Přeplněná parkoviště na sídlišti v Ostrově.

Přeplněná parkoviště na sídlišti v Ostrově. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Pod zem i k obchodním centrům. Radnice řeší, kde mohou lidé parkovat

  • 4
Aut takřka geometrickou měrou přibývá, míst, kde by mohla zaparkovat, se nedostává. Problém s parkovišti už netrápí pouze velké aglomerace. V posledních letech se s ním potýkají i v menších městech v kraji.

„Doby, kdy u každého vchodu do panelového domu parkovala tři auta, jsou dávno pryč. Dnes už nejsou výjimkou rodiny se třemi vozy,“ uvedl starosta Chodova Patrik Pizinger. Protože se nedostává míst pro budování nových stání, zvažují i v Chodově výstavbu parkovacích domů.

V dlouhodobém plánu jsou čtyři lokality. Nejsložitější je ale podle starostových zkušeností sídliště ČSO.

„Tam už nemáme prostor, jak rozšířit klasická parkoviště. Jedinou možností je tedy vybudovat podzemní,“ konstatoval Pizinger. „Někdy mám pocit, že když vybudujeme jedno nové parkovací místo, přibudou ve městě dvě auta,“ dodal v nadsázce.

Obdobné starosti mají i v Ostrově. Podle místostarosty Petra Šindeláře je jednou z možností, jak řešit nedostatek parkovacích míst, dohoda s investory výstavby obchodních středisek.

„Předcházející vedení města se už touto možností zabývala. Výsledkem je například to, že parkoviště u takzvaného horního Penny nedaleko jídelny mohou využívat nejen zákazníci, ale také lidé z okolních paneláků. Je to dokonce zakotvené formou věcného břemena,“ nastínil jednu z možností Šindelář.

Shodou okolností v těchto dnech vrcholí přípravy na budování dalšího obchodního centra u Jáchymovské ulice. „Tam tuto otázku ještě vyřešenou nemáme, ale možné je, že se dohodneme jako v případě Penny,“ řekl místostarosta.

Nevýhodou tohoto řešení ale může být fakt, že nové obchodní centrum vyroste v okrajové části města. „Parkování zde může být zajímavé pro obyvatele sídliště přezdívaného Papouškárna. Ale pro motoristy ze vzdálenějších částí města není ideální. Na rozdíl od zmiňovaného parkoviště u Penny, které je přímo uprostřed zástavby a v pohodlné dochozí vzdálenosti,“ upřesnil Šindelář.

Na parkovací domy nejsou kapacity

Město jako takové podle něj rovněž hledá možnosti, jak posílit počet parkovacích míst.

„Na parkovací domy nemáme kapacity. Jde tedy hlavně o efektivní využití míst, která město má nyní k dispozici. V plánech rozvoje proto počítáme například s vybudováním odstavných ploch na části nevyužívaného tělesa někdejší vlečky do podniku Škoda Ostrov,“ naznačil Šindelář. Větší část bývalé železniční trasy se už v minulosti proměnila v cyklostezku.

V Mariánských Lázních situaci komplikují i vozidla návštěvníků lázeňských domů.

„Proto jsme také upravili systém parkování v lázeňské části města, kde rovněž aut přibývá,“ potvrdil mariánskolázeňský starosta Petr Třešňák. Na sídlištích, kde místní parkování trápí především, je podle jeho zkušeností situace prakticky stejná, jako v kterémkoli jiném městě.

Proto i tam radnice chystá nové odstavné plochy. Nejblíž k realizaci má parkoviště na sídlišti Plzeňská, kde se už chystá výstavba. „A do budoucna plánujeme i parkoviště v částí Úšovice,“ doplnil starosta Mariánských Lázní.