Pro Činoherní studio ji připravil hostující režisér Dodo Gombár podle úpravy, kterou vytvořil spolu s Jiřím A. Trnkou. Autoři téma téměř dva a půl tisíce let staré antické hry zmodernizovali. A učinili tak s velkým citem. Jejich Antigona sice využívá neurčitých moderních prvků, jako jsou betonová scéna či civilní kostýmy, avšak jádro a děj zůstávají beze změn. Trnka s Gombárem klasiku zpřístupnili tím, že z ní vydestilovali nadčasový motiv vzpoury. Bouří se spontaneita proti zákonům, svoboda proti totalitě, především však mladí proti starým.
Sám Kryštof Rímský, který se výraznou rolí Kreóna se zdejší scénou loučí, v rozhovoru před premiérou předeslal, že Gombárovo nastudování bude punkové v pravém slova smyslu. A je tomu skutečně tak. Ač se toto slovo za poslední roky silně zprofanovalo, v Ústí akcentují právě jeho původní polohu vzpoury. Chytlavý punkový song, který vzbudil u diváků největší ohlas a je mimochodem až překvapivě dobře podaný, tuto polohu inscenace jen podtrhuje.
Výrazný hudební moment je však zároveň i jasným předělem večera. Zatímco první polovina má tendenci příliš vysvětlovat (úvodní dlouhé entrée Eurydiky Marty Vítů) a nechává herce jen rozehřívat (Andrea Berecková v titulní roli zde trochu zaniká), po písni vše nabírá zcela jiné obrátky.
Antigona (Fuck You, Daddy)Činoherní studio premiéra 25. května 2020 režie: Dodo Gombár hrají: Andrea Berecková, Kryštof Rímský, Anna Fišerová, Petr Uhlík, Marta Vítů, Adam Ernest, Lukáš Černoch |
Je to právě postava Antigony a výkon její představitelky, který náhle graduje a dostává dosud poklidné představení do napínavějších sfér. Vedle Bereckové zaujme i Adam Ernest v úloze bezpáteřního kancléře či Lukáš Černoch jako věštec Teiresias.
Pozornost na sebe však strhává především Kryštof Rímský; svému Kreónovi vedle očekávané zpupnosti, nadřazenosti a zaslepenosti dodává i potřebnou dávku vnitřní nejistoty a sebelítosti. Rímskému se na relativně malém prostoru povedla studie onoho „nešťastného diktátora“. Tedy člověka, který se konečně dostal k moci, aby chtě nechtě uvedl do pohybu mašinerii, která se mu nakonec vymkne a pohltí i jeho samého.
Gombár, jehož produkce ve Švandově divadle se poslední roky začala trochu cyklit, prostě v Ústí nabral nový dech. Vytvořil srozumitelnou a přístupnou inscenaci se zajímavou hudbu i hereckými výkony. Ústecká Antigona s sebou nese ještě jedno pozitivum, v historii totiž zůstane zapsaná jako jedna z prvních premiér po uvolnění protikoronavirových restrikcí.