výbavičky pro miminko. Pomoc přichází z nejrůznějších stran. Od rodiny, přátel. Víte ale, že Česká průmyslová zdravotní pojišťovna nabízí maminkám až 3 000 Kč?

Najdete na iDNES.cz