Kryštof Hádek, Jaroslav Plesl a Elizaveta Maximová v představení Beckham

Kryštof Hádek, Jaroslav Plesl a Elizaveta Maximová v představení Beckham | foto: Jerry Háša

RECENZE: V Beckhamovi se z cynika bulváru stává hrdina diváků

  • 3
Příjemně nejednoznačný výkon Jaroslava Plesla v úloze bulvárního mága dodává novince Beckham náboj. Pro divadlo Studio DVA ji napsal a zrežíroval Petr Zelenka.

Instinkt dramatika, režiséra a scenáristy Petra Zelenky najít dobrý příběh tam, kde by jej nikdo nehledal, se opět potvrdil. V pražském divadle Studio DVA totiž uvedli dlouho odkládanou novinku Beckham, kterou zde Zelenka zrežíroval dle vlastní předlohy.

Jak už bylo před premiérou zdůrazněno, jméno slavného fotbalisty je pro děj novinky zásadní, ovšem samotný Beckham se zde (téměř) neobjeví. Zelenku totiž zaujala skutečná osobnost Maxe Clifforda, šedé eminence britského bulváru přelomu tisíciletí. Právě Clifford totiž před osmnácti lety rozvířil a zkonstruoval kauzu s Beckhamovou asistentkou Rebeccou. Ta měla s fotbalistou údajnou, dodnes nepotvrzenou aféru, což tehdy vyvolalo v kontextu s faktem, že Beckham působí jako vzor manžela, třaskavý ohlas.

Elizaveta Maximová a Miroslav Hanuš v představení Beckham

Zelenka ovšem bulvární kauzu z roku 2004 použil pouze jako základ, aby vystavěl vlastní příběh, který ukazuje jednak zákulisí bulvárního světa a dále i ambivalentnost Cliffordovy zdánlivě nelítostné povahy.

Souznění

Půdorysem tak Zelenkův Beckham trochu připomíná jeho předchozí autorskou režii Elegance molekuly v Dejvickém divadle. I Elegance molekuly nachází hrdinu ve zdánlivě nehrdinské osobnosti a podobně jako Beckham si pomáhá vypravěčskými vsuvkami do publika.

Zelenka si ale byl dobře vědom, že publikum Dejvického divadla a Studia DVA se může dost lišit. Pro velké komerční divadlo proto napsal hru mnohem přístupnější, odlehčenější, a tím pádem i dějově přímočařejší. Vedle světa bulváru, který je vykreslen v možná až příliš očekávaných barvách, zaujme novinka především samotným hlavním hrdinou.

V Beckhamovi se zastanou bulváru a trochu otřou o „tu nudnou hru s míčem“

Elizaveta Maximová v představení Beckham

Zelenka totiž Clifforda napsal jako skutečně rozporuplnou osobnost. V práci jde natvrdo přes mrtvoly, v soukromí ale ukazuje vlastní strachy a smutek. A Jaroslav Plesl takové zadání pochopil dokonale. Už jeho zdánlivě plachý zjev je v přímém rozporu s Cliffordovou pověstí, což postavě i celé inscenaci dodává patřičný náboj. Ač lze na jeho cynickém konání najít jen velmi málo pozitivního, diváky si velice snadno získá na svou stranu a v druhé polovině, kdy se proti němu jeho vlastní zbraně obrátí, vzbuzuje až lítost.

Dobře vystavěná hra a zjevné souznění mezi režisérem/autorem a hlavním hercem jsou tak největšími klady novinky Studia DVA. Zaujme i vtipná scéna Nikoly Tempíra či výkon Elizavety Maximové v úloze doličné sekretářky.

Děj pomáhá posouvat i role mladého novináře Waterse v podání Kryštofa Hádka, i když by si právě jeho charakter možná zasloužil víc prostoru na úkor jiných. Ač nabízí Beckham v podstatě jen čtyři důležité postavy (vedle zmíněných ještě šéfredaktor v podání Romana Štabrňáka či Miroslava Hanuše), oplývá velkým množstvím epizodních a místy trochu zbytných rolí.

Beckham

75 %

Studio DVA

premiéra 16. března 2022

režie: Petr Zelenka

hrají: Jaroslav Plesl, Elizaveta Maximová, Miroslav Hanuš / Roman Štabrňák, Kryštof Hádek, Bohumil Klepl / Jiří Ployhar, Zuzana Stavná, Lucie Pernetová, Radim Madeja / Petr Pěknic, Petra Kosková

Představení celkově plyne ve svižném tempu s jedinou výjimkou, kdy se na jevišti snaží odehrát televizní talkshow. Jeden z očekávaných vrcholů večera bohužel vyznívá mdle, tvůrci patrně příliš vsadili na předpokládanou reakci publika.

Je to však patrně jediná větší slabina jinak vyrovnaného kusu, který zaujme netradičním, ale přístupně podaným tématem, známými tvářemi a dobrými hereckými výkony.