S problémy vícenákladů kvůli vývoji cen na trhu se stavebním materiálem se potýkají na všech radnicích.
„Firma nás požádala o navýšení ceny o 2,8 milionů korun bez DPH,“ uvedl místostarosta Ostrova Marek Poledníček.
Takové navýšení nákladů ovšem ostrovští radní neodsouhlasili. Zvlášť v okamžiku, kdy podle Poledníčka před zahájením prací firma chtěla nakoupit materiál dopředu.
Celkové náklady na rekonstrukci hlavního bazénu tak zatím stále zůstávají na částce necelých 49,5 milionu korun. Místostarosta Ostrova nevylučuje, že se firma s žádostí o navýšení ceny obrátí na radnici opakovaně. „V takovém případě o tom znovu budeme rozhodovat. A výsledek nemohu předjímat,“ doplnil Poledníček.
Stále pak platí, že by měl být zrekonstruovaný areál koupaliště bez omezení přístupný se začátkem příští sezony.
Firma odstoupila
Jinde ovšem přinesly obdobné problémy výrazné zdržení investice. Příkladem je Sokolov, kde po vyhlášení výsledků výběrového řízení odstoupila firma, která vyhrála zakázku na rozsáhlou opravu střechy zimního stadionu.
Důvod je nasnadě. Nedokázala garantovat nabídkovou cenu 5,8 milionu korun bez daně, se kterou do výběrového řízení šla. V polovině letošního roku tak vedení města trnulo, zda zakázku vyřídí společnost, která se umístila na druhém místě.
Tento případ měl ovšem jiné rozuzlení. „Výběrové řízení muselo být zrušené,“ uvedl Vladimír Meluzín, mluvčí sokolovské radnice. Tím pádem se ani nepodařilo dodržet původně plánovaný termín opravy střechy v letošním roce.
„V opětovně vypsaném výběrovém řízení zvítězila firma s nabídkovou cenou přibližně 7,1 milionu korun,“ potvrdil Meluzín fakt, že se na druhý pokus cena za dílo radikálně zvýšila.
Navíc se posunula i realizace. „Práce firma odvede v termínu od března do srpna příštího roku,“ doplnil mluvčí.
Nabídka platí měsíc
I na základě zkušeností z tohoto případu se sokolovská radnice rozhodla napříště ceny zakázek připravené před velkým zdražováním stavebního materiálu před schválením zastupitelstvem o pár procent navýšit.
„Tím předcházíme komplikacím v podobě opakování výběrových řízení na dodavatele. Firmy tak jako tak budou o ceny soutěžit a my si budeme vybírat nabídky nejvhodnější pro město,“ zdůvodnil místostarosta Jan Picka.
„Nabídky firem platí maximálně měsíc. Po této lhůtě je prakticky nemožné udržet ceny,“ potvrdil Petr Bursík, náměstek karlovarské primátorky. Ale ve většině případů, s nimiž už se setkal, mají firmy se žádostmi na navýšení ceny za dílo smůlu. „Takovou alternativu nemáme smluvně ošetřenou v podmínkách výběrových řízení,“ vysvětlil náměstek Bursík.
Jiná je podle něj situace třeba u zakázek Ředitelství silnic a dálnic. „Jejich objem je ale výrazně vyšší než v případě zakázek od radnic. Dodavatel služby má v případě, že cena stavebního materiálu vzroste o určité procento, právo požádat o zvýšení ceny. Magistrát ovšem nic takového ve smlouvách nemá,“ dodal Bursík.