Zdravotnická škola má virtuální učebnu, studenti v ní nahlédnou pod kůži

  • 0
Na karlovarské Střední zdravotnické škole a vyšší odborné škole zdravotnické mají studenti nově k dispozici virtuální anatomickou učebnu. Prostřednictvím moderní technologii budoucí zdravotníci nahlédnou do hlubin lidského těla.

„Náš projekt nechce nahrazovat tradiční učebnice, nebo dokonce učitele. Ten bude mít stále prvořadou roli. Je to doplněk výuky,“ uvedl při představení virtuální anatomické učebny jeden ze zakladatelů slovenského startupu Virtual Medicine Tomáš Brngál, který je autorem celého projektu.

V tom je zajedno i s ředitelkou karlovarské školy Hanou Švejstilovou. „Využití virtuální reality jako učební metody bude pro studenty jistě zpestřením výuky,“ řekla ředitelka.

Karlovarská zdravotnická škola je třetí v České republice, která toto zařízení využívá.

„Nabídli jsme se sami. Rok jsme čekali na to, než se projekt podařilo zrealizovat,“ popsala proces ředitelka. Studenti se s virtuální realitou teprve začnou seznamovat, kantoři měli na přípravu měsíc. „Zařízení jsme dostali v srpnu,“ vysvětlila Švejstilová.

Projekt virtuální anatomické učebny vznik původně pro vysoké školy. Vzhledem k požadavkům těch středních ho jeho autoři upravili tak, aby vyhovoval potřebám středoškoláků. V České republice už s ním pracují studenti v Šumperku a Mladé Boleslavi.

„Naši prvotní vizi, pomoct studentům lépe pochopit a prozkoumat lidské tělo z medicínského pohledu, posouváme neustále dál. Virtuální realitu vnímám jako nástroj, který lékařům umožní precizní nácvik komplikovaných zákroků a rozvoj nových chirurgických postupů zachraňujících lidské životy,“ řekl o svých vizích Tomáš Brngál.

Na virtuální učebnici přitom začal pracovat už jako student lékařské fakulty na vysoké škole, kdy spojil své síly s technologem Milošem Svrčekem, absolventem Slovenské technické univerzity. Jejich práci dnes znají studenti ze 149 zemí světa.

Virtuální učebnu mají tři školy v Česku a tři na Slovensku

Hlavními partnery virtuální anatomické učebny jsou společnosti Penta Hospitals, která zafinancovala vybavení středních škol, a Samsung. Ta dodala potřebnou technologii.

„Moderní technologie jsou pro dnešní mladou generaci samozřejmou a zároveň nepostradatelnou součástí života. Mohou ale i zvýšit atraktivitu studia zdravotnických oborů. Věřím, že i tento zajímavý projekt pomůže rozšířit řady budoucích zdravotních sester a ošetřovatelů,“ uvedla ředitelka společnosti Penta Hospitals CZ Barbora Vaculíková.

V podobném duchu se vyjádřila i Zuzana Mravík Zelenická, manažerka společnosti Samsung Czech and Slovak.

„Pozitivní zpětná vazba od vedení škol, učitelského sboru, ale především od studentů zdravotnických oborů v Mladé Boleslavi a Šumperku, kde jsme s projektem v loňském roce začínali, jen potvrzuje, že výuka pomocí chytrých technologií je cesta budoucnosti. Tyto ohlasy nás utvrdily, že má smysl v projektu pokračovat,“ konstatovala manažerka.

„Je super učit se anatomii takříkajíc naživo místo z obrázků v učebnici,“ řekla o nové aplikaci jedna ze studentek.

Virtuálními anatomickými učebnami jsou vybavené tři výše zmiňované školy v České republice, další tři jsou na Slovensku.