Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Koronakrize nás připravila o miliony, říká šéf regionálního dopravce

  8:44
Několik posledních let se pohybujeme v rozjitřeném prostředí veřejných autobusových soutěží, kdy se zcela mění dosavadní podmínky, upozorňuje v rozhovoru Zdeněk Suchan, ředitel společnosti Autobusy Karlovy Vary. Rozhodování o budoucnosti veřejné dopravy podle něj převzali za odborníky politici a právníci.

Zdeněk Suchan, ředitel společnosti Autobusy Karlovy Vary. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

V období zavedení přísných opatření proti šíření nákazy koronavirem se v zemi život zastavil. A to doslova. Složitá situace dopadala na firmy podnikající ve službách, gastronomii, cestovním ruchu a kultuře, ušetřeny nebyly ani průmyslové podniky. S problémy se potýkali také dopravci.

Mohl byste toto období zhodnotit?
Uplynulé měsíce byly pro nás určitě nejtěžší za mnoho předchozích let. Zejména z pohledu nepřehledných a chaotických pokynů. Jednotlivá nařízení vlády i objednatelů dopravy, tedy krajů a měst, přicházela téměř ze dne na den a vyžadovala velké fyzické a zejména psychické vypětí všech pracovníků. Složité bylo i zajišťování nutných ochranných prostředků pro zaměstnance. Opět se ale ukázalo, že máme dobrý tým lidí. Chtěl bych všem poděkovat, především našim řidičům. Ti byli - a po celou dobu jsou - v první linii. S mimořádnou situací se vyrovnali obdivuhodně. Troufnu si říci, že celá veřejná doprava díky nepřerušené přepravě cestujících, ale i nákladní doprava, která zajišťovala zásobování zbožím, patřily a patří ke klíčovým odvětvím v rámci celé republiky.

Jak konkrétně vás koronakrize postihla?
Velmi významně. Výrazně ubylo cestujících v autobusech, v určitém období března a dubna se jezdilo zcela zdarma bez výběru tržeb. Uzavřením škol nám také ubyla velmi důležitá skupina cestujících, tedy děti, žáci a studenti, což trvá dosud. Podle předpokladů snad začnou jezdit od září. Dále přestali využívat veřejnou dopravu i senioři, jejichž počet v autobusech díky využívání 75% slevy na jízdném předtím stále narůstal. V současné době jsme zhruba na 60% předpokládaných výnosů a do konce roku zcela určitě naplnění plánu nedosáhneme.

Co to pro firmu znamená?
Že autobusovým dopravcům v kraji schází tržby z jízdného a kompenzace za slevy z jízdného dětí, žáků, studentů a seniorů ve výši desítek milionů korun. To je nyní pro nás nejdůležitější úkol k řešení. Máme propočteno, že stávající výše kompenzace bude vyčerpána nejpozději v průběhu měsíce října. Jednáme tedy s Karlovarským krajem jako objednatelem dopravy, zároveň i s ministerstvem dopravy jako poskytovatelem kompenzací za slevy z jízdného. Zatím je snad dohodnuto, že budou dopravcům dofinancovány chybějící prostředky za období nouzového stavu a hledá se právní rámec, jak a z čeho poskytnout ostatní chybějící prostředky do konce roku. Problém už zřejmě vyřešilo Ministerstvo dopravy vůči svým železničním dopravcům, u kterých si veřejnou dopravu objednávají. Takže by mělo být možné tento princip využít i pro autobusové dopravce v našem kraji. Dopravci jsou připraveni jako krajní řešení vymáhat náhradu škody soudní cestou.

Museli jste v souvislosti s koronakrizí udělat nějaká opatření? Propouštěli jste?
Vzhledem k tomu, že máme jednotlivé činnosti diverzifikované a vzájemně se doplňují, nemuseli jsme propouštět. Provoz autobusových linek byl po celou dobu zajištěn, došlo pouze k mírnému omezení spojů. V zájezdové dopravě jsme ale zaznamenali totální propad poptávky. Všechny zájezdy byly v zásadě ze dne na den zrušeny, propad tržeb činil okamžitě téměř dva miliony korun. Tato situace nadále pokračuje. Zároveň jsme ale mohli zájezdové řidiče využít v oblasti Chebska, kde jsme měli dlouhodobě jejich nedostatek. Část zaměstnanců využila možnost čerpat řádnou dovolenou.

