Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Inkluze nám toho víc vzala, než dala, míní ředitelka speciální školy

  11:44
Po takřka dvou letech fungování hodnotí ředitelka Základní školy praktické a speciální v Chebu a dlouholetá kantorka Miloslava Hartmannová projekt inkluze, neboli společného vzdělávání dětí zdravých a dětí s hendikepy, jako nepřipravený, neověřený a finančně náročný.

Miloslava Hartmannová, ředitelka Základní školy praktické a speciální v Chebu. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Inkluze podle ní nepřinesla takřka nic dobrého - nejsou spokojeni rodiče žáků na základních školách, nejsou spokojeni ani učitelé, i když to většinou neřeknou.

„Mají spoustu administrativy navíc a neúměrně jim narostly přípravy. A nakonec nejsou spokojeni ani žáci. Zkrátka inkluze nám toho víc vzala, než dala,“ myslí si Miloslava Hartmannová.

Co vám inkluze vzala?
Vzala nám školní vzdělávací program pro žáky s lehkým mentálním postižením, který ministerstvo školství bez pardonu zrušilo. Znamená to, že učíme podle stejného programu jako běžné základní školy, pouze učivo si můžeme upravit na minimální úroveň. Kromě toho jsme se museli také přizpůsobit učebnímu plánu běžné základní školy, což znamená například cizí jazyk od 3. třídy. Jenže naši žáci ve 3. třídě sotva čtou a píšou česky!

Uvádíte, že ve vyučování přibyly hodiny naukových předmětů na úkor pracovního vyučování. Je to problém?
Velký. Naši žáci se nevydrží několik hodin v kuse vzdělávat. Pracovní vyučování je pro ně velmi důležité nejen jako příprava na budoucí povolání a život, ale je to také příležitost, jak si během vyučování odpočinout.

Jaké další komplikace novinka přinesla?
Vzala nám možnost vzdělávat děti s mentálním postižením spolu s dětmi, které mají jiné postižení. Vyhláška totiž určuje, že pokud dítě není mentálně postižené, musí být v jiné třídě. Ale pouze na našem typu školy. Na běžné základní škole se mohou učit všichni dohromady. Tam se jedná o takzvané Společné vzdělávání.

Co to pro vás znamená?
Komplikace. Pokud má dítě například poruchu sluchu, musí se vzdělávat ve speciální třídě. A opět pozor, na našem typu školy a ve speciálních třídách, které jsou i na běžných školách, musí být tato třída složena pouze z dětí s vadou sluchu. Nebo všechny děti ve třídě musí mít poruchu řeči, či těžkou poruchu chování. A teď si představte, že máte například třídu dětí, které špatně mluví. Jak se mají učit mluvit správně, když jejich spolužáci mluví často ještě hůř, než oni sami? Vyhláška, která to nařizuje, je nesmyslná a v praxi je to organizačně neřešitelné. Myslím, že v podstatě má nová vyhláška a celé „slavné“ společné vzdělávání jeden jediný cíl - zlikvidovat náš typ školy.

Co vás ještě zatěžuje?
Administrativa. Museli jsme si vytvořit zcela nový učební plán. Máme organizační problémy. Abychom vyhověli vyhlášce, máme v současné současné době čtyři takzvané malotřídky, kdy se v jedné třídě učí několik ročníků. Další problém je, že děti s lehkým mentálním postižením musí každoročně absolvovat psychologické vyšetření. Výsledky vyšetření v podobě doporučení ke vzdělávání my musíme prostudovat, vyzvat rodiče, aby se dostavili do školy, vše s nimi zkonzultovat a vysvětlit jim závěry, které jsme ani sami nevytvořili, a nechat je doporučení podepsat. Každoročně se to v naší škole týká stovky žáků, dalších šest desítek dětí se středním a těžkým postižením musí takové kolečko absolvovat jednou za dva roky.

Pozorujete po zavedení inkluze ještě další změny?
Enormně se nám zvýšil počet žáků s poruchami chování. Pokud takového žáka běžná škola nezvládá, poradenské zařízení bez problému napíše doporučení ke vzdělávání na naši školu. Naopak žáci s mentálním postižením jsou k nám zařazování až tehdy, když na běžné škole totálně selžou. Nejčastěji k nám přestupují na druhém stupni, kde už učivo nezvládají. Na rovinu musím říct, že většinou neumí ani to, co naši žáci v souběžném ročníku. Potvrdím to na příkladu. Tento týden k nám nastoupili dva prvňáci, kteří po osmi měsících v běžné škole umí jedno písmenko, neumí sčítat do pěti a malé znalosti mají i v prvouce. V běžné první třídě nemá pedagog šanci věnovat se individuálně jednomu dítěti, které nezvládá učivo. Jenže ono potřebuje úplně jinou rychlost, jiný přístup, jiné metody. Na našem typu školy se tempo výuky přizpůsobuje možnostem žáků. Od toho jsou u nás speciální pedagogové, kteří mají zkušenosti a vědí, jak s takovými dětmi pracovat.

Mluvila jste o tom, že některé děti během roku takzvaně „ochytří“. Co si pod tím mám představit?
Časté psychologické přešetřování způsobuje, že se dítě najednou jeví v hodnocení o chlup lépe než při předcházejících sezeních. My ho pak musíme zařadit do jiného vzdělávacího programu, tedy do jiné třídy, nebo doporučit rodičům přeřazení na běžnou základní školu.

A odcházejí takové děti?
Většinou ne, jsou u nás spokojené a rodiče s přestupem nesouhlasí. Stalo se však, že loni v pololetí matka svého syna po takovém přezkoumání přeřadila do paralelního ročníku běžné školy. U nás patřil k nejlepším žákům, ale tam najednou nezvládal, nestíhal, nudil se, jeho chování se velmi zhoršilo, začal dokonce chodit za školu. Už v květnu jsme tu měli maminku zpátky se žádostí, abychom synka opět zařadili k nám. Dnes je zpět a vážnější problémy s ním nejsou.

Školy však díky inkluzi získaly například asistenty pedagogů...
Jenže řada z nich je nezkušená, učitelé s nimi často neumí pracovat, protože je to nikdo neučil a nikdo je metodicky nevede. Pokud ministerstvo školství chtělo řešit inkluzi za pomoci asistentů, mělo nejdříve vytvořit školy pro asistenty, protože podle mého by každý z nich měl mít středoškolské pedagogické vzdělání. Teprve poté by se absolventi těchto škol měli zapojovat do výuky. Kromě toho se ukazuje, že žáci, kteří přešli na naši školu a měli dříve asistenta, nejsou tak samostatní, jako naši žáci se stejným postižením. Příliš se na asistenta spoléhají, a to často i při zkoušení či testech. A opět musím zmínit zajímavost. Náš typ školy nemá na financování asistenta pedagoga nárok. V tomto nám ale vychází kraj vstříc a financuje jej ze své rezervy.

Ministerstvo také deklarovalo, že pošle peníze na pomůcky, aby mohli učitelé se znevýhodněnými dětmi lépe pracovat. Přišly?
Ano, ale protože nebyl model podpůrných opatření ověřen v praxi, došlo k tomu, že finanční prostředky byly dost často použity neuváženě. Dokonce bych se nebála říct, že se jimi mrhalo. Pak najednou došly a opět stejná písnička. Školy našeho typu na ně nemají nárok.

Jak hodnotíte spolupráci ministerstva školství při přípravě projektu?
Sešli jsme se mnohokrát u kulatého stolu, mluvili jsme s ministryní Valachovou i s jejím náměstkem a pozdějším ministrem Štechem. Jednání byla vstřícná, ujasnili jsme si názory, v řadě věcí nám dali za pravdu. Jenže pak jsme najednou ke svému překvapení zjistili, že všechny naše připomínky na zlepšení situace se jaksi vypařily, přišly vniveč. Nikdo je nikam nezapracoval. Všechny ty podněty a zkušenosti jsme psali zbytečně. Když se tak nad tím zamyslím, mám pocit, že to vše směřuje k jedinému. Potichu zrušit náš typ škol. Pro zajímavost, v Plesné už byla speciálka zrušena, v Karlových Varech se změnila na základní školu se speciálními třídami. Podobně postižených škol bude více. Zdá se, že ta obava, kterou jsem vyjádřila už při samotném startu projektu inkluze, se naplňuje. Pokud nechceme, aby k tomu došlo, je potřeba, aby se běžné základní školy začaly bránit. A aby se nechali slyšet i rodiče.

  • Nejčtenější

Prostitutky se z ulic přesunuly do bytů, teď jim pandemie vzala zákazníky

Premium Koronavirus utlumil život v celém Česku. Změny zaznamenaly také ženy, které v ulicích a na privátech nabízejí k sexu...

Zakopejme válečné sekery a začněme jednat, říká lídryně ANO Vildumetzová

Náročný úkol má před sebou Jana Mračková Vildumetzová z hnutí ANO. Jako vedoucí vyjednávacího týmu dává dohromady novou...

Zvládneme to, ale na úkor zdravotníků, tvrdí primář sokolovské interny

Sokolovská nemocnice patří v regionu k zařízením, kde mají covidová lůžka intenzivní péče a denně tu bojují o životy...

Grandhotel Pupp se zavřel nejméně do konce roku, zaměstnance chce udržet

Pětihvězdičkový karlovarský Grandhotel Pupp se rozhodl přerušit provoz a je uzavřený. Udělal to kvůli aktuálním vládním...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Gang prodával kilogramy pervitinu a marihuany, dealerům hrozí až 18 let

Policisté na Chebsku rozbili gang dealerů drog. Zatkli pětici pachatelů, kteří v Karlovarském kraji ve velkém prodávali...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Zloděje v obchodě zastavil alarm, muž vzteky rozmlátil bezpečnostní rám

Ve vazbě skončil zloděj, který si vybíjel zlost na bezpečnostním rámu v obchodě ve Františkových Lázních na Chebsku....

O očkování proti chřipce je velký zájem, vakcína ale nevystačí pro všechny

O očkování proti chřipce je v Karlovarském kraji nebývalý zájem. Vakcíny výrobci do republiky sice poslali a už se...

Odsun Němců bude ještě dlouho důležité téma pohraničí, míní historik

Premium Proč karlovarský region v mnoha ohledech zaostává za vnitrozemím? Vysvětlení může nabídnout pohled do doby před 75...

Grandhotel Pupp se zavřel nejméně do konce roku, zaměstnance chce udržet

Pětihvězdičkový karlovarský Grandhotel Pupp se rozhodl přerušit provoz a je uzavřený. Udělal to kvůli aktuálním vládním...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...