Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tereza Dvořákovápro iDNES.cz

Muž z Mariánských Lázní se nedovolal na 155. Zemřel, než přijela pomoc

  • 30
Chronicky nemocný pacient léčebného zařízení v Mariánských Lázních se údajně v pátek odpoledne dvakrát nedovolal na linku 155. Pomoc mu přivolala až jedna z tamních lékařek. Záchranáři se jej pokoušeli oživovat, přesto starší muž zemřel. Záchranka pochybení odmítá.

Pětasedmdesátiletý muž trpěl podle dostupných informací dušností, rozhodl se proto přivolat si pomoc. 

"Ke spojení dvou telefonických hovorů však vinou výpadku linky 155, respektive technického selhání telefonní sítě, nedošlo," uvedl ředitel krajské záchranné služby Roman Sýkora.

K pacientovi zakrátko přiběhla lázeňská lékařka. "Ta zavolala přímo na číslo výjezdové skupiny, které podle všeho znala zpaměti. Přivolaní záchranáři pacienta oživovali, ale už se jim ho nepodařilo zachránit," doplnila mluvčí záchranky Petra Hnátková.

Karlovarská záchranka pochybení odmítá. Naopak tvrdí, že technika byla v pořádku. "Hned odpoledne jsme zjišťovali stav linky 155. Máme záložní systémy a alarmy, které se aktivují v případě jejího výpadku. Nic se ale nespustilo, takže si jsme jisti, že linka fungovala," ujistila Hnátková s tím, že jde zřejmě o chybu operátora.

Telefónica, která zajišťuje provoz linky 155, ale žádný výpadek sítě nezaznamenala, řekl její mluvčí Hany Farghali.

Podle něj sice není možné zcela vyloučit technický nedostatek, ale pravděpodobnost, že by se člověk nedovolal na linku 155, je velmi malá. "I kdyby nebyla v tu chvíli síť jednoho operátora dostupná, telefon se u linky 155 automaticky připojí na jinou síť," vysvětlil Farghali. 

Jak doplnil, jakýkoliv problém na lince 155 operátor ihned zaregistruje a informuje o výpadku. V pátek ale žádná porucha v oblasti Mariánských Lázní nebyla. Podle Farghaliho bude firma se záchrannou službou prošetřovat, co se vlastně stalo a kde mohla chyba vzniknout.

Záchranka bude chtít oficiální stanovisko

To, že zařízení záchranky fungovalo, potvrdil i ředitel záchranářů. "Informatici vše prověřili a garantují stoprocentní funkčnost koncových zařízení v našem operačním středisku, které přijímá tísňová volání. Obrátili jsme se proto na telefonního operátora, který potvrdil, že v inkriminované době neprošly na lince 155 dva telefonní hovory," sdělil ředitel Karlovarské záchranné služby Roman Sýkora.

Vedení záchranky proto předalo celou záležitost právníkům. Vše se teprve bude vyšetřovat. 

Podle Sýkory jde o politováníhodnou událost. "Bude asi komplikované zjistit, kde v sítí k výpadku došlo. Obrátíme se na všechny operátory a všechny, kteří telefonní linky zajišťují, aby zjistili, kde se stala chyba," uvedl Sýkora. Vedení zdravotnické záchranné služby bude v souvislosti s touto mimořádnou událostí požadovat oficiální stanovisko telefonního operátora.

Záchranná služba v době, kdy se pacient údajně nedovolal, normálně pracovala. "Pokud šlo o chybu operátora, zřejmě by se muž nedovolal na žádné číslo, které by v tu chvíli zkoušel," podotkla Hnátková.

,