Obrátili jste se s žádostí o pomoc na stát?
Využili jsme v jednotlivých případech takzvaný kurzarbeit u některých kategorií pracovníků v době, kdy se jezdilo v autobusech zdarma a například služeb pokladních a informátorek nebylo potřeba. Tito zaměstnanci tedy byli doma za sto procent mzdy. V okamžiku, kdy se rozhodlo, že se bude znovu za přísných opatření vybírat v autobusech jízdné, bylo možné tyto služby zajistit obratem.

Jak tuto pomoc hodnotíte?
Pomoc státu formou kurzarbeitu je zřejmě jedna z nejúčinnějších. Otázkou je, jak dlouho bude toto opatření platit. Myslím, že by mělo smysl, aby kurzarbeit platil za předem stanovených podmínek trvale. Ostatní formy pomoci státu jsou podle mého názoru méně účinné a například odkladem různých plateb se řešení problému pouze oddaluje. Postupem doby je zřejmé, že stát příliš podpořit postižené organizace a jednotlivce nehodlá. My navíc spadáme do kategorie velkých podniků, a řadu forem pomoci tudíž nemůžeme ani využít.

Uvítali byste jinou formu podpory?
Pro silniční dopravce by byla účinná zejména pomoc formou přímé dotace na vozidlo, snížení daňové zátěže, zrušení nebo snížení silniční daně a spotřební daně na pohonné hmoty, snížení výše DPH u zájezdové dopravy z 21% na 10%, čili sjednotit ji s výší u pravidelné autobusové dopravy. Ztráty silničních dopravců v období krize jsou výrazné, a proto bychom v rámci schválených prostředků v Plánu obnovy EU přivítali podporu na pořízení nízkoemisních a bezemisních vozidel, podpoření výstavby infrastruktury alternativních paliv (plničky, nabíječky), podporu digitalizace, vzdělávání a tréninku pracovníků dopravních firem. Prostě bychom chtěli využít tyto prostředky pro budoucnost.

Co je teď podle vás důležité?
Nejdůležitější je nepodléhat strachu, který je stále politiky i médii šířen. Používat selský rozum a žít normální život. Myslím, že tato doba společnost poučila a jsme dobře připraveni na to, co přijde.

Jak vidíte budoucnost v osobní dopravě?
Toto téma sleduji velmi pečlivě ať již z pozice ředitele dopravní společnosti, nebo z pozice 1. viceprezidenta Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. Několik posledních let se pohybujeme v rozjitřeném prostředí veřejných autobusových soutěží, kdy se zcela mění dosavadní podmínky a rozhodování o budoucnosti veřejné dopravy převzali za odborníky politici a právníci. Každý kraj jde svojí individuální cestou, vypisují se veřejné soutěže s nejasnými podmínkami, které většinou končí na ÚOHS. Některé kraje jdou cestou takzvaných vnitřních provozovatelů, jejichž provoz je výrazně dražší než u vysoutěžených soukromých dopravců. Dopravci jsou tlačeni nevýhodnými smlouvami do role ovládané osoby, vládní nařízení každoročně taxativně navyšuje mzdy - aniž by na ně byly poskytnuty prostředky. Je toho mnoho, co ovlivňuje současnou nervózní náladu ve veřejné dopravě.

Je z toho nějaká cesta ven?
Domnívám se, že je nutné zřídit národního koordinátora veřejné dopravy, který by měl odpovídající pravomoci a nastavil by základní jednotné standardy dopravy pro celou republiku, samozřejmě s určitými místními specifiky pro jednotlivé regiony. A také zajistil propojení jednotlivých krajů a regionů mezi sebou. Osobně ale vidím budoucnost veřejné dopravy pozitivně. V současné době se zpracovává Koncepce veřejné dopravy 2020 – 2025 s výhledem do roku 2030 a již nyní vím, že je předložena spousta dobrých zásad, které mohou současnou veřejnou dopravu stabilizovat a zároveň posunout dále. Ze zákona se jedná o veřejnou službu, a ta by měla být co nejlépe zajištěna, přičemž na konci by měl být spokojený zákazník – cestující.

Karlovarský kraj nyní získal dotaci na pořízení nízkoemisních vozidel. Jak to podle vás ovlivní dopravu v kraji?
Investiční dotace z evropských fondů je určena na nákup 152 nízkoemisních plynových autobusů. Je to netradiční krok objednavatele dopravy, první svého druhu v České republice. Nyní budeme se zvýšeným zájmem čekat, jaké konkrétní autobusy kraj ve veřejné zakázce vysoutěží a jakým způsobem je poskytne stávajícím dopravcům k zajištění veřejné služby. Stejně důležité jako nové autobusy je podle mne ale také rozšíření dopravní obslužnosti regionu tak, aby občané a návštěvníci kraje mohli více využívat veřejnou autobusovou dopravu i ve večerních hodinách a o víkendech. Dále je nutné zavést skutečný integrovaný dopravní systém se zajímavým tarifem pro uživatele a tím podpořit veřejnou dopravu na úkor individuální. Určitě je důležité začít jednat o propojení přeshraniční autobusové závazkové dopravy jak do Bavorska, tak i Saska a také se dobře připravit na dobu po zápisu lázeňského trojúhelníku do seznamu světového dědictví UNESCO, kdy bude veřejná doprava ještě důležitější.

Autobusy Karlovy Vary

  • Společnost Autobusy Karlovy Vary, a.s. vznikla 1.7.2001 oddělením tehdejší divize Sever od společnosti ČSAD Plzeň, a.s. Historicky tak navazuje na národní podnik ČSAD, který vznikl v roce 1949.
  • Společnost má celkem 365 kmenových zaměstnanců a 65 pracovníků na dohody, provozuje celkem 230 autobusů ve všech systémech autobusové dopravy.
  • V současné době je společnost organizačně tvořena Správou společnosti se sídlem v Karlových Varech a Divizemi Cheb, Mariánské Lázně, Sokolov, Vejprtsko, Kadaň, Žatec, Chomutovsko, Mostecká pánev a Šluknovsko.
  • Společnost zajišťuje zejména veřejnou linkovou dopravu v závazku veřejné služby v Karlovarském a Ústeckém kraji. Důležitými činnostmi je také zajišťování provozu městských doprav ve městech Cheb, Aš, Klášterec nad Ohří, Louny, Litoměřice, Lovosice a Varnsdorf. Zajišťuje také cyklodopravu v rámci systému CykloEGRENSIS, lodní dopravu malým plavidlem na řece Ohři pod hradem Loket a provoz výletního autovláčku v Mariánských Lázních.
  • V rámci společnosti také funguje cestovní agentura. Vedlejšími aktivitami společnosti jsou servis autobusů, reklamní činnost, pronájmy nebytových a venkovních prostor a od roku 2008 také provoz autoškoly.
  • Nejčtenější

Prostitutky se z ulic přesunuly do bytů, teď jim pandemie vzala zákazníky

Premium Koronavirus utlumil život v celém Česku. Změny zaznamenaly také ženy, které v ulicích a na privátech nabízejí k sexu...

Zakopejme válečné sekery a začněme jednat, říká lídryně ANO Vildumetzová

Náročný úkol má před sebou Jana Mračková Vildumetzová z hnutí ANO. Jako vedoucí vyjednávacího týmu dává dohromady novou...

Zvládneme to, ale na úkor zdravotníků, tvrdí primář sokolovské interny

Sokolovská nemocnice patří v regionu k zařízením, kde mají covidová lůžka intenzivní péče a denně tu bojují o životy...

Grandhotel Pupp se zavřel nejméně do konce roku, zaměstnance chce udržet

Pětihvězdičkový karlovarský Grandhotel Pupp se rozhodl přerušit provoz a je uzavřený. Udělal to kvůli aktuálním vládním...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Gang prodával kilogramy pervitinu a marihuany, dealerům hrozí až 18 let

Policisté na Chebsku rozbili gang dealerů drog. Zatkli pětici pachatelů, kteří v Karlovarském kraji ve velkém prodávali...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Prostitutky se z ulic přesunuly do bytů, teď jim pandemie vzala zákazníky

Premium Koronavirus utlumil život v celém Česku. Změny zaznamenaly také ženy, které v ulicích a na privátech nabízejí k sexu...

Jsou to básně bez roušky, říká o své první sbírce spisovatel

Vydání své básnické prvotiny Půlnoc ve skladu básní plánoval kraslický rodák Milan Hloušek na letošní jaro. Ze známých...

Karlovarskému spisovateli učarovala doba, kdy v lázních zatrhli swing

Známý karlovarský spisovatel Jaroslav Fikar vydává knihu, která vzpomíná na zlatou taneční éru ve Varech. Přitom...

Zpívající fontána možná na jaře zahraje skladbu z filmu Forrest Gump

Mariánskolázeňskou zpívající fontánu na prostranství před kolonádou by mohla příští rok rozeznít některá z výjimečných...

Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu
Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu

Když se řekne Sunar, co se vám jako první vybaví? Chutné sušené mléko? Není se čemu divit. Sunar a jeho kojenecká výživa tu je pro naše miminka už...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...