V kategorii nejlepší inscenace roku se bude rozhodovat mezi Rusalkou v hudebním nastudování Marka Ivanoviće pro brněnské Janáčkovo divadlo, inscenací Wernisch režiséra Jana Nebeského pro Novou scénu pražského Národního divadla a inscenaci Vojcek_Jednorozměrný člověk, kterou se svým souborem Lachende Bestien nastudoval Michal Hába v pražském Divadle X10.
RECENZE: Já chci víc! volá ve Stavovském Paní Bovaryová a možná nejen ona![]() |
Mezi herečkami šanci chovají Denisa Barešová za titulní roli v Paní Bovaryové v pražském Stavovském divadle, Tereza Dočkalová za výkon v Mámě pražského Divadla pod Palmovkou a Barbara Lukešová za roli v Cestě dlouhým dnem do noci pražského Divadla v Dlouhé.
RECENZE: Za každou ženu ovoce na kordu. Pechlát září jako Casanova![]() |
O mužském hereckém výkonu roku se rozhodne mezi Martinem Pechlátem (jako Casanova v podání pražského spolku Jedl), Markem Kristiánem Hochmanem (titulní úloha ve zmíněném Vojckovi) a Robertem Miklušem, který zaujal ústřední rolí v nastudování Mefista v pražské Státní opeře.
RECENZE: Tak v mailech řetězových praveno jest! špičkují se Kamila s Jiřinou![]() |
Divadlo roku připadne jednomu z trojice Divadlo Na zábradlí, Švandovo divadlo a ostravské Divadlo Petra Bezruče. Nejlepší poprvé uvedenou českou hrou roku budou buď Lhářky od Kláry Vlasákové, které loni uvedlo pražské Divadlo Letí, Bůh v Las Vegas od Petra Erbese (Divadlo Na zábradlí) či hra Ondřeje Novotného Filoktétés. Last minute (Divadlo X10).
V anketě, kterou tradičně pořádá odborný časopis Svět a divadlo, tentokrát hlasovalo 65 kritiků a kritiček. Vítězové budou známi v neděli 16. března večer, kdy se v pražském Divadle Na zábradlí uskuteční slavnostní vyhlášení 33. ročníku cen, které byly dříve známy jako Ceny Alfréda Radoka.
Ceny divadelní kritiky za rok 2024 – nominaceINSCENACE ROKU ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON ROKU DIVADLO ROKU POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA ROKU SCÉNOGRAFIE ROKU HUDBA ROKU TALENT ROKU V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě v anketě umístily dvě inscenace: opery Leoše Janáčka Věc Makropulos, kterou v hudebním nastudování Roberta Jindry a režii Clause Gutha uvedla berlínská Staatsoper Unter den Linden a k vidění byla na festivalu Janáček Brno 2024 a euripidovská variace Medea’s Children, kterou s dětmi a souborem NTGent nastudoval Milo Rau a k vidění byla na festivalu Pražské křižovatky 2024. |