„Podstata projektu Babylon spočívala v tom, že v okamžiku, kdy na tísňovou linku 112 zavolal občan z Čech či Německa, na pomoc vyjížděli záchranáři, kteří byli nejblíže bez ohledu na to, zda jde o českou nebo bavorskou posádku,“ řekl k principu příhraniční spolupráce hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek.
Partneři se po vyhodnocení projektu podle něj budou bavit o tom, že by bylo možné jej aplikovat po celé délce společné hranice kraje a sousedních německých regionů.
Podle Radka Hese, mluvčího Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje, má komunikační systém Babylon hned tři aspekty. „Pokud si žádáme záchranku ze sousedního státu, veškerá data o zásahu se automaticky překládají do němčiny,“ přiblížil první z nich Hes.
Druhý z aspektů je, že záchranky na obou stranách hranice sdílejí polohu svých vozidel v příhraničí. A v neposlední řadě je prostřednictvím Babylonu možné v případě, že česká záchranka odváží pacienta do Německa, možné předat avízo německému operačnímu středisku se všemi daty.
„Tedy o jakého pacienta jde, jaké má problémy a kdy dorazíme do německého zdravotnického zařízení. Samozřejmě systém funguje i obráceně,“ doplnil Radek Hes.
Mezinárodní spolupráce má ovšem i svá úskalí, která je ovšem podle Hesových slov nutné řešit na vyšších úrovních.
„Mezinárodní smlouva je nastavená na okamžiky, kdy soused nemá síly a prostředky k rychlému zásahu a v případech mimořádných událostí. Když ale ošetříme německého pacienta, musíme ho odvézt do nejbližšího zdravotnického zařízení na našem území. České zdravotní pojišťovny neznají transport do Německa. Takový výjezd nám nezaplatí,“ vysvětlil mluvčí krajské záchranky.
Problémy jsou na Ašsku
Nejmarkantnější je tento problém na Ašsku. „Když se tam stane třeba vážná dopravní nehoda, aktivujeme Leteckou záchrannou službu. Než se ale pacient dostane do zdravotnického zařízení, uplynou i tři hodiny. Přitom by sanita mohla za 20 minut být v nedalekém Hofu, kde mají traumacentrum. Možnost odvézt tak českého pacienta ovšem není, poslední slovo mají vždy pojišťovny,“ řekl mluvčí krajské záchranky.
Rozšíření systému Babylon na zbylou část regionu by ale podle Hese mohlo přinést výrazné urychlení zásahů u mimořádných událostí, jakou byla například vlaková havárie u Perninku z července roku 2020. „Tehdy jsme využili aktivaci německých složek přes horskou službu,“ řekl.
Horská služba spolupracuje s kolegy z německého Bergwachtu už řadu let. Miroslav Račko, náčelník krušnohorských záchranářů, vnímá tuto spolupráci veskrze pozitivně.
„Co se praktické stránky týká, máme síť předávacích bodů ať už na stanicích, nebo přímo v terénu. Zraněné německým kolegům předáváme v našem vybavení, které se nám vrací zpět,“ uvedl Račko.
Vedle toho obě záchranné složky spolupracují i při nácviku akcí a doškolování zaměstnanců. Větší hustota provozu je přitom podle Račka ve směru z Čech do Německa. Je to dané tím, že turistů z Německa přijíždí podstatně více než Čechů opačným směrem.