Karlovy Vary patří spolu s Českými Budějovicemi ke dvěma posledním krajským městům, kterým chybí napojení na síť dálnic.

Karlovy Vary patří spolu s Českými Budějovicemi ke dvěma posledním krajským městům, kterým chybí napojení na síť dálnic. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Silnice R6 v roce 2025? Část jen v třípruhu a z Varů do Bošova postaru

  • 6
Ministerstvo dopravy přichází s dalším plánem, jak stavět rychlostní silnici R6 do Prahy. Velmi překvapivé a nepříznivé je, že z Karlových Varů na hranice kraje do Bošova má trasa zůstat tak, jak je nyní. Tedy jen ve dvou jízdních pruzích.

Ze zbývajících osmi naplánovaných úseků mezi Lubencem a Novým Strašecím chce ministerstvo pouze čtyři postavit do roku 2025 ve čtyřpruhu. Poslední čtyři mají vzniknout ve třech jízdních pruzích s tím, že až se někdy později najdou peníze, rozšíří se důležitá tepna na plnohodnotnou rychlostní silnici.

Plán ministerstva dopravy

Úseky se čtyřmi pruhy:

  • Bošov - Lubenec
  • Nové Strašecí - Řevničov
  • obchvat Řevničova
  • obchvat Lubence

Úseky se třemi pruhy:

  • obchvat Hořesedel
  • obchvat Hořoviček
  • Petrohrad - Lubenec
  • přeložka Krupá

Status quo:

  • Karlovy Vary - Bošov (hranice kraje)

"Obchvat Hořesedel, Hořoviček, přeložku u Krupé a také Petrohrad - Lubenec postavíme se třemi pruhy, které se budou podle směru střídat. V zahraničí se tento systém používá běžně, u nás moc ne," řekl Luděk Sosna, ředitel odboru strategie na ministerstvu dopravy. Podle něho by se tím ušetřilo 30 až 40 procent plánovaných nákladů.

Hejtmanovi, starostům i zástupcům hospodářských komor asi bude málo platné, že s návrhem nesouhlasí. "Když se jednou postaví třípruh, už stát peníze na rozšíření nikdy nedá," komentoval plán hejtman Josef Novotný. Podobný názor má i starosta Řevničova Jiří Petráček. "Provizorium už zůstane navěky."

Hejtman, starostové a podnikatelé se v pondělí na schůzce shodli, že hlavní je vyřešit nejdříve uzlové body - tedy obchvaty měst a obcí na trase. A nejlépe ve čtyřpruhu, což se teď nezdá jako reálné.

Požadují dále, aby kraj dostával od Ředitelství silnic a dálnic dvakrát ročně zprávu, jak pokračuje příprava stavby R6. Včetně výkupů pozemků. Na výkupech nejvíce vázne stavební připravenost. Karlovy Vary patří spolu s Českými Budějovicemi ke dvěma posledním krajským městům, kterým chybí napojení na síť dálnic.

Stát bude peníze potřebovat i na jiné silnice

Stát si nechal zpracovat takzvanou tahovou studii, aby zjistil, jestli se stavba R6 ekonomicky vyplatí vzhledem k očekávanému množství aut, která tudy projedou. Pět variant studie vyšlo dobře, jenže všechny počítaly s tím, že se podaří silnici dobudovat do roku 2025. Proto ministerský úředník Sosna teď nechává zpracovat ještě šestou - i s třípruhy a s vidinou pozdějšího dokončení.

"R6 je součástí transevropské dopravní sítě, což nám umožňuje čerpat prostředky z EU. Má určitou logiku, aby byla silnice proto ve čtyřpruhu. Evropská komise ale velmi pečlivě zvažuje, kam prostředky umístí. A hodnotí budoucí přepravní intenzitu a zátěž," řekl Sosna s tím, že stát bude evropské peníze potřebovat i jinde v Česku - například na modernizaci D1, dokončení D3 a R35.

Starosta Lubence Bohumil Peterka je částečně spokojen. Jeho městu se má v dohledné době ulevit. "Nebudou u nás havárie. Považuji to za příslib. Příprava je ale brzděna tím, že není jasná koncepce stavby. Mělo by se už jasně říct, kudy trasa povede, jestli ve tří- nebo čtyřpruhu a neměnit plány za pochodu," radí Peterka. Starosta Řevničova Jiří Petráček ještě očekává, že stavby neblaze zasáhnou církevní restituce.