Letiště Karlovy Vary (ilustrační snímek).

Letiště Karlovy Vary (ilustrační snímek). | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Příliv pasažérů z Ruska na letišti ve Varech slábne a slábnout bude

  • 0
Davy turistů na karlovarském letišti začaly po letech hojnosti řídnout. Více než šestnáctiprocentní meziroční propad v počtu odbavených cestujících se v nadcházejícím půlroce zřejmě ještě prohloubí. Za další úbytek může rozhodnutí společnosti Ural Airlines, která omezí spoje mezi Karlovými Vary a Jekatěrinburgem.

Namísto každý týden bude spoj do Jekatěrinburgu létat z Karlových Varů jednou za 14 dní. V prvním čtvrtletí příštího roku pak s touto linkou dopravce nepočítá vůbec.

Václav Černý, ředitel karlovarského letiště, odhaduje, že tím počet odbavených cestujících v druhém pololetí letošního roku klesne o dva tisíce lidí. Na hospodaření společnosti Letiště Karlovy Vary s. r. o. by se tento úbytek, podle jeho slov, odrazit neměl.

"Z prohlášení letecké společnosti navíc nevyplývá, že by po prvním čtvrtletí linku do Jekatěrinburgu nehodlala provozovat vůbec," konstatoval Černý. Dodal, že mzdy neklesnou a rozjeté projekty dotáhne společnost do konce.

Ke snížení frekvence letů vedla společnost podle slov Václava Černého nízká obsazenost letů. "Likvidační to pro karlovarské letiště rozhodně není. Jekatěrinburg byl jakousi doplňkovou destinací. A obsazenost této linky se sotva držela na hranici rentability," upřesnil.

V porovnání s prvním pololetím roku 2013 klesl počet odbavených cestujících z 54 670 na 45 488, což je 16,7 procenta.

"Je ovšem třeba brát v úvahu, že v prvním pololetí roku 2013 byly oproti letošku v provozu linky ČSA do Samary, Ural Airlines do Ťumeně a společnosti Rossiya do Petrohradu. Jejich provoz právě na konci pololetí 2013 skončil," konstatoval mluvčí letiště Radek Zábranský.

Díky loňským dobrým hospodářským výsledkům ovšem nemusí společnost omezovat investiční plány. Podle Václava Černého je pro další rozvoj letiště klíčová výstavba nové stanice Záchranné a požární služby a nové hlavní trafostanice.

"Stavba jak sídla hasičů, tak trafostanice začne v příštím roce. Dokončuje se územní plán, na přelomu let 2014 a 2015 přijde na řadu výběrové řízení tak, aby v březnu mohly stavby začít," konstatoval Černý.

Dosavadní sídlo letištních hasičů přitom zasahuje do takzvaného bezpřekážkového prostoru kolem ranveje. "Zatím máme výjimku, ale ta bude do budoucna neudržitelná, takže novou zbrojnici potřebujeme," nastínil Černý.

Pravidelné letecké spoje z Karlových Varů míří výhradně na východ. Vedle pravidelných linek do Moskvy, Sankt Petěrburgu a Jekatěrinburgu létají letos i charterové lety do turecké Antalye. Poohlíží se vedení letiště i po dalších destinacích i na jiné světové strany?

"Hodně jsme spoléhali na linku do německého Düsseldorfu. Bohužel projekt zkrachoval kvůli partnerovi, cestovní kanceláři, která kapacitu nedokázala naplnit. Snažíme se proto navázat další kontakty na východ od České republiky. Ale nebavíme se pouze o Rusku nebo bývalých republikách Sovětského svazu," naznačil Václav Černý.