Studenti se vrátili také do chebského gymnázia.

Studenti se vrátili také do chebského gymnázia. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Návrat do lavic, testy a maturity. Je to obtížné, říkají ředitelé škol

  • 1
Střední školy v Karlovarském kraji jsou od tohoto týdne opět plné studentů. Učitelé teď musejí zjistit, nakolik byla dosavadní výuka na dálku úspěšná. Zároveň ale začaly státní maturity. To návrat do lavic, který navíc doprovází povinné testování na covid, značně zkomplikovalo.

„Ta kombinace nástupu do škol, testování na covid a maturit je hodně nešťastná,“ potvrdil ředitel Integrované střední školy technické a ekonomické v Sokolově Pavel Janus. 

Zatím rovněž není jasné, na jaké úrovni jsou znalosti dětí, které se do školy vracejí po měsících distanční výuky. To učitelé teprve opatrně zjišťují.

„Ministerská doporučení respektujeme, ale drobně jsme si je upravili. Možná nebudeme hodnotit tak přísně a kategoricky, ale nějaké hodnocení na konci roku mít musíme. Bez toho to nejde,“ doplnil ředitel.

Podle jeho slov dostalo při výuce na dálku nejvíc zabrat praktické vyučování. Odborný výcvik nebyl plnohodnotný.

„Zjišťuji, že žáci mají nedostatky, které by v této době už běžně mít neměli. Další oblastí, která dostala na frak, je odborné vzdělávání. Například v rámci technického kreslení nebo programování se studenti museli neustále prokousávat novou látkou. To bylo pro ně velmi obtížné. Budeme muset nejprve zjistit, jak jsou na tom a kde přesně můžeme s dalším učivem navázat,“ dodal. 

Maturanti podle ředitele Januse letos naplno využívají úlev, které ministr školství nabídl. Sáhlo po nich na 90 procent studentů posledního ročníku.

Znalosti z distanční výuky se teprve ukážou

Obtížnou situaci s návratem studentů, maturitami a testováním měli rovněž na Gymnáziu v Chebu. „Ale zvládli jsme to. Český učitel zvládne všechno,“ okomentoval situaci s nadsázkou tamní ředitel Jaroslav Kočvara. 

Úroveň znalostí po ukončení distanční výuky se podle něj ukáže až v průběhu následujících týdnů. První školní týden zde mají studenti jen adaptační. To znamená, že známku, která se jim nelíbí, přijmout nemusejí.

Rovněž tady se rozhodla využít úlevy při maturitách většina studentů. K ústnímu zkoušení z češtiny a cizího jazyka se přihlásilo jen mizivé procento maturantů.

Na kolizi návratu studentů a maturit si stěžují i na Střední pedagogické škole, gymnáziu a vyšší odborné škole Karlovy Vary. Výuku bylo třeba kvůli maturitám přeorganizovat, zbývající ročníky vyrazily na konsolidační setkání mimo školu.

„Co se týče distanční výuky, troufám si říct, že by s tím neměl být zásadnější problém,“ konstatoval ředitel Bohuslav Peroutka. 

Podle jeho slov škola bude respektovat doporučení ministerstva. „Ale aby učitelé neznámkovali, tomu se po adaptačním období nevyhneme. Budeme muset zjistit, jak jsou na tom studenti se znalostmi, kolik z té distanční výuky pobrali a soustředíme se na upevňování vědomostí. Ověřování však nemusí být jen formou obávaných testů a písemek. Myslím, že naši učitelé znají i jiné metody, jak zjistit úroveň znalostí po distanční výuce,“ dodal ředitel.

Masivní testování znalostí studentů nechystají ani na Gymnáziu Sokolov. „Studenti toho mají dost. Bylo to pro ně náročné, nebudeme je přehnaně dusit. Od příštího týdne třída může psát nanejvýš jeden test denně. Jak jsou na tom žáci se znalostmi, uvidíme asi až na konci června,“ odhadl ředitel Jiří Widž. 

Potvrdil, že i v Sokolově maturanti ve velkém využili úlev. Díky tomu se zkrátí i doba maturit. „Zkoušek je letos díky úlevám méně. Zvládneme je odhadem tak za dva dny,“ dodal ředitel.