Nejlepší inscenací loňského roku se podle divadelních kritiků stala červnová novinka Wernisch, kterou na své Nové scéně uvedlo pražské Národní divadlo ve spolupráci se spolkem JEDL. Její spoluautor a režisér Jan Nebeský tak vzdal hold svému příteli, básníku Ivanu Wernischovi. Dílo si vysloužilo ještě další cenu za hudbu, kterou složil Aleš Březina.
A z oblohy trčí vzducholoď. Měli jsme se vyválet ve verších, hlásí Prachař![]() |
Naše první scéna získala ještě ocenění v kategorii Ženský herecký výkon roku, hlasující totiž svým výkonem loni nejvíce zaujala Denisa Barešová v titulní roli Loužného inscenace Paní Bovaryová. Podzimní novinku hrají ve Stavovském divadle.
Mezi muži pak zaujal Mark Kristián Hochman svým vyčerpávajícím výkonem v Hábově inscenaci Vojcek_jednorozměrný člověk, se kterým od loňského ledna hostuje soubor Lachende Bestien v pražském Divadle X10.
RECENZE: Já chci víc! volá ve Stavovském Paní Bovaryová a možná nejen ona![]() |
Nejlepším divadlem roku se ovšem stalo ostravské Divadlo Petra Bezruče, které loni mimo jiné s úspěchem uvedlo Ženitbu, Marii Stuartovnu či Slepé skvrny.
Pro cenu za Nejlepší poprvé uvedenou českou hru si došla spisovatelka Klára Vlasáková. Její dramatický debut Lhářky loni zinscenovalo pražské Divadlo Letí v režii Natálie Deákové s Pavlou Tomicovou v jedné ze tří rolí.
RECENZE: Tak v mailech řetězových praveno jest! špičkují se Kamila s Jiřinou![]() |
Scénografie roku putuje od Liberce, kde zaujala Berta Doubková svou výpravou k loutkové novince Červený balónek tamního Naivního divadla.
Talentem roku pak hlasující vybrali třiadvacetiletého Vojtěcha Franců. Herec, skladatel a autor působí v Městských divadlech pražských, Divadle F. X. Šaldy či Geisslers Hofcomoedianten.
V anketě, kterou tradičně pořádá odborný časopis Svět a divadlo, tentokrát hlasovalo 65 kritiků a kritiček. Ocenění přímo navazují na dřívější Ceny Alfréda Radoka, takže mají za sebou aktuálně už svůj 33. ročník.
Ceny divadelní kritiky za rok 2024INSCENACE ROKU ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU DIVADLO ROKU POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA ROKU SCÉNOGRAFIE ROKU HUDBA ROKU TALENT ROKU V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě v anketě umístily dvě inscenace: opery Leoše Janáčka Věc Makropulos, kterou v hudebním nastudování Roberta Jindry a režii Clause Gutha uvedla berlínská Staatsoper Unter den Linden a k vidění byla na festivalu Janáček Brno 2024 a euripidovská variace Medea’s Children, kterou s dětmi a souborem NTGent nastudoval Milo Rau a k vidění byla na festivalu Pražské křižovatky 2024. |