Krejcarová lávka přes řeku Ohři stále není dokončená, navíc bude dražší

  • 2
Ani zatím poslední termín dokončení Krejcarové lávky v Sokolově nevyšel. Stavba měla být hotová do 17. ledna. Nové datum otevření lávky nedaleko kláštera zatím není známé. Na radnici ale doufají, že by to mohlo být z jara letošního roku.

Stavba přitom de facto začala v září 2019, kdy byla stará lávka uzavřená pro pěší a poté zdemolovaná. Důvodem dalšího prodlení je podle mluvčího ministerstva financí Filipa Běhala žádost zhotovitele stavby o prodloužení termínu dokončení a o navýšení ceny kvůli nedostatkům v projektu, růstu cen energií a stavebních prací.

„Zhotovitel požádal o změnu závazku ze smlouvy kvůli malým technickým nedostatkům u zábradlí a jedné z bočních ramp a zároveň žádá o navýšení ceny díla kvůli inflačnímu růstu cen energií a stavebních prací,“ řekl pro ČTK mluvčí ministerstva financí.

To je hlavním investorem projektu. Ministerstvo se nyní žádostí zhotovitele zabývá v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.

Zmiňovaným nedostatkem u jedné z bočních ramp je její kmitání, které odhalila zatěžkávací zkouška lávky. Projektant nyní chystá opatření na odstranění tohoto problému. Vzhledem ke komplikacím není podle Běhala možné jednoznačně určit nový termín otevření lávky pro veřejnost.

Sokolov musí přidat deset milionů korun

Ministerstvo financí je většinovým investorem nové Krejcarové lávky. Stavbu hradí ze státního programu určeného k zahlazování následků důlní činnosti v Ústeckém a Karlovarském kraji. Původně kalkulované náklady počítaly s 58 miliony korun. Ty reálné se ale blíží už 70 milionům.

I když se Sokolov na stavbě Krejcarové lávky podílí jen jako menší investor, i jeho část financování se výrazně zvýšila. „Je to nárůst o více než deset milionů korun,“ potvrdil Petr Kubis, starosta Sokolova.

Aktuálně na radnici řeší osvětlení lávky, které se prodraží o více než půl milionu. „Kvůli vzrůstajícím cenám ocele, ze které lávka je, zaplatíme za materiál o 2,4 milionu korun navíc,“ doplnil starosta. Krejcarová lávka přes Ohři je pro město důležitou spojnicí mezi historickým centrem s lokalitou Jižní lom.

Napravují se nepřesnosti v projektu

Původní konstrukci zhotovitel zdemoloval na konci roku 2020, v roce 2021 začala výstavba nové. Tu poznamenala jak koronakrize, tak dopady války na Ukrajině.

Problémy, které vedly k navýšení finančního podílu města, řešila radnice od samého počátku. Projekt například počítal s takovou výškou konstrukce lávky, která by byla v kolizi s parovodem. Projektant podle místostarosty Jana Picky rovněž opomenul do návrhu začlenit také zábradlí u napojení z cyklostezky.

Lávka pro pěší je navržena jako ocelový zavěšený most o třech spojitých polích s horní mostovkou. Celá ocelová konstrukce lávky je nad úrovní stoleté vody. Její celková délka je 141 metrů.