„Lidé přihlášení na radnici se nepodílí na chodu města, neplatí poplatky, například za odpad, a přitom veškeré benefity života ve městě využívají. Většina pracuje v Německu, takže příjmy mají nadstandardní,“ poukázal na problém ašský starosta Vítězslav Kokoř. Upřesnil, že trvalý pobyt na ašské radnici má v současnosti 840 lidí.
„Stahují se sem zejména lidé z vnitrozemí, kteří čelí exekucím. Na příjem ze zahraničí exekutor nedosáhne. Původně jsme si mysleli, že v Aši vybudujeme provoz na zpracování dřeva a lidi z této komunity zaměstnáme. Jenže jsme narazili. Nejsou evidovaní na úřadu práce, protože zaměstnání mají a slušně placené,“ dodal starosta.
Daně platí státu
Poněkud smířlivěji mluví o lidech s takzvanou úřední adresou Jan Kopál, mluvčí karlovarského magistrátu. Adresu Moskevská 21 má momentálně 2 230 lidí. Tedy zhruba tolik, kolik jich žije například v Jáchymově. Problémů, až na čestné výjimky, s nimi podle Kopála mnoho není.
„Daně platí státu, a ten je rozděluje rozpočtovým určením. Doby, kdy daně z příjmu byly vázány na obec, kde měl dotyčný bydliště nebo hlášenou živnost, jsou minulostí. Jediná daň, která jde přímo obcím, je z nemovitosti. Neplatí ji ale ten, kdo má v objektu trvalý pobyt, nýbrž vlastník nemovitosti. Bydliště nerozhoduje,“ konstatoval Kopál.
Podobně je to podle něj i v případě poplatku za odpad. „Ten se neplatí za bydliště, ale za nemovitost a velikost popelnice. Je věcí majitele, na kolik osob to rozpočítá. Poplatek za psa platí každý občan, který má v obci bydliště, takže i ten, kdo má adresu na magistrát,“ doplnil mluvčí magistrátu.
Jednu komplikaci spojenou s úřední adresou ale na karlovarském magistrátu zaznamenali. Týkala se exekucí. Na adrese magistrátu má zapsané sídlo i bytové družstvo Drahovice, které má do budoucna spravovat novou výstavbu družstevního bydlení.
„Jeden z exekutorů se na nás obrátil hned s několika žádostmi o sdělení, jestli jím exekuovaní dlužníci nejsou náhodou členy tohoto bytového družstva. To jsme obratem vysvětlili,“ dodal Kopál.
Řeší to podatelna
Na problémy s doručováním zásilek poukázala mluvčí ostrovské radnice Lucie Kubešová. „Mohou nastat při doručování zásilek u lidí, kteří jsou hlášeni na úřední adrese. A to v případě, že takový občan není držitelem datové schránky nebo nepožádal o zavedení doručovací adresy do agendového informačního systému evidence obyvatel,“ vysvětlila Kubešová.
Zřízení takové adresy umožňuje zákon o evidenci obyvatel. „Podle něho je třeba zajistit místo, kde lze uložit oznámení o uložení zásilky u České pošty a nechat výzvu občanům hlášeným na úřadu. U nás je to podatelna,“ řekla mluvčí. Pošta, která se týká exekucí, pro občany s pobytem na radnici, chodí v poslední době velice sporadicky.
„Pokud požaduje exekutor vyvěšení nahlášené exekuce na úřední desku, je písemnost vyvěšena. Pokud požaduje exekutor informace o dlužníkovi, který má zde na úřadě trvalý pobyt, žádáme Městskou policii Ostrov o součinnost a poté exekutorovi zasíláme zjištěné informace,“ dodala Kubešová.
17. května 2023 |