Silničáři jdou pod cenu, aby někde nemuseli jezdit se zdviženou radlicí

  18:16aktualizováno  18:16
Soutěže o zimní údržbu silnic prvních tříd v regionu by mohly brzy skončit. Věří v to vedení Karlovarského kraje. Se státem jedná o tom, aby péči zajistili zdejší silničáři bez tendru.

Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Ve výběrovém řízení museli posledních pár let soutěžit krajští silničáři, aby směli v létě i v zimě udržovat státní silnici I. třídy. Z celé republiky se tato povinnost týkala pouze Karlovarského a Zlínského kraje. Vedení regionu nyní doufá, že by se to už od této sezony mohlo změnit.

„V této chvíli chce stát konečně diskutovat s kraji o tom, že je správné, aby se postaraly nejen o své v uvozovkách dvojky a trojky, ale i o silnice první třídy,“ uvedl hejtmanův náměstek pro dopravu Jakub Pánik.

Zmínil přitom, že krajští silničáři mají pro péči o všechny silnice veškeré vybavení. Pokud by přitom ve výběrovém řízení o údržbu neuspěli, paradoxně by museli po úsecích silnice první třídy projíždět se zdviženou radlicí a bez posypu, neboť by se o ni starala jiná vítězná firma. „To by asi pro lidi bylo těžko pochopitelné,“ podotkl Jakub Pánik.

Silničáři soutěžili s minimální cenou

Zatímco ve Zlínském kraji tamní silničáři ve výběrovém řízení neuspěli, ti karlovarští dvakrát za sebou vyhráli.

„Máme určitou kapacitu a abychom ji zachovali a nemuseli propouštět lidi, udrželi i techniku, soutěžili jsme zakázku, jak se říká, na krev,“ uvedl Michal Riško, místopředseda akciové společnosti Údržba silnic Karlovarského kraje.

Hospodářský výsledek ze zakázky tak byl pro silničáře minimální, to ovšem neznamenalo, že by na ní zcela prodělali. Michal Riško také zmínil, že kraje mají své servisní organizace, které jsou na údržbu silnic připraveny a nevidí důvod vytvářet ještě další kapacity. Navíc s určitým nebezpečím, že například najatá firma uprostřed zimy zkrachuje.

„Když firmy pracují na bázi veřejných společností, je tam vysoká garance toho, že závazkům dostojí,“ řekl Michal Riško.

Ministerstvo dopravy vybralo Karlovarský a Zlínský kraj jako vhodné kandidáty pro pilotní projekt. Podle mluvčího Tomáše Neřolda se podařil.

„Pilotní projekt byl úspěšný a ověřil, že vybraní dodavatelé splňují všechny požadavky na zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu. Cenové nabídky uchazečů v tomto pilotním projektu navíc ukázaly celkové snížení cen o zhruba dvacet procent,“ uvedl.

K tomu, aby si mohly krajské organizace pečovat o silnice prvních tříd, je ale nutná změna zákona. V současné chvíli lze na kraje totiž převést pouze celou správu. Tedy nejen zimní a letní údržbu, ale také investiční část, která by podle zástupců krajů měla náležet Ředitelství silnic a dálnic.

Obě strany se nyní podle Tomáše Neřolda domluvily na kompromisním řešení, které právě ve změně zákona spočívá. Věc ale není podle ministerstva dopravy vůbec definitivní.

  • Nejčtenější

Pes bránil ženu před útočníkem, ten zvířeti zasadil smrtelné rány nožem

Smrtí psa skončil incident, který se odehrál v pátek večer v Kraslicích na Sokolovsku. Zvíře totiž bránilo ženu před...

Karlovy Vary porazily Litvínov v prodloužení, rozhodl Koblasa

Hokejisté Karlových Varů porazily v předehrávce 9. kola Tipsport extraligy tým Litvínova 4:3 v prodloužení. V čase...

Fotbalisté Pardubic poprvé prohráli, v derby je udolal Hradec Králové

Až v 11. kole druhé nejvyšší fotbalové soutěže vyšli poprvé bodově naprázdno hráči Pardubic. Z východočeského derby v...

Žena se ubránila znásilnění. Vytáhla řezací nůž a útočníka mlátila kabelkou

Znásilnění se dokázala ubránit žena, kterou útočník přepadl po cestě domů v Kynšperku nad Ohří na Sokolovsku. Na...

Premium

Při útěku na Západ mu pes pokousal genitálie. Teď muže rehabilitoval soud

Téměř čtyři desetiletí čekal Jürgen Seifert na spravedlnost. Nyní se dnes osmašedesátiletý Němec dočkal. Okresní soud v...

Premium

Gott šel měsíc před smrtí do Archivu bezpečnostních složek. Měl čisté svědomí, říká Špátová

Ten titulek musím hned opravit, protože Olga Špátová s Karlem Gottem prožila vlastně roky dva. Už před deseti lety, k...

Premium

Audioknížka o životě Jeana-Paula Belmonda, vyprávěná Jiřím Krampolem. Zcela zdarma

Jiří Krampol daboval Belmonda ve 28 filmech a jeho hlas je tak s tímto hercem téměř neoddělitelně spojen. Stylově tedy...

Premium

Červenobílý život na hraně. Čína se zlobí, Tvrdík i celá Slavie trnou

Žádná legrace to není. Aspoň pro slávisty určitě ne. Sám prezident republiky naznačil, že do slavného fotbalového klubu...

  • Další z rubriky

Oprava Císařských lázní se prodraží, řešením je další dotace nebo úvěr

Oprava Císařských lázních v Karlových Varech bude pravděpodobně dražší, než původně předpokládaných 550 milionů korun....

Za stíhaným karlovarským náměstkem Petrem Bursíkem stojí ODS i koalice

Stíhaný karlovarský náměstek Petr Bursík z ODS nabídl straně rezignaci. Ta se za něj ale postavila, stejně jako...

Otec a syn napsali knihu. Ukazuje Sokolov, jaký býval před koncem války

Kdysi býval Sokolov podobný městům v okolí. Jenže po bombardování koncem druhé světové války a následných masivních...

Natřou to Pístovu, dobrovolníci koupí barvy a opraví skautský tábor

Nadšenec Tomáš Richter zvolil netradiční formu pomoci pro skautský tábor z 30. let minulého století v Pístově u...

Najdete na iDNES.cz