Dvorský most přes řeku Ohři v Karlových Varech spojuje ulici Kpt. Jaroše s...

Dvorský most přes řeku Ohři v Karlových Varech spojuje ulici Kpt. Jaroše s ulicemi Západní a Plzeňská. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Vary trápí potíže s mosty, kromě Dvorského je ve špatném stavu i Ostrovský

  • 2
Potíže Karlových Varů se špatným stavem některých mostů nekončí. Vybudovat nový most ve Dvorech bude výrazně dražší. Problémy jsou i s mostem u Císařských lázní a na diagnostiku čeká i Ostrovský most.

O třicet milionů korun se Karlovým Varům prodraží demolice starého a stavba nového mostu přes Ohři ve Dvorech. Jediná firma, která podala nabídku ve výběrovém řízení, totiž šla do jednání s nabídkovou cenou 150 milionů korun. Radnice přitom počítala se 120 miliony. 

Město ovšem čekají i nutné investice do dalších mostů. Aktuálně se řeší Festivalový most mezi Císařskými lázněmi a Grandhotelem Pupp.

„Provoz na Festivalovém mostě je omezený. Doprava je svedena do jednoho jízdního pruhu vedeného středem komunikace, zatížitelnost byla snížena na 8,2 tuny,“ konstatovala Helena Kyselá, mluvčí karlovarského magistrátu. Pro pěší je přitom most uzavřený zcela. „Pro ně je určená nedaleká Labitzkého lávka,“ upozornila mluvčí magistrátu.

Důvodem k těmto omezením jsou výsledky podrobného diagnostického průzkumu z přelomu října a listopadu. Ten prokázal špatný technický stav stavby. Most proto čeká důkladná rekonstrukce, protože běžné opravy už nestačí.

„V příštím roce si necháme zpracovat projektovou dokumentaci s tím, že práce na tomto mostě začnou v roce 2022,“ uvedl náměstek karlovarské primátorky Petr Bursík.

Už v příštím roce ovšem čeká město zásadnější akce v podobě už zmiňovaného Dvorského mostu. To, že je v havarijním stavu, se ví už od roku 2016. O dva roky později padlo rozhodnutí, že do roka bude stát nový. „Ale nestalo se tak,“ posteskl si Bursík. 

Město podle něj v té době řešilo i možné varianty oprav. Ty by podle dobrozdání odborníků přišly minimálně na 60 milionů s nejasným výsledkem. Proto padla definitivní varianta stávající konstrukci zbourat a na jejím místě postavit moderní most. 

Podle loňských kalkulací měla akce přijít rozpočet města na 120 milionů korun. Radnice se rozhodla využít takzvaného žlutého FIDICu, kdy veškeré práce včetně projektu a všech povolení jdou za zhotovitelem. Největší důraz kladli představitelé města na cenu, ale také na rychlost stavby. Ta by neměla překročit dobu 38 týdnů.

„Stáli jsme před zásadním rozhodnutím, zda se smířit s vyšší částkou za stavbu, nebo výběrové řízení opakovat s tím, že není jisté, že by z něj vzešla nižší cena,“ konstatoval první náměstek primátorky Tomáš Trtek.

Nakonec radnice dala přednost rozhodnutí co nejvíce zkrátit dobu, po kterou bude doprava v Karlových Varech omezená.

Město podepíše s dodavatelskou firmou smlouvu po Novém roce. Předpoklad je, že v polovině března by mohly začít práce na demolici chátrající mostní konstrukce. V případě takto rozsáhlého zásahu do dopravy jsou nutná omezení. „Jejich příprava je složitý proces, na kterém spolupracuje město s policií. V okamžiku, kdy jde o havarijní stav mostu, nikdo problémy dělat nebude,“ uvedl Petr Bursík.

Po Novém roce bude živo i na Ostrovském mostě. Ten totiž také čeká důkladná diagnostika. Od 25. ledna proto bude uzavřený pro veškerou dopravu. Diagnostici totiž musí otevřít dilatační spáry a most prohlédnou i speciální technikou. „Tato uzavírka potrvá přibližně dva až tři týdny,“ upozornil Bursík.