Čtvrtek 19. května 2022, svátek má Ivo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 19. května 2022 Ivo

Tlačíme na to, aby se okolo Ostrova stavěla čtyřproudá silnice, říká radní

  12:02
Pět tisíc automobilů denně v době koronakrizových opatření. V minulosti nebylo výjimkou, že po silnici I/13, která spojuje Karlovarský kraj s Ústeckým, projel za den i dvojnásobný počet vozidel. Přestože na papíře již existují návrhy nové, kapacitnější silnice, podle radního a prvního náměstka hejtmana Karlovarského kraje Jana Bureše si na ni lidé musejí ještě počkat.

Jan Bureš, radní a náměstek hejtmana Karlovarského kraje. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

V minulosti se spekulovalo o mnoha variantách. Komunikace nad řekou, nebo tunel. Existuje nějaká proveditelná možnost, jak posílit silnici I/13?
Potřebujeme dostat jednu klíčovou věc ke schválení, respektive aby byla přijata. A to, aby nová silnice byla čtyřproudá. Protože kapacita tak, jak se pohybuje množství dopravy v tuto chvíli, a náklady, které jsou spojené s rekonstrukcí, tak tyto ukazatele říkají, že čtyřpruh je moc, je nadbytečný. Tlačíme proto na ministerstvo, aby se nebral jenom úsek z Ostrova, do Perštejna, ale aby se třináctka vzala od Karlových Varů až do Liberce a počítalo se s ní jako s podkrušnohorskou magistrálou. V takovém případě by už kapacita dopravy díky velkým aglomeracím podle našeho názoru na čtyřpruh vycházela. Stejný problém jsme mimochodem měli s dálnicí D6. Ta taky z Karlových Varů do Řevničova jako čtyřpruh nevycházela. Ministerstvo nakonec spočítalo celý úsek z Karlových Varů až do Prahy. A pak už to vycházelo. To samé potřebujeme u třináctky. Drobný krok k tomu se povedl v loňském roce, kdy se dělala nová studie. Tu už Ředitelství silnic a dálnic zadalo i ve variantě čtyřpruhu.

Máte pro to i nějaké argumenty?
Předně nám přijde zbytečné, aby v okamžiku, kdy z Karlových Varů do Ostrova už čtyřpruh je, nepokračoval dál. Snažili jsme se argumentovat i tím, že vzniká průmyslová zóna Ostrov Nord, kde sami investoři po dokončení odhadují pohyb tisíc kamionů denně. Ne všechny přitom pojedou na Karlovy Vary. Spousta jich bude směřovat i na sever. Každopádně jsme ministru dopravy napsali, že chceme být přítomni rozhodování, abychom mohli argumentovat.

Počítá se už dnes s nějakým konkrétním řešením, nebo je to na úrovni, že je rozhodnuto o čtyřpruhu, ale nikdo zatím neví, kudy povede?
Existuje takzvaná vyhledávací studie. Existuje varianta se dvěma i čtyřmi jízdními pruhy. Ale jenom pro úsek Ostrov – Smilov. My bychom však potřebovali, aby to bylo na všechny úseky, a hodnotilo se to jako liniová stavba.

A trasa nové komunikace?
Varianty jsem viděl. Ta nejpravděpodobnější se jeví tak, že za Damicemi by se nezatáčelo směrem k Hornímu Hradu, ale komunikace by se narovnala až za Stráž nad Ohří. Chvíli na pravém, chvíli na levém břehu řeky. Pár mostů tam je. Druhá varianta je tunel.

Nakolik reálná je možnost, že by se ten pravděpodobnější návrh mohl realizovat, a kdy?
Argument z centra bude určitě jednoduchý – ještě nemáte D6, tak nebudeme začínat se třináctkou. Doufám ale, že po roce 2025 by se i tato možnost mohla dostat do reálnějších obrysů – výkupy pozemků, získávání stavebních povolení na jednotlivé úseky a podobně. U třináctky ale narážíme na problém, který je globální pro celou Českou republiku. Mnohdy se totiž se změnou na postu ministra mění strategie. Pro politiky by bylo přijatelnější, kdyby věděli, že v nějakém čase, třeba za deset patnáct let, přijde na danou stavbu řada. Kvůli podobným problémům nemáme třeba páteřní dálnici na České Budějovice, nemáme kus z Brna na Vídeň. Rozestavěných úseků je dost a dost. Říkám si, a možná je to kacířská myšlenka, proč neudělat ústavní zákon a v něm určit dopravní priority. Kdyby byl přijatý dejme tomu před dvaceti lety, myslím si, že by se v okamžiku dokončení jednoho kompletního úseku všechny síly vrhly na další. Teď se něco připraví, začne stavět, přeruší, zakonzervuje a za pět let se k tomu někdo jiný vrátí. Je to marná práce pořád dokola. A stojí to hodně peněz.

  • Nejčtenější

Slavil jak divý, až uznal, že to trochu přehnal. Flek hraje o cizinu

Stejně jako loni i letos rychlonohý Jakub Flek vstřelil gól v prvním českém zápase mistrovství světa. Kdyby dál...

Žena při chůzi sledovala mobil a narazila do sloupu, pomohli strážníci

Nepozornost se vymstila mladé ženě, která procházela karlovarskou třídou T. G. Masaryka. Dívala se do mobilního...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Klukům ukážeme, jak se vozí medaile, vtipkuje Černoch z české stříbrné party

Jiří Černoch je jedno z největších překvapení mezi českými reprezentanty. Vždyť své místo na soupisce uhájil třeba i...

Policie dopadla vězně, který uprchl z nestřeženého pracoviště u Karlových Varů

Policisté dopadli muže, který v pátek 13. května odešel z nestřeženého pracoviště v Otovicích u Karlových Varů.

Ceny plynu se už budou pohybovat vysoko, říká Pavel Tomek ze SUAS Group

Stoupající ceny plynu i elektřiny nutí k úsporným opatřením. Jak však reagovat v okamžiku, kdy je strategie firmy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Bez plynu by se okamžitě zastavila výroba v porcelánce i sklárně

Tradiční výrobci z Karlovarského kraje jsou odkázaní na zemní plyn. Pokud by ustaly jeho dodávky, prakticky okamžitě by...

Karlovarský kraj má stále málo lékařů, mladé chce motivovat už ve škole

Kritický nedostatek praktických lékařů a zubařů bude muset řešit Karlovarský kraj. Vyplývá to z výsledků jednání vedení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sliby podniků nezabraly, bary v centru Varů budou muset zavřít dřív

Memorandum o zajištění pořádku, které podepsalo vedení Karlových Varů s bary v centru města, k nápravě nevedlo....

Ceny plynu se už budou pohybovat vysoko, říká Pavel Tomek ze SUAS Group

Stoupající ceny plynu i elektřiny nutí k úsporným opatřením. Jak však reagovat v okamžiku, kdy je strategie firmy...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Bez nebezpečných injekcí do penisu si dnes nic nevyděláte, říká pornoherec

V posledních letech se ve videích pro dospělé objevuje další nerealistický prvek – hodiny trvající erekce. Pornoherec a...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...