Museli jsme dřít, říká o Radokovi pamětnice

  16:05aktualizováno  16:05
Brno - Páteční odpoledne bude v pražském Národním divadle patřit udílení prestižních cen Nadace Alfréda Radoka. Radok, otec Laterny Magiky, bývá považován za největšího českého divadelního režiséra 20. století a pro své nástupce je dodnes vzorem. O Radokově životě a práci v Plzni a později v několika pražských scénách se ví téměř vše. Že léta učednická strávil u E. F. Buriana, silně tíhl ke svému rodišti v Kolodějích nad Lužnicí a jen o vlásek unikl smrti v koncentračním táboře. Ovšem úplně minimálně se mluví o jeho několikaletém působení ve Valašském Meziříčí a založení tamního amatérského souboru Mladá scéna.

Členové divadelního souboru se rekrutovali nejčastěji ze studentů reálného gymnázia či učitelského ústavu. Ansámblu pak pevnou rukou vládl právě Alfréd Radok a jeho bratr Emil. "Všichni jsme si tykali a Radokovi jsme neřekli jinak než Frede," vzpomíná jedna z mála pamětnic jeho meziříčského působení, dnes Brňanka Otýlie Kronová, tehdy Papežíková.

"Abych řekla pravdu, ani si nepamatuji, kdy přesně přišel a poté odešel. Pracoval i s bratrem v kanceláři místní továrny na klobouky Janyška. Bylo to začátkem války a patrně utíkal před nacisty," dodává.

O Radokovi se plno jeho pozdějších spolupracovníků vyjadřuje jako o maximalistovi a perfekcionistovi. Stejnou taktiku volil i v případě ochotnické Mladé scény. "Poprvé jsem ho i Emila viděla na konkurzu v sokolovně. Před vstupem do souboru každý musel projít hlasovými zkouškami, jelikož značná část všech představení stála na sborové recitaci. Nebo jak se tehdy říkalo voice-bandu. A plno i zkušených lidí neuspělo," popisovala Kronová.

Ovšem hlasovými zkouškami nic nekončilo. "Byl tvrdý a museli jsme dřít. Kromě zkoušek v divadle jsme pak museli cvičit i doma. Na to jsme tedy rozhodně nebyli zvyklí," říká s úsměvem. Novátorský režisérský přístup se projevil i mimo jeviště.

"Setkávali jsme se i jindy než na zkouškách, dnes by se tomu řeklo seminář nebo tvůrčí dílna. Prostě jsme vyrazili do přírody za Meziříčí a zkoušeli na zelené louce. Nebo si jen tak povídali, hrálo se na harmoniku. To jsme ale měli moc rádi," říká nad dobovými snímky ochotnice.

Pod režií Alfréda Radoka a se scénickou hudbou jeho bratra Emila se v místní sokolovně uskutečnilo několik představení, z nichž však výrazně vystupuje Král Lávra a Moře Jiřího Wolkera z roku 1940.

Radokův přístup k inscenacím nebyl šokem jen pro herce samotné, ale hlavně pro publikum. "Odmítli jsme hrát operetky a komedie, naše představení působila zděšení, nebáli jsme se ironizujících narážek. Nakonec nás ze sokolovny vyhodili," pobaveně poznamenává Otýlie Kronová.

Sama přiznává, že hry Mladé scény byly provokativní: "Rekvizity jsme si dělali sami. Když byla potřeba, vytvořili jsme les, stali jsme se židlí i stolem, byli jsme soutokem řek. Navíc se do hry zapojovali i diváci. Nebylo jednoduché naše pojetí obhájit."

K nezvyklému hereckému vyjádření se připojily i odvážné kostýmy či - později v Laterně magice tolik oceňované - spojení herce s filmovou projekcí a netradiční práce se světlem. Jen tehdy se v sokolovně na pódium místo filmu promítaly diapozitivy.

I v Meziříčí tak Radok zažil reakce, které se potom velmi často opakovaly - nadšení nebo totální odpor a nepochopení. "Radok se ženou i bratrem poté zase odešel, ale Mladá scéna fungovala nadále. Už nikdy jsme ale nehráli klasické divadlo," dodává pamětnice.

Autoři:
  • Nejčtenější

Hudební kalendář 2019: Koncerty světových hvězd, které nesmíte prošvihnout

Rok 2019 zpříjemní hudebním fanouškům vystoupení řady hvězd. Přijede třeba Andrea Bocelli. Podívejte se na přehled...

RECENZE: Karel, já a ty nabízí defilé třicátníků, kteří nevědí, co chtějí

Bohdan Karásek říká svým pracím „bytové filmy“, což lze přeložit jako levné projekty na pomezí studentských a...

Největším českým porevolučním hitem je Země vzdálená

Během tří dekád od pádu komunistického režimu vzniklo mnoho hitů, ale tím největším je podle mínění diváků hudební...

Salman Rushdie postavil Zlatý dům. Pozlobil feministky

Spisovatel Salman Rushdie ve své novince zarývá nehty pod kůži americké společnosti. Kam se za poslední léta posunula...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Návrat Dagmar Havlové ke komedii zařídili jiskřiví Vlastníci

Místo Dvanácti rozhněvaných mužů sedí kolem stolu čtrnáct majitelů bytů. Nečekaně zábavnou domovní schůzi zprostředkují...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Zemřel kreslíř Vladimír Renčín, autor postaviček Dlabáčka či Rambouska

Po dlouhé nemoci zemřel jeden z nejznámějších klasiků českého kresleného humoru Vladimír Renčín. Ilustrátorovi a...

Národní galerie má krizovou ředitelku, nový šéf vzejde z řádného konkurzu

Výkonnou ředitelkou Národní galerie Praha bude ekonomka Anne-Marie Nedoma. Ve funkci setrvá, dokud z řádného výběrového...

Ringo Starr a poslední člen Bee Gees Barry Gibb získají titul sir

Z bývalého člena skupiny The Beatles Ringo Starra, hudebníka Barryho Gibba z kapely Bee Gees či bývalého britského...

Tarantino vyzval lidi, kteří na premiéře uvidí jeho film, aby o něm mlčeli

Americký režisér Quentin Tarantino vyzval všechny diváky, kteří v úterý na festivalu v Cannes uvidí ve světové premiéře...

Najdete na iDNES.cz