Pavla Beretová a Matyáš Řezníček jako ústřední pár v Maryše

Pavla Beretová a Matyáš Řezníček jako ústřední pár v Maryše | foto: Martin Špelda

Ceny divadelní kritiky znají nominace, šanci má Brousek, König i Kocábová

  • 0
Pavla Beretová, Martin Finger, Ondřej Brousek, Eva Salzmannová, Miloslav König či Natálie Kocábová. Ti všichni mají šanci na získání jedné z Cen divadelní kritiky, které již brzy vyhlásí svůj šestadvacátý ročník.

V anketě, kterou tradičně pořádá časopis Svět a divadlo, letos hlasovalo osmdesát divadelních kritiků. Mezi nejlepší tři inscenace loňského roku vybrali Lucernu pražského Divadla v Dlouhé v režii zdejší šéfky Hany Burešové, konceptuální kus Davida Jařaba Macbeth - Too Much Blood pražského Divadla Na zábradlí a Deník zloděje pražského Divadla Masopust v režii Jana Nebeského.

Mezi herečkami kritiky zaujala Pavla Beretová, která se chopila titulní role v Maryše, již na podzim nastudovalo Národní divadlo. Očekávanou šanci dostala i Eva Salzmannová za vyčerpávající výkon v monodramatu Jasno Lepo Podstín Zhyna pražské MeetFactory; Salzmannová je za stejnou roli nominována i na Cenu Thálie, a je tak jediným jménem, ve kterém se tyto dvě ankety letos protnuly. Trojici dam doplnila Ivana Hloužková jako Emmi Kurowski ve Fričově inscenaci Strach jíst duši pro Národní divadlo Brno.

Z herců si naději na cenu uchovává Ondřej Brousek, kterého Martin Čičvák obsadil v Divadle na Vinohradech do náročné role Peera Gynta, dále Martin Finger jako Walter Faber v ústeckém Homo Faber a Miloslav König v již zmíněném Deníku zloděje. Inscenace Jana Nebeského pro Divadlo Masopust má šanci i na třetí cenu k kategorii hudba.

Divadlem roku se stane scéna z trojlístku Divadlo v Dlouhé, Komorní scéna Aréna či opera Národního divadla Brno. Mezi poprvé uvedenými českými hrami má šanci novinka Natálie Kocábová Pohřeb až zítra, kterou s úspěchem uvádějí ve Švandově divadle, strhující Vražda krále Gonzaga, kterou Jiří Havelka přichystal spolu s herci Dejvického divadla a dále Smíření Tomáše Vůjtka z ostravské Arény.

Ceny divadelní kritiky, které už počtvrté přímo navazují na Ceny Alfréda Radoka, budou znát své letošní vítěze v neděli 18. března. Slavnostní večer spojený s předáváním cen hostí Palác Akropolis.

Kompletní přehled nominací

Ceny divadelní kritiky za rok 2017

NEJLEPŠÍ INSCENACE

Macbeth - Too Much Blood (Divadlo Na zábradlí)

Deník zloděje (Divadlo Masopust)

Lucerna (Divadlo v Dlouhé)

ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON

Pavla Beretová (jako Maryša v Maryše Národního divadla)

Ivana Hloužková (jako Emmi Kurowski v Strach jíst duši Národního divadla Brno)

Eva Salzmannová (jako Ray v Jasno lepo podstín zhyna v MeetFactory)

MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON

Ondřej Brousek (jako Peer Gynt v Peeru Gyntovi Divadla na Vinohradech)

Martin Finger (jako Walter Faber v Homo Faber Činoherního studia Ústí nad Labem)

Miloslav König (jako Genet / Bridel v Deníku zloděje Divadla Masopust)

DIVADLO ROKU 

Divadlo v Dlouhé

Komorní scéna Aréna

Národní divadlo Brno - opera

Z inscenace Lucerna (český mýtus) v pražském Divale v Dlouhé
Z inscenace Pohřeb až zítra
Anežka Kubátová a Miloslav König v představení Macbeth - Too Much Blood

POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA

Jiří Havelka a Dejvické divadlo: Vražda krále Gonzaga

Natálie Kocábová: Pohřeb až zítra

Tomáš Vůjtek: Smíření

SCÉNOGRAFIE ROKU

Kamil Bělohlávek (výprava pro Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, Naivní divadlo Liberec)

Marek Cpin (scéna a kostýmy pro AnderSen aneb Fantazie mě přivede do blázince, Divadlo Na zábradlí Praha)

Marek Cpin (scéna pro Maryšu, Činohra Národního divadla)

Tomáš Rusín (scéna pro Láska na dálku, Opera Národního divadla Brno)

HUDBA ROKU

Ivan Acher k Dynastii, Divadlo Husa na provázku

Martin Dohnal k Deníku zloděje, Divadlo Masopust

Kora et Le Mechanix k Jsou místa oblíbená tmou, kde nikdy a nic na ostrovech se skrývá odlehlých, Naivní divadlo Liberec

TALENT ROKU

Kateřina Dvořáková (herečka)

Eva Hacurová (herečka, zpěvačka)

Adam Svozil (režisér)

V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě v anketě umístila inscenace Olivera Frljiće podle Stanislawa Wyspiańského Prokletí (Klatwa), uvedená Teatrem Powzszechnym im. Zygmunta Hübnera ve Varšavě na Palm Off Festivalu Divadla pod Palmovkou.