(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Šula, MAFRA

Týden dovolené navíc či rozšíření řidičáku. Dopravci loví řidiče autobusů

  • 3
Brigádníky nejrůznějších profesí, včetně doktora práv nebo referenta, mohou cestující potkat za volantem autobusů karlovarské MHD. Nedostatek řidičů jsou totiž dopravci nuceni řešit formou brigád. Jenom v Karlových Varech chybí do ideálního stavu 15 šoférů. Dopravní podnik se je snaží nalákat na nejrůznější bonusy.

 „Pokud se nám řidič takříkajíc upíše na tři roky, zdarma mu zprostředkujeme rozšíření řidičského průkazu na autobus,“ popsal jeden z mechanismů náboru nových řidičů ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary Lukáš Siřínek. „V současné době máme v kurzech čtyři lidi,“ doplnil.

Příklady benefitů

  • týden dovolené navíc
  • příspěvek zaměstnavatele na důchodové pojištění
  • možnost získat zdarma řidičský a profesní průkaz (dopravce většinou váže na nutnost „upsat se“ na tři roky)
  • zvýhodněné jízdné na linkách dopravce jak pro zaměstnance, tak pro rodinné příslušníky

S nedostatkem řidičů se potýká i společnost Autobusy Karlovy Vary. Akutní problémy řeší její ředitel Zdeněk Suchan zejména na Chebsku. Tam je způsobují zejména kamionoví dopravci na druhé straně hranice.

„A pak je tady fenomén FlixBus. I tato společnost nám přetahuje řidiče,“ posteskl si Suchan.

Pod hlavičkou Autobusů Karlovy Vary jezdí v současné době na tři stovky řidičů. Kmenových zaměstnanců má přitom dopravce asi 260.

„Potřebovali bychom přibližně 15 dalších,“ řekl Suchan. I jeho firma nabízí novým lidem možnost bezplatného rozšíření řidičského oprávnění a zajištění takzvaného profesáku.

„Hlavním bonusem pro letošní rok je ale navýšení mezd o 20 procent. Naši řidiči tak v průměru najdou na výplatní pásce o šest tisíc korun více, mzda některých tak činí 28 až 30 tisíc korun, což dříve nebývalo,“ pochlubil se Suchan.

Ani tento krok však ke kýžené stabilitě ve firmě zatím nevede. A tak propad řidičů v generaci 30 až 45 let řeší dopravce i angažováním důchodců. „Každý člověk, který pro nás chce pracovat, je perspektivní,“ doplnil Suchan.

Finančně přilepšit chce svým řidičům i Lukáš Siřínek. Dopravce zajišťuje nejen provoz městských autobusů, ale v rámci Integrované dopravy Karlovy Vary také meziměstských. A šoféři si na linkách mimo Karlovy Vary vydělají víc než popojížděním po krajském městě.

„V požadavcích na příští rok je navýšení mezd městských řidičů o 5 200 korun, čímž by se tento rozdíl vymazal,“ řekl ředitel dopravního podniku.

Tento krok ovšem musí posvětit jediný akcionář společnosti, kterým je město Karlovy Vary. Pokud by se ale nepodařilo záměr prosadit, hrozí podle Siřínka i stávka řidičů. „Tuto možnost už naznačili naši odboráři,“ varoval ředitel.

Karlovarský dopravce do budoucna plánuje rozšíření flotily ekologicky čistějších autobusů. V příštím roce chce nakoupit 10 nových vozů na CNG, poohlíží se ale i po elektrobusech. „Bez dotačního titulu ovšem nemá o možnosti jejich provozu cenu uvažovat,“ dodal Lukáš Siřínek.