RECENZE: Žádná pieta. Ze špíny argentinské ulice tančí do předpeklí a zpět
V poměrně nenápadném povánočním termínu si v prosinci loňského roku odbyla premiéru zajímavá novinka Městských divadel pražských. Do divadla ABC totiž v české premiéře dorazila legendární argentinská „tango operita“ María de Buenos Aires. Tedy nejslavnější dílo tamního skladatele Ástora Piazzolly, které vytvořil roku 1968 společně s uruguayským básníkem Horaciem Ferrerem.
Piazzolla je považován za zakladatele nebo předchůdce stylu tango nuevo; do svých skladeb „nového tanga“ totiž vedle nezvyklých harmonií přidával další dosud neslyšené nástroje, jako saxofon či elektrickou kytaru. Klasické tango tak obohatil o jazz i prvky klasické hudby.
A právě María de Buenos Aires, vyprávějící příběh o dívce, jež se „narodila s kletbou na jazyku“, je nejlepší ukázkou jeho práce. Tvůrci dopředu upozorňují, že vedle písní i většina průvodního textu zůstala v původním znění. Jedná se zde přitom o slangovou variantu španělštiny zvanou lunfardo, která vznikla kdesi v hlubinách buenosaireských ulic či dokonce věznic a která přežila do dnešních dní právě díky tangu. Divákům mohou pomoci titulky, ovšem při jejich sledování brzy zjistí, že překládat původní text vlastně nemá moc smysl. Ferrerův jazyk se totiž celou dobu potácí v lunatických, snad až surreálných výšinách; některé své originální obraty navíc s gustem opakuje stále dokola.
Vůbec celý příběh o dívce, která si prošla veškerou špínou jihoamerického předměstí a kterou město zrodilo, zahubilo i vzkřísilo, funguje pouze jako pomocná linka, která sama o sobě moc neobstojí. Více než o děj tady jde o jihoamerické emoce, divokost, rtuťovitost, spontaneitu. Může ale taková ukázka pro naše končiny zcela odlišné tvorby utáhnout celý večer?
Díky tvůrcům a představitelům, na které Městská divadla pražská vsadila, můžeme říci, že ano. Argentinskou „operitu“ totiž zrežírovala Lenka Vagnerová. Jedna z nejvýraznějších postav našeho pohybového divadla už před premiérou předesílala, že pro ni látka byla velkou výzvou.
Nepřistupovala k ní ale se zbytečnou pietou a nebála se klasické dílo obohatit o moderní postupy. Spolu s oceňovaným autorem „hudebních intervencí“ Ivanem Acherem celé dílo zmodernizovala, jejich původní hudební a choreografické vložky tak diváka udržují v příjemném napětí a vůbec celou látku osvěžují. Atraktivitu večera zvyšuje i působivá a přitom funkční scéna Jakuba Kopeckého, která jedním trhnutím opony mění argentinské ulice v předpeklí a zpět.
María de Buenos AiresABC premiéra 29. prosince 2021 režie: Lenka Vagnerová hrají: Kateřina Marie Fialová / Nina Horáková, Gustavo Ariel Colmenarejo, Javier Antar, Kryštof Krhovják, Aleš Bílík, Sára Affašová, Fanny Barrouquére, Monika Částková, Renáta Matějíčková, Michaela Kadlčíková, Patrik Čermák, Šimon Klus, Adam Sojka |
Hudebně pohybové dílo ale samozřejmě stojí především na představitelích. Bývalá stepařská hvězda a současná výrazná postava zdejšího ansámblu Kateřina Marie Fialová se zdá pro titulní roli doslova zrozená. Může naplno uplatnit svou čertovskou letoru i pohybový a pěvecký talent. Nejlépe to vyznívá hned ve čtvrtém obrazu, kde ji čeká velké pěvecké sólo. Výraznými výkony se blýsknou i Aleš Bílík a Kryštof Krhovják v úlohách průvodců. Díky nim dostává María de Buenos Aires odlehčený kabaretní ráz.
Lákadlem nezvyklého kusu je přirozeně živá hudba v podání orchestru Jana Aleše. Samostatnou zmínku na závěr si zaslouží hráčka na specifický, pro dílo nezbytný nástroj bandoneon Carmela Delgado. I díky ní nabízí María de Buenos Aires na české poměry nečekaný zážitek.
Tipy z televizního programu
Recenze: Marie Terezie 55 %, Šťastný Nový rok 25 %, Pád Bílého domu 50 %, Střídavka 60 %, Legendární parta 55 %, Birdman 85 %, Dluh 60 %, Portrét dívky v plamenech 65 %, Wall Street: Peníze nikdy nespí 60 %, Muži v černém: Globální hrozba 50 %, Yeti: Ledové dobrodružství 55 %, Santa je pořád úchyl 40 %, AMY 85 %, Hellboy: Královna krve 30 %, Slovo 55 %, Ostrov 50 %, Můj pokus o mistrovský opus 80 %, 10 pravidel, jak sbalit holku 55 %, Prokletý ostrov 70 %
Klíčová slova: Všechnopárty, Big Brother, StarDance, Advent a Vánoce
Českého slavíka vyhrála Ewa Farna. Do Síně slávy vstoupil Václav Neckář
V pražském Foru Karlín se rozhodlo o letošních držitelích Českých slavíků. Mezi zpěvačkami vyhrála Ewa Farna, která si...
GLOSA: Český slavík byl ztracený v hlušině bulvárního vtipkování
Premium Letošním ročníkem se Český slavík definitivně uzavřel do své zlaté klícky, v níž je teploučko, útulně, hraje se v ní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Bratr Jiří byl velký herec, ale uměl být i opravdu zlý, vzpomíná Kristian Kodet
Premium S manželkou zrenovovali polorozpadlý palác a otevřeli ho pro veřejnost jako Muzeum Kodet. Jsou v něm vystavena díla tří...
Konec dabingu v Čechách? Umělá inteligence už přeloží dialog včetně tónu hlasu
Premium I do u nás dosud velice ceněného řemesla dabingu začíná výrazně promlouvat umělá inteligence. Každý si již nyní ostatně...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zemřel Pavel Kloupar, zakladatel hudebního festivalu Sázavafest
V pouhých 55 letech zemřel Pavel Kloupar, zakladatel multižánrového hudebního festivalu Sázavafest. Do Česka dovezl...
RECENZE: A pak Zilvar vstoupil do strany. Pokračování Bylo nás pět má smysl
Klasiku Bylo nás pět se v pražském Divadle Na Jezerce povedlo zadaptovat tak citlivě, že vzniklo samostatné dílo, které...
Populární Cirque du Soleil se vrátí do Prahy. V září znovu obsadí O2 arenu
Po úspěchu letošního představení Ovo se oblíbení kanadští akrobaté Cirque du Soleil vrátí do pražské O2 areny i příští...
RECENZE: Močál Story. Mládkův muzikál je příliš dlouhá ilustrovaná básnička
Premium Jako zajímavou hříčku v dlouhé umělecké kariéře Ivana Mládka je třeba brát jeho zapomenutý muzikál. Pod názvem Močál...
SÓLO PRO DOLEŽALOVOU: Naše vlastní chyby nám u předků připadají roztomilé
Premium Názory, vzpomínky, glosy, momenty ze zákulisí. Každou sobotu píšou přední osobnosti české umělecké scény pro kulturní...

Akční letáky
Všechny akční letáky na jednom místě!