Porcelánka Rudolf Kämpf v Loučkách vsadila na tradiční výrobu.

Porcelánka Rudolf Kämpf v Loučkách vsadila na tradiční výrobu. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Porcelánka v Loučkách se vrací k ruční malbě. Boduje s ní v Rusku

  • 0
Vedení porcelánky Rudolf Kämpf v Loučkách na Sokolovsku vsází na tradiční ruční práci. Její podíl na celkové produkci se má postupem času zvyšovat. Největší zájem o ni mají v Rusku.

V hale porcelánky se líně otáčí karusel z roku 1938, na němž se vezou formy s ručně litým porcelánem. Pohoda, klídek, žádný stres. Jakoby se u Rudolfa Kämpfa zastavil čas. Tento prvotní dojem je ale mylný. Porcelánka rok od roku zvyšuje produkci. A do budoucna se chce více zaměřit právě na ruční výrobu.

„Na produkci naší firmy se podílí 120 zaměstnanců,“ řekl Petr Kovylin, generální ředitel porcelánky Rudolf Kämpf. Výroba v Loučkách běží od roku 1907.

„Porcelánka jako taková byla postavena už v roce 1905, ale licenci získala 19. června 1907. To je oficiální datum vzniku značky Rudolf Kämpf,“ upřesnil Kovylin. Firma je známá svým ozdobným porcelánem, jeho produkce činí asi polovinu výrobní kapacity. Specialitou je pak ruční malba na porcelán.

„Tento způsob zdobení porcelánu praktikujeme už řadu let. Ale doposud ne v takovém měřítku, v jakém bychom chtěli. Porcelán jako takový vyrábíme z 90 procent rovněž ručně, v halách nenajdete žádný automat, jenom poloautomaty. A bylo by špatné dávat na porcelán jenom potisk. Troufám si říct, že by to byla hanba. Trochu jsme proto přehodnotili priority a ruční malbu jsme začali dělat více,“ vysvětlil generální ředitel.

Porcelánka se vrací k ruční malbě

Před rokem proto začali v Loučkách intenzivně využívat práce malířek porcelánu. A dnes tímto způsobem zdobí přibližně deset procent celé produkce.

„A do konce letošního roku chceme tento poměr zvýšit na 40 procent,“ představil cíle pro letošek Kovylin. Konečným cílem je pak až 60 procent ruční malby.

„Potom stoprocentně jako porcelánka přežijeme. A nejen přežijeme! Budeme hrdě kráčet po české zemi s porcelánem české výroby,“ naznačil ředitel.

„Vzhledem k tomu, že preferujeme ruční výrobu, jsme daleko pružnější. Můžeme proto reagovat na aktuální situaci trhu. To je naše výhoda,“ doplnil Petr Kovylin.

Pružnost dokumentoval příkladem z praxe. „Obrátil se na nás jeden zákazník s velice specifickým požadavkem. Potřeboval vyrobit vázu ve stylu porcelánu ze 17. století. Potřeboval ji vyrobit za tři měsíce, což byl pro nás šibeniční termín. My jsme to zvládli za dva. Chtěli jsme si dokázat, že to zvládneme. A je to skutečně unikát, který ještě v Česku nikdo nevyrobil. Je to totiž váza z porcelánu s prvky zlacené mosazi,“ pochlubil se jedním z unikátů z produkce porcelánky Petr Kovylin.

Průmyslově vyrábějící porcelánky uvádí produkci v tunách. Tuto míru ovšem Petr Kovylin neuznává. „Nemůžete vážit ručně vyráběný porcelán na tuny. Tedy můžete a mohl bych vám to číslo říct, ale neřeknu. Produkci máme spočítanou na kusy,“ vysvětlil generální ředitel.

Z čísel za poslední tři roky je patrné, že produkce stoupá. V roce 2012 prodala porcelánka 77 600 kusů svých výrobků, o rok později 86 494 kusů a loni 99 005 výrobků. „Řečeno v korunách, loni jsme vyrobili zboží za 63 miliony a tržby činily 59 milionů korun,“ upřesnil Kovylin.

Pětina výrobků porcelánky Rudolf Kämpf zůstává na tuzemském trhu. Největším odbytištěm je ale Rusko, kam exportuje 55 procent své produkce.

„Česká, respektive československá výroba porcelánu byla nastavená právě na ruský, či přesněji sovětský trh. A ty vazby zde zůstaly. Takže my nyní dodáváme do Ruska a států bývalého Sovětského svazu - Ázerbajdžánu, Kazachstánu, Uzbekistánu či Tádžikistánu. V posledních letech se zvyšuje odbyt na americkém trhu. Dodávali jsme i na Ukrajinu, ale tam se teď kvůli problémům prodej prakticky zastavil. A mezi naše zákazníky patří i Spojené Arabské Emiráty,“ přiblížil vývozní politiku porcelánky její generální ředitel.

Ačkoli ani v Rusku není v současné době situace jednoduchá, odbyt výrobků z Louček se zde v prvních měsících letošního roku zvýšil.

„Loni jsem předpokládal, že bude pokles odběru a byli jsme na to připravení. Ale to, co jsme čekali, se nestalo. V lednu firma, která zastupuje v Rusku naše zájmy, prodala zboží za osm milionů rublů, v únoru dokonce za deset,“ vylíčil současnou situaci Kovylin.

Důvod pro ni vidí v jedné věci. Ručně vyráběný porcelán je výhodnou investicí. „Co se vždy mezi generacemi dědilo? Drahé kovy, drahé kameny a porcelán. To jsou věci, které nestárnou,“ řekl.

Co ale Petra Kovylina těší nejvíc, je zvyšující se zájem českých zákazníků. „Češi konečně pochopili, že ruční výroba porcelánu, na kterou byli vždy hrdí, je něco, k čemu se musejí vrátit. Naším cílem je, aby v každé české rodině byl alespoň jeden šálek a podšálek naší výroby. Aby když jej otočí, viděli naši značku: Rudolf Kämpf, Leander.“