„Přípravné třídy jsou důležité a mají smysl. V odlehlejších lokalitách kraje mnohdy vyrůstají děti v jiných kulturních a životních podmínkách. Často nejsou zralé, řádně rozvinuté nebo mají nějaký hendikep. Právě přípravná třída je nejlepší způsob, jak děti co možná nejlépe na školu připravit,“ potvrdila Ivana Tvrdoňová, zástupkyně ředitelky Pedagogicko-psychologické poradny Karlovy Vary.
Podle Tvrdoňové je největší benefit „přípravek“ v tom, že učitelé se věnují předškolákům intenzivně, poznají nedostatky a pracují na nápravě.
„Mateřská škola je spíše o tom, že si děti hrají. Přípravě na školu se věnují jen dodatkově. Škoda, že přípravných tříd je málo. V našem kraji je více děti cizinců, které tu pomoc také velmi potřebují,“ uvedla Ivana Tvrdoňová.
Děti si vytvářejí kladný vztah k učitelům
Právě fakt, že děti z přípravných tříd jsou na školní docházku velmi dobře připravené, je důvodem, proč mnohé školy, a často i ty z odlehlejších oblastí regionu, o takové třídy velmi stojí. Základní škola ve Skalné na Chebsku ji rodičům nabízí už druhý rok.
„Program v přípravné třídě je velmi podobný poslednímu ročníku školy mateřské. Nejedná se tedy o klasickou výuku,“ uvedla tamní učitelka Barbora Francková.
Třída je přímo ve škole. Děti tak mají možnost se adaptovat na školní prostředí, vytvořit si kladný vztah a důvěru k pedagogům a ostatním spolužákům.
Ve třídě může být maximálně 15 dětí
„Prostor je přizpůsobený potřebám dětí. Děti se hravou formou učí dovednosti, které budou v základní škole potřebovat. Rozvíjíme nejrůznější oblasti jejich osobnosti, třeba matematické představy, zrakové a sluchové vnímání, časovou i prostorovou orientaci a další. Věnujeme se logopedickým cvičením, přípravě na psaní, čtení a grafomotorickým cvičením,“ řekla Francková.
Podle ředitelky skalenské základní školy Martiny Turečkové jsou benefity přípravné třídy nesporné.
„Je to třída, která stojí někde na pomezí. Není to školka, ale ani škola. Zásadní je individuální přístup učitele, protože ve třídě může být nanejvýš 15 předškoláků. Dětem poskytujeme svačiny, obědy a odpolední školní družinu,“ podotkla ředitelka Turečková.
Založit „přípravku“ není úplně jednoduché
V příštím školním roce chce třídu zachovat a volná místa nabídnout i malým školám v okolí. Děti z okolních obcí, kterým odborníci doporučí odklad, by tak mohly přípravný ročník absolvovat právě ve Skalné. Pro jejich kmenové školy to bude výhodnější, než aby zřizovaly přípravnou třídu samostatně.
„Založit takovou třídu není jednoduché. Musí ji navštěvovat minimálně 10 dětí, přičemž maximum je 15. Škola musí mít pro tyto děti k dispozici vhodný prostor a také pedagoga, který by se výuky ujal,“ doplnila Martina Turečková